Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 1150 ggr
Cat
0

Ordet är fritt

Tänkte att kan de vara skönt att prata lite om allt och ingenting utan att de behöver handla om psykologi.

Något spännande som hände idag eller nå riktigt drygt som att kaffet är slut just när man är som mest sugen?

Ordet är helt fritt, inga ämnen är för stora eller för små att diskutera.

Cat
0

Jag kan väl börja och berätta att jag sovit 13 timmar i streck och är som en sombi. Ska försöka ta mig till affären och hämta ut två grejer till akvariumet jag har beställt. Kul att de kom så snabbtGlad

David
0

En allmän snacktråd Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Cat
0

Ja man behöver prata av sig ibland, iallafall jagTungan ute

Tatsja
0

Då kan jag berätta om något roligt som hände igår kväll. Grannens jänta  har sett att jag har flera påsar is i frysen. Jag fyller upp dem ur kuberna när de är klara så att jag alltid har is. Hon kom in till sin mor och sa att hon skulle göra is. Sagt och gjort. Efter ett tag ropade hon och frågade var plastpåsar var, så mamman gick ut för att visa. Där står hon med en påse i handen och islådan i den andra och tror att det bara var att hälla över. Trodde det blev kuber på en gång. Gissa en som fick lite skäll av jäntan igår. Obestämd Hon visste inte att det tar tid att frysa.

Vi fick oss ett litet glatt skratt. Sen fick hon en påse färdig is av mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Cat
0

De påminner mig om ett barndomsminne. Jag är ända barnet och min pappa visste inte alltid hur han skulle roa mig när jag kom dit varannan helg.

Jag fick en växande sten, (den vita stenen). Han la den i en skål med vatten och sa att sköter man den noga med vattningarna kommer den att växa. Stod länge och tittade men nej den växte inte. Allt tar tid sa han.

Han lovade dyrt och heligt att vattna stenen tills nästa gång jag kom och jag ringde flitigt och påminde honom.

Nästa gång jag kom hade den växtGlad Så fortsatte de och stenen växte i drygt ett halvår tills den va riktigt stor. Jag blev jätte ledsen när den slutade växa och pappa gjorde allt för att förklara att den va helt fullvuxen medans jag vägrade sluta vattna den.

Han hade inte hittat någon större helvit sten att byta ut den med. Vi brukar skämta om de ibland och fråga varann om vi hittat någon växande sten på sistone. Ett riktigt kul minne iallafall.

Tatsja
0

Det är härligt med dessa minnen som en del har. Tur jag kan få mig ett skratt nu.

Väl mött, Tatsja

David
0

Jag vill flytta. Men jag vet inte riktigt vart. En öde stuga ute i storskogen låter lockande. Finns det någon sådan ledig tro? Flört

// David

Tatsja
0

David. Har du sett reklamen för Grumme såpa. Den stugan skulle vara bra.

Väl mött, Tatsja

David
0

Precis!! En sån stuga vill jag ha. Hoppas jag har någon avlägsen släkting som har lust att byta bostad med mig. Glad

// David

Cat
0

Jag skulle vilja bo precis bredvid motorvägen eller något liknande. Älskar trafik ljud. Alla här störs sig på tåget och flygleden över huset. De är ända anledningen att jag bor kvar.

David
0

Jag bor mitt i stan, så fixar du en stuga till mig får du det här Glad.

Aldrig en lugn stund alls här. Så du skulle säkert trivas.

// David

Cat
0

Om jag hade nån stuga att plocka fram så gärna deTungan ute

[aspie]
0

David! Här nere där jag bor finns det gott om röda stugor. Flört 

Tyvärr har jag inte råd att köpa något annars hade jag nog flyttat för länge sedan.

Yuki
0

#10 Det var en, ähum… annorlunda inställning.

Cat
0

Måste bara berätta de att fy … vad jag är bra! Fixat min dator helt själv. Skam den som ger sig!

