Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2624 ggr
zmulan
2008-08-28 13:22
0

Samvete.

Jag är en sån där människa med fruktansvärt dåligt samvete… tex. just när är jag riktigt förkyld och ska jobba i helgen. Detta är en he***es helg när det gäller att få in vikarier, så mitt samvete säger att jag inte kan vara sjuk. *suckar*

Jag har ju läst min psykologi och psykiatri vilket resulterar i att jag vet någonstans hur snett jag tänker i många situationer men klarar inte av att ändra mitt tankesätt. Jag analyserar allt mitt tänkande och ser alla snesteg…

Är vi fler som är så här? Några tips på att ändra tankesättet? Har haft några övningar som dock inte funkar för att jag är negativ för att kunna ta till mig!

Hoppas alla har en bra dag!

kram Zmulan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Yuki
2008-08-28 13:28
0

Jag brukar ha dåligt samvete för allt och inget.

Citronmeliss
2008-08-28 13:30
0

zmulis!Glad

Om man hade en välplanerad personalstyrka och väl fungerande vikariepooler så hade det inte behövt vara så.

Har själv varit med om att organisera sådana bemanningspooler (även jobbat i) inom vård och omsorg och då har det fungerat utmärkt för det dinns alltid peronal tillgänglig.

Tyvärr rationaliseras de ofta bort (kostar penagar) verkar det som och så sätter man istället sitt hopp till den redan befintliga, ibland (läs ofta) underbemannade personalen. De får slita ihjäl sig för att täcka upp för andra kollegor som är sjuka.

Detta gör att du och många andra sitter hemma med dåligt samvete vid sjukdom. Eller ännu värre går dit och jobbar ändå och vad det gör med oss både fysikst och psykiskt i längden vet vi väl?

Kram!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
2008-08-28 13:38
0

Ja zmulan. Hoppas att du låter dig själv vara sjuk. Det har alla rätt att vara och många är det utan att vara det med. Se på dem som fejkar att dem är sjuka. Visst är dem riktiga grisar? Dem förstör för andra. Men att fejka att man är frisk? då förstör man för sig själv. Om du därimot är sjuk när du är sjuk och frisk när du är frisk så är det toppen och då förstör du varken för dig själv eller för andra:) Alltså borde du då inte ha dåligt samvete heller.

Pusskram//Veyla

zmulan
2008-08-28 13:38
0

#1 jo så är det för mig oxå… vi trycker ner oss själva… på något sätt måste vi lära oss att tänka på oss själva utan att känna oss egoistiska. Eller hur!

#2 Citrusen Tungan ute Ja du har en poäng i det du säger, lik förbaskat är det som det är och man har inget riktigt att säga till om… Men du, har du nått bra "hjälpmedel" som inte låter allt för "käckt" somman kan använda sig av??

Kram på er

//Zmulan

zmulan
2008-08-28 13:40
0

#3… nä du har helt rätt… tyvärr är det bara sååå svårt att ta till sig. Och enligt mig behöver ajg inte vara räddom mig själv… bara om alla andra. Obestämd idiotiskt… jag vet!!

Kram

//Zmulan

Veyla
2008-08-28 13:42
0

mm… blir lätt så när man är uppfostrad från början som vi svenskar ofta är "Var en god människa och bry er om andra" "Behandla andra som ni själva vill bli behandlade" Och massa sånna dumheter. Det får oss bara att dels trycka ner oss själva men också att låta andra trycka ner oss. dumt är det!

Pusskram//Veyla

zmulan
2008-08-28 13:46
0

#6 ja o i allt det ligger rädslar att göra fel och inte bli omtyckt…  i alla fall för mig… måste måste måste alltid vara alla till lags…

//Zmulan

Citronmeliss
2008-08-28 13:47
0

Ja med risk för att låta ännu präktigare än vanligt..Förvånad

Själv har jag slagits hårt på arbetet för mina och andras rättigheter..dvs fackligt engagemang. men långt ifrån alla orkar eller kan det..

Har alltid stått på mig att jag bara tar beordrad övertid om jag redan fyllt min arbetskvot.. Om alla kommer överrens om att göra det så blir det ett dyrt alternativ för arbetsgivaren att använda befintlig personal. Då blir det i längden billigare med en utökad personalstyrka istället..

På det rent personliga planet så tillåter jag mig inte få dåligt samvete pga av att arbetsgivaren är snål och inte har en bra organisation.

Det är inte mitt (eller ditt) val! Det är deras medvetna val baserat på ekonomiska beslut! Konsekvenserna blir tyvärr därefter..men jag vägrar att ta på mig det ansvaret och må dåligt över det!

kram!

Veyla
2008-08-28 13:50
0

#7 ja, det är så jobbigt! Och så säjer folk till dig att det gör dig till en god och fin människa??? Vist är det kul att höra för stunden. Men igentligen så främjar dem att du blir ännu mer sådan och gör att du känner dig ännu sämre om du inte hjälper någon. Så jag säjer så här zmulan.

Du är en fin och god människa även om du inte alltid hjälper andra. Och även om du tar hand om dig själv. Försök att må bra själv, och du kan inte bli godare enligt mig;)

Pusskram//Veyla

zmulan
2008-08-28 13:52
0

#8 fast i mitt fall är det mer personalen det är "fel" på, förstå mig rätt, jag tycker inte särskillt illa om de som är kvar men jag vet hur snacket går om någon råkar vara sjuk… och speciellt en helg som denna och dessuton har vi nyss fått lön… ja jisses…

//Zmulan

zmulan
2008-08-28 13:54
0

#9 herre gud!! Var får du alla kloka ord ifrån!!!! Förvånad Alltså… irl är det aldrig någon som säger så till mig… hrm…

Tack mina fina iFokus vännen för att ni finns!!!

