Matallergier
Tatsja skrev 2008-09-15, 08:19
När man är matallergiker så är det svårt att hitta bra mat. Allt ska ju innehålla antingen svamp, skaldjur, nötter, rött, grönsaker, frukt, citrus, mandel och så vidare. Gluten och laktos också. En balansgång.
Ut med Tatsja nu
Kramiz
aspie skrev 2008-09-15, 11:15
Tatsja, Ja men det är ju det jag menar med färska råvaror. Då kan ju du som är allergiker själv lätt välja vad du stoppar i dig
Man bör oxå tänka på att det finns starkt allergiframkallande medel i våra kryddhyllor samt i all färdigmat och såser.
Vet vissa som blivit av med sina allergier genom att utesluta mat och kryddor som innehåller vissa ämnen.
Ta t.ex citronpeppar och vanlig kaviar, de innehåller ett mycket starkt allergiframkallande ämne.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Tack David! Vad skulle jag göra utan dig

#1. Inget att tacka för
. Och jag tror du skulle fixa det utmärkt. Jag är bara duktig med sax och klister 
// David
Varför kopierar du sånt folk skrivit? Eller ser jag fel?
#3. När det börjar bli olika ämnen i en tråd så flyttar jag det till en ny tråd så att alla ska förstå vad varje tråd handlar om. Det är mycket lättare om rubriken är "rätt" mot vad tråden handlar om 
// David
Jaså…

Jag är bara allergisk mot en mat sak(vad jag vet) Och det är dill. Så det går ganska lätt att undvika. Nackdelen är att nästan alla skaldjurprodukter innehåller dill >< och jag älskar skaldjur!! Men det går alltid att lösa…
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Vissa saker är så dyrt när det är färskvaror. Sen kan jag inte gå ut och äta. Tänk om de använt muschroomssoja. Döden för mig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Visst är vissa färskvaror dyra men det är ciggen oxå, vilket man som rökare helst inte vill tänka på.
Jag äter nästan aldrig ute. Inget jag längtar efter heller, och att äta ute, det är verkligen dyrt!
Oooh, jag som älskar att äta ute (då någon annan betalar) 
Hera. Får alltid tänka på vad jag äter. Tänk om de har skurit svamp eller tagit i räkor? Vågar inte tänka på vad som händer. Sen finns det de som säger att de kan sila såsen. Det är ju samma sak. Sporer finns kvar. Ja men plocka bort räkorna då. Blir så less ibland.
Hade en kompis vars man påstod att astma kan man inte få förrän man är gammal. Han förstod inte att jag var astmatiker. Jag var för ung. Det får man inte förrän man är runt 70 år. Han hade läst det någonstans. Idioter finns det överallt. Jag klarar inte parfym, men tror ni han tog hänsyn? Nä, inte då. Har ingen kontakt med dem längre. Ändå var de utbildade fritidspedagoger.
Väl mött, Tatsja

#10 att man är utbildad betyder tyvärr inte alltid att man vet något om saker och ting, annat än möjligtvis det som stod i de böcker man läste under utbildningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#11 Tyvärr så är det så. En del fattar inte att man är allergisk och spelar med sitt eget liv. Drömmer om att kunna gå ut och äta, men jag får laga maten själv. Tänk om de skär upp på samma skärbräda svampen eller skaldjuren legat. Hua, hemsk tanke.
Tur man kan laga mat i alla fall.
Väl mött, Tatsja