Emelie-E
0

#15 det skulle jag aldrig våga mig på att göra själv:P
Har suttit brevid pojkvännen några gånger när han har gjort det, och det lyckas alltid bli något fel:P

Cat
0

Första gången jag formaterade om datorn själv fick jag göra de 5 gånger. Jag visste inte alls hur man gjorde eller vad man skulle välja för alltenativ men de blev rätt tillslut. Jag brukar tänka att de kan inte mer än gå åt helvete haha

[aspie]
0

Bra gjort CatFlört

Cat
0

Jag har precis borstat tänderna med tvål, vet inte vad jag tänkte med när jag tog fel. Smaken va inte av denna värld och jag kan informera alla föräldrar att tvätta munnen med tvål är totala motsatsen mot sovrdommar som man får lära sig. Usch!Skrikandes

[aspie]
0

Jag trodde jag skulle dö när jag läste vad du gjort Cat. Skrattade så jag höll på att ramla av stolen, tappade nästan andanSkrattande

Hur i hela friden kunde du ta fel på tvål och tandkräm?

Jag har själv smakat tvål en gång och det var ingen angenäm upplevelse kan jag lovaSkrikandes Smaken sitter dessutom kvar i munnen alldeles för länge

Cat
0

Ja jag vet inte, tandkrämstuben och tvålpumpen är inte speciellt lika men jag gör mycke klantiga saker

Tatsja
0

Cat. Ibland kan man göra tavlor som man efteråt skrattar gott åt.

Väl mött, Tatsja

David
0

Cat. Det låter inte så vidare gott direkt. (ursäkta, men jag skrattade verkligen åt det). Blev tänderna rena? Och har du fått bort smaken idag?

// David

Tatsja
0

Fast såpa är nog värre. Flört

Väl mött, Tatsja

Cat
0

Ja rena blev dom, massa tandkräm och munvatten efter. De va inte lika hemskt som när jag borstade tänderna med tandborsten jag hade som skalborste till mina sköldpaddor. Visst de smakade inte lika illa men tanken va värre

Tatsja
0

Skrattande

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

ha ha ha Cat, du får mig verkligen att skrattaSkrattande Skulle vara kul att ha dig som nära vän. Tänk vad jag skulle ha mycket roligt dåSkrattande  Skalmans tandborste, ha ha ha ha haSkrattande

[aspie]
0

Har varit svullen över vänster vrist och fot och haft lite värk i ett par, tre veckor. Idag var det värre, svullen upp till knät, och det kliade som sjutton på foten, samt att den var varm och hade lite rodnad.

Tänkte att det måste ju vara nåt fel. så jag bokade tid hos doktorn. Gissa vad diagnosen blev! Jo, rosfeberRynkar på näsan Fick Kåvepenin.

Googlade på rosfeber eftersom jag inte riktigt visste vad det var. Hittade ett skräckexempel på en sidaSkrikandes

http://www.vgregion.se/upload/SU/omrade_oss/hud/Infekterade%20s%C3%A5r%202007.pdf

David
0

Håller med aspie, skulle vara otroligt kul att ha dig i närheten iRL. Vi får samla ihop till en tandborste i någon extrem färg, och en stoooor tub tandkräm, med stooora bokstäver Glad

// David

David
0

Nu ska jag åka till posten med lite brev Flört, sen tänkte jag faktiskt lyxa mig med att sola lite…

// David

Yuki
0

Haha… jag skulle nog behöva sola lite också.

[aspie]
0

Usch! Börjar bli orolig nu. Foten och benet har svullnat upp ännu mer nu, liksom värken och klådan. Den börjar till och med ändra färgRynkar på näsan

Emelie-E
0

#32 jag har fått för mig att rosfeber är något som är allvarligt? Är det så, eller blandar jag ihop det med något annat?
Värsta hemskt ändå, usch, tycker synd om digRynkar på näsan

[aspie]
0

Jag har läst lite nu på nätet om rosfeber och det var ingen munter läsningGråter Har man otur så kan man faktiskt dö av det.

Jag tänkte jag skulle ta ett fotbad och smörja in fötterna ordentligt. Har läst att det ska vara bra när man har rosfeber.

