Rymling som minderårig?
Någon av er som vet vad som händer lite mer exakt om man som ungdom (16-17 år) rymmer hemifrån och gömmer sig hos en vän?
Vilka resurser sätts in för att finna en då?
Efterlysning förstås men går polisen in och kollar ev internet trafik, mobilanvändning osv..
Vad händer med personen som hjälper till, rent rättsligt?
Någon som vet lite mer konkret om detta?
Skulle vara tacksam för svar då det är akut!
Tack!
Planerar du att ha en rymling hos dig? 
Nej, men, jag vet faktiskt inte. Ingen aning!

Tyvärr har BRIS stängt idag
Men tack för tipset, lägger även in tråden på frivilligarbetare då!
Kram, Liette!

Jag rymde tillsammans med en kompis då vi var 16år… Vi liftatde från Piteå till Sthlm…
Det som hände var att vi blev efterlysta av polisen och de skickades ut efterlysningar på nyheterna i TV.
Då de hittade oss i en lght utanför Sthlm hos den kille vi bodde hos tillfälligt så kunde polisen inte göra så mkt mer än att komma in och prata med oss och kolla så att det fanns tex mat i kylen, att det inte fanns droger i lägenheten och kolla upp så att verken vi eller den vi bodde hos pysslade med något brottsligt.
Dagen efter polisen pratat med oss så kom det 2 kvinnor från socialtjänsten och det verkade som att de hade större befogenheter än polis i detta fall för de satte oss på tåget hem till Piteå igen. Efter det fick jag en kontaktperson som jag träffade varje vecka och konde prata med om saker som hände hemma.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nu blev jag lite nyfiken Anne på det du svarade!
På vilket sätt hade sociala större befogenheter? Tvingade de sig in till er?
Hotade de er på något sätt eftersom ni följde med eller talade de er "till rätta".
Hur visste de från början var ni befann er, hade ni sagt det hemma eller blev ni upptäckta?
Hur gick det för kompisen som gömde er, blev det några rättsliga följder?
Tack för ditt svar!

Det var någon som hade sett oss utanför lägenheten efter att ha sett efterlysningen på nyheterna + att en av de vi liftade med sista biten ringde in och talade om det han visste.
Vad de gjorde med min kompis vet jag inte riktigt mer än att hon blev tvingad att följa med och jag följde med av fri vilja efter att de lovat att hjälpa mig med mina alkoholiserade föräldrar.
Dock så var den enda hjälp jag fick en kontaktperson (fältassistent) att träffa 1 gång/vecka.
Vad jag vet så hände inget alls med han vi bodde hos eftersom han inte gjort något olagligt. Han hade däremot fått ett brev från socialen där de tackade för att han tagit hand om oss och gett oss mat och sovplats. Vet inte om det berodde på att jag talade om att det egentligen inte var mening att jag skulle sovit där utan skulle ha varit hos en annan som backade ur i sista sekund (då jag stod bakom dörren) och att mitt enda alternativ hade varit att sova på en parkbänk om han inte låtit mig sova på soffan.
_**/Mvh Anne

Jag tror jag fortsätter denna tråd inne på frivilligarbetare.ifokus då den till viss del handlar om det den sajten tar upp…. kommer givetvis att svara på frågor här inne med =)
_**/Mvh Anne

Tack snälla jag har svarat där
kram, Liette!