//Zmulan

Citronmeliss
2008-08-28 13:59
0

Ja, det är sant zmulis, men om det inte blev extra tufft för kollegorna iom att man blev sjuk. så kanske "skitpratet" blev lite mindre..

Eller så är det dåliga kollegor som helt enkelt bara väntar på att få något att hugga på. Du som är en snäll och vänlig själv får kanske agera måltavla då?

Du är värd att ta hand om dig själv i första hand istället för att leva upp till de andras åsikter!?

De är inte värda dig om de inte uppskattar dig för den du är..(du får laga datorer i stället som egenföretagare)

Fina zmulis!

zmulan
2008-08-28 14:01
0

#12 jo då… jag är ständigt hack kyckling nr 1 tyst o snäll… suck… jag är så van att ta all skit så det är mitt "normala tillstånd"

ok… snart dax att sluta skriva känner jag… negativ till tusen….

//Zmulan

Yuki
2008-08-28 14:22
0

Har slagit upp lite ordspråk. En tröst, kanske…

''Den som inte har dåligt samvete har över huvud taget inget''.

''Hur dåligt samvete man än har, så är det bättre än inget''.

''Många människor lever i fredlig samexistens med ett dåligt samvete''.

''Tyvärr är det oftast fel personer som har dåligt samvete''.

[aspie]
2008-08-29 08:51
0

Jag har alltid dåligt samvete, även om jag inte behöver det. Känner mig alltid tyngd av skuld och skamRynkar på näsan

zmulan
2008-08-29 10:29
0

#14 Bra ordspråk!!! =)

#15 mm, samma här.. det tar på krafterna… tror vi måste lära oss att stå på oss!! :S Hur man nu gör det?!

//Zmulan

Yuki
2008-08-29 12:31
0

Ja.

Jag antar att du måste lära dig att säga nej… om du nu har svårt för det.

zmulan
2008-08-29 12:34
0

#17 Jo du! =)  Det är något jag är bättre på än förr, att säga nej, men oj vad det tar på en att säga nej, och även om jag gör det och känner att jag behöver göra det… så sitter samvetet där o gnager. Obestämd

//Zmulan

Yuki
2008-08-29 12:36
0

Men tänk på att du mår bättre av det! Du är inte på något sätt skyldig att passa upp på andra och säga ja hela tiden, du har rätt till att säga nej. Eller hur? Det är nog viktigt att du förstår det först, det tror jag, till hundra procent.

Vissa människor som säger nej har inte alls dåligt samvete, varför skulle någon som du då behöva ha det?

zmulan
2008-08-29 12:41
0

#19  Jo vist mår jag bättre för varje gång jag säger nej! Det gör jag! Det måste bara smälta in först… ett tag… Obestämd  Det är sant som du säger att vissa inte får dåligt samvete av ett nej och det ska dom inte ha heller. Jag är bara stenhård mot mig själv!! Och så har den här känslan av att jag måste vara alla till lags… ja jag vet… det är oxå helt snett. Min psykolog har ett tufft fall här.

//Zmulan

Yuki
2008-08-29 12:47
0

Där ser du! Du mår bättre! Fortsätt med ''nej:andet'' då! Skrattande Det hjälper ju.

Ja, känslan av att man måste vara alla till lags kan jag också ha, men man får tänka på att det inte ska behöva vara så. Du är inte född för att passa upp på andra. Eller hur? Det är du inte.

Och att vara hård mot sig själv och straffa sig själv är ju inte bra även om det nog händer alla någon gång. Unna dig själv något istället, lyft upp det positiva hos dig. Du märker nog att du till och med har mer positiva än negativa saker hos dig, det vet jag att du har. Flört

(Jag hoppas att jag inte låter knäpp och dum, vilket jag är en hejare på)…

Citronmeliss
2008-08-29 13:46
0

Jag vet precis känslan Zmulis!

Det kanske inte precis framgår så tydligt av mina tidigare svar att jag egenligen har väldigt svårt att säga nej och drabbas av dåligt samvete. Men det är i relationer med känslomässiga bindningar. Där får jag verkligen kämpa, om jag ska lyckas säga nej..Inte alltid med lyckat resultat precis..

Däremot har jag turen att så fort jag känner något som liknar att jag blir tagen för given, eller utnyttjad så som jag anser att man blir på tex arbetet, om de spelar på min lojalitet eller skuldkänsla..

Då slår bromsen till! Inte vilda hästar kan då få mig att göra emot min övertygelse! (Detta gäller även för andra människor som jag bryr mig om när de ej kan stå upp för sig själva.)

Men, som Yuki säger så är det så att varje tillfäller man lär sig att säga nej är en bit i rätt riktning, även om det bara blir ett halvt nej ibland så har man i alla fall gjort ett gott försök och det är en bra början. Man växer Glad

En god terapeut och.. öva öva öva ska nog förhoppningsvis göra underverk i slutändan. Du får börja i de något enklare situationerna till att börja med..

Kram!

Yuki
2008-08-29 13:58
0

Övning ger färdighet, som sagt! Flört

Citronmeliss
2008-08-29 14:01
0