Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettneuropsykiatri
Läst 2890 ggr
[aspie]
0

Dissociassion

Håller på att läsa en självbiografisk bok av Gunilla Brattberg "Guide i helvetet" som jag rekommenderar. Gunilla Brattberg har Asperges syndrom och ADHD.

På ett ställe skriver hon om kriterierna för ett dissociativt syndrom, där hon tar upp några punkter som stämmer in till punkt och pricka på henne.

Jag insåg att det mesta även stämde in på mig. Tänkte nu att ni oxå skulle få ta del av dessa punkter och se vad som eventuellt stämmer in på er.

Ofta är det traumatiska upplevelser som finns bakom dissociativa symtom.

1. En del kan upptäcka att de kört bil och att de sedan inte kommer ihåg vad som hänt under en del av färden, eller under hela färden.
  2. En del kan lyssna när någon pratar och samtidigt plötsligt upptäckanatt de bara hört en del, eller ingenting av vad som har sagts
  3. En del möter ibland andra som påstår att de har mötts förut och som t.o.m kan tilltala dem med namn sm är obekanta.
  4. En del kan ha känslan v att stå vid sidan om sig själva, eller att iaktta sig själva som om de tittade på en annan person.
  5. En del kan titta i en spegel och finna att de inte känner igen sig själva
  6. En del kan ha en kansla av att andra människor eller saker är overkliga, eller att omvärlden är overklig.
  7. En del kan ha en känsla av att deras kropp inte tillhör dem själva.
  8. En del kan sitta och titta rakt ut i luften, utan att se på något speciellt och vara omedvetna om att tiden går.
zmulan
0

2, 4, 6, 7 och 8 stämmer in på mig Obestämd kändes ju inte riktigt kulGråter

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[aspie]
0
  1. Typiskt migRynkar på näsankör dock inte bil längre
  2. aspie i ett nötskal
  3. Japp, det stämmer
  4. Det har hänt
  5. Nej, inte vad jag kan minnas
  6. Japp, det har hänt
  7. Japp, det har hänt
  8. aspie i ett nötskal igen
Emelie-E
0

1,2 och 8 stämmer rätt bra..

Mysan59
0

#3 Samma här, 1, 2 och 8

Anders 50
0

1, 2, och delvis 8

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Rocktjejen
0

4,6,7och 8 händer ofta och kan utlösas av en panikattack eller vid svår stress

David
0

1, 3, 5 och 8 stämmer in på mig. Två till viss del, beror på vem som pratar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Senixus
0

2 händer en del ja :-(

4 & 8 är desto mer vanligt för mig Skäms 

6 har jag verkligen upplevt oerhört starkt många gånger om Rynkar på näsan

lightseeker
0

ingen som har varit med om att "fastna" i speglar då?

Jag dissocierade mycket, förr och då fick jag plocka ner alla speglar, under flera års tid, för jag fastnade och kom inte loss/vidare. Då var det jobbigt värre.
Nu undrar jag om detta ingår i dissociativt beteende, eller kan vara ett symtom på en annan diagnos. Någon som vet här?

[aspie]
0

#9 Detta känner jag inte till tyvärr. Kanske det står mer om detta i Gunilla Brattbergs böcker?

Du kan ju oxå kolla hennes hemsida

http://www.varkstaden.se/

lightseeker
0

okej, det stod nog just inget om att fastna i speglar i länken, men det var intressant att hon erbjöd EFT, som jag själv har testat och blivit hjälpt av.

Få se om det är någon annan här, som möjligtvis kan känna igen det.

Senixus
0

Hmm Just nu skulle jag gärna "dissociera" lite, 6.an skulle sitta fint nu så man slapp känna ångesten som jag nu bär.

Men man kan ju inte styra eländet "suckar"

Deppen är hanterbar, men den förbenades ångesten skulle jag gärna spola ned i toaletten om det gick

Vad göra när man inga meds har. Efexoren fungerar ju på ångesten, så kunde jag ta den skulle jag vara glad. Men tar jag den så blir jag så extremt hypo & det vill jag ju inte heller. Nej, nu tar jag ett djupt andetag och beslutar att kämpa vidare och hoppas på det bästa.

Kram alla underbara vänner (och alla som jag inte känner)

:hug:

Yuki
0

''En del kan lyssna när någon pratar och samtidigt plötsligt upptäcka att de bara hört en del som har sagts.'' Ja, men bara om jag också tänkte på annat under tiden. 

''En del kan titta i en spegel och finna att de inte känner igen sig själva.'' Jo, ungefär. Jag känner att det inte är jag utan bara en främling och att det enda som är jag bara är det inre.

''En del kan ha en kansla av att andra människor eller saker är overkliga, eller att omvärlden är overklig.'' Har hänt ett par gånger, men då var jag fruktansvärt trött och så.

''En del kan ha en känsla av att deras kropp inte tillhör dem själva.'' Ja, ungefär. Ibland.

''En del kan sitta och titta rakt ut i luften, utan att se på något speciellt och vara omedvetna om att tiden går.'' Snarare att jag kan sitta och stirra rakt ut i luften, eller på någonting, och ändå inte se någonting. Och till sist måste jag slita blicken, vart den nu är, ifrån ''det jag tittade på''.

Hawknestgrove
0

890-3 samma här…. Just ettan… ibland så när jag ska kliva ur bilen, så kan jag undra, hur i h****e kom  jag hit? Ikke pejling……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....