Davids egotråd
Ibland är självförtroendet inte riktigt som det ska. Och, när det behövs, får alla skapa en "egotråd" om ni vill.
Lista saker som ni kommer på vart efter är bra med er själva, och titta på den när det behövs…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Idag fick jag en spontan komplimang av en senil tant, men spelar roll. Hon tyckte jag såg snäll ut.
Tänkte tillbaka på en praktikplats jag hade för lääänge sedan. Praktiserade som vaktmästare i en kyrka, och för att dryga ut mina timmar (och för att jag var intresserad) följde jag med en av diakonissorna ut till äldreboenden. Ingen någonsin blev "rädd" för mig. Tvärt om. Alltså, jag måste ha något som går hem hos gamla senila tanter.
Var iväg och solade nu i kväll. Känner ägarna där väldigt bra. Hur som helst, fick en komplimang där också, "att det tar väldigt mycket på mig", och den här gången så blev det också "du är varmt välkommen tillbaka".
Så, jag kanske inte är så tokig ändå? Även fast självförtroendet är i botten idag. 
// David
Men tanterna har ju sett mig live…
Som jag skrev i komplimang-tråden, "animal and children never lie", undra om det gäller senila tanter också? Isåfall ser jag trevlig ut.
Och tack Aspie. Du är go duu! *kramar om*
// David
Animals, children, never lies! Inte fyllon och en gammal kärring som jag heller, he he he.
Kan du inte skicka mig en bild på dig så ska jag tala om ifall de senila kärringarna har rätt
Jag tror ju på att du är kanon- fin,även när man ser en bild på dig
Eller du kanske t.o.m är så snygg att jag inte ens vågar prata med dig sen
Näe, David, jag bara skojar med dig, men en bild på dig hade jag allt velat se
Du e la go själv du David 
Aspie. Du behöver inte vara orolig. Fastnar aldrig på bild, så några sådana är det svårt att hitta. Möjligtvis från när jag var bäbis? 
Och du skulle nog inte bli skrämd åt det hållet, snarare tvärt om i såfall. Men jag ser ju snäll ut i allafall. 
// David

samma här david fast med barn då..alla barn jag träffar nä jag är ute ,är i affären osv.pratar med mig och jag får spontana kramar..så jag tänker jag måste se snäll ut..Mitt självförtroend är på botten ofta men när jag möter dessa barn som blir så glada av att se mig då blir jag över lycklig..då känenr jag att jag är "någon"
Mitt självförtroende är också ständigt på botten. Självkänslan är lite bättre, men…
Ja, jag blir också glad på något sätt även när de allra värst senila kommer med komplimanger. Bara tanken på att många äldre kan bli rädda när de möter en kille (jag har ofta svarta kläder på mig) på stan, men när de ser mig så ser de inte alls lika rädda ut.
Öppnade soptunnan åt en av granntanterna idag, och va sjutton, det kramade hon om mig för. Blev rätt paff. Men tydligen tyckte hon det var en stor sak. För mig var det bara naturligt.
// David
Vad är egentligen skillnaden mellan självförtroende och självkänsla? Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått det.
#9 Citerar Mia Törnblom:
"Om man slår upp ordet "självförtroende" i ordboken står det följande: "Stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera." Det innebär att jag tror mig veta att jag kan få saker gjorda, uppnå mina måla och så vidare.
När vi slår upp ordet "självkänsla" i ordboken står det: "Medvetenhet om den egna personlighetens värde." Det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag."
Helena
Då är det ju tvärt om för mig…
// David
Ah.
Men då är både mitt självförtroende och min självkänsla både bra och inte bra.
Jag fortsätter charma gamla senila tanter. När jag handlade idag så knackade en liten dam mig på axeln och bad mig ta ner en burk gurka ifrån en hög hylla. Och som tack fick jag en stor kram. Det värmde.
// David
Den var snygg :)
Tack! Av någon konstig anledning presterar jag mycket bättre på nätterna än på dagarna.
// David
Den var snygg. Ibland kan det vara så att när natten kommer så går hjärnar på lågvarv och tankarna kan vara klarare. Märkte det själv när jag jobbade natt. Kände av stämning mycket bättre och kunde känna att jag tänkte renare på något sätt. Det är fortfarande så att mina alster kommer på nätterna.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?