Hoppas det inte blir blodförgiftning bara som det kan bli enligt de sidor jag läst påRynkar på näsan

Ska oxå ha foten i högt läge läste jag, samt att göra vissa övningar för att få upp cirkulationen.

Usch, så rädd jag blev/blirGråter

Hawknestgrove
0

Ja, här är en som tog fel en gång och borstade tänderna med Idominsalva….. Snacka om äckligt……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cat
0

#28 Oj de va ingen vidare bild. Hoppas inte ditt ser så illa ut och att de går över snart

Cat
0

Men jag är alltid så klantig och har en enorm otur. Vart på lasarettet för att en katthår fasnat i ögat, halkat såg jag låg förlamad från nacken och ner i 8 timmar.Så jag kan nog lyckas med de mesta men nåt jag hade riktigt kul åt va när jag va på stan men en polare och en bil svängde in framför oss och parkerade på polarens fot.

Hon skrek ju och han i bilen fattade ingenting så jag slet upp dörren och sa åt han att han hade parkerat på foten men nejdå de hade han inte gjort. Så medans jag och han bråkade om de där satt hon och skrek på trotoarkanten.

De slutade med att jag fick slita ut människan ur bilen å dra runt han så han kunde titta själv. Efter att han hade böjt sig ner, känt och tittat noga under hjulet ramlade poletten ner och han flyttade bilen.

Helt sjukt trög människa haha

[aspie]
0

Cat!

Nä det ser inte lika illa ut som på bilderna och jag hoppas att det inte blir så heller. Sjukdomsförloppet ska visst gå jättefort och jag har redan blivit värre, Rynkar på näsan

Ska lägga mig på soffan nu. Läkaren sa att jag skulle ta det lugnt och vila.

*Kramar om dig*

David
0

Aspie! Det låter inte roligt det här. Varför får man rosfeber?

// David

David
0

Usch och fy. Det där låter som något man inte ens vill önska sin värsta fiende. Hoppas det går över snart! *kramar om*

// David

Hawknestgrove
0

Ja hoppas du är observant på det, så det inte går illa!

[aspie]
0

Har precis tvättat NOGA och smörjt in med en kortison/antibiotikakräm som jag hade. I morgon ska jag tvätta igen och ta en jätte bra salva/kräm som mjukar upp och skyddar.

Fick en tanke på hur jag kunnat få detta. Har ju varit svullen ett tag, men av vad. Och hur fick jag in bakterien? Kanske för att hundarna gillar att slicka på mina fötter och ben, speciellt när de ska fjäska eller när jag är nyduschad.

Ja, man vet aldrig. Känns oroande i varje fallRynkar på näsan 

Jag vill ju inte dö! Min dotter och mina hundar behöver mig, och jag domGråter

[aspie]
0

Förresten, David! Såg du de äckliga bilderna i länken jag skickade med i det tidigare inlägget?

Fy f-n vilka äckliga bilderSkrikandes

David
0

Inte får du gå och dö heller aspie! Det tillåter vi inte!! Skrikandes

Har för mig att såna här bakterier kan komma nästan från ingenstans. Och såklart våra kära husdjur har lite blandad kompott i saliven.

// David

[aspie]
0

Det kanske är bättre i morgon. Hoppas det i varje fallFlört

David
0

Det hoppas jag också. Du kanske blir lite extra glad när brevbäraren kommer. Flört

// David

Mysan59
0

Å fy f*n aspie, vilka äckliga bilder! Men du har ju fått pencillin, så vi får hoppas att det blir bättre!

Jaså David, du har skickat brev till oss? Glad Ska dela ut på jobbet först och främst, sen vet jag inte…

[aspie]
0

Cat, du har verkligen osis. Men du är inte ensam, jag brukar oxå klantat mig, snubbla och en massa annat tokFlört Det kan ju bero på aspergers om jag nu har det. De brukar ju vara lite klumpigaObestämd

Förresten! Det var en riktigt klantig gubbe som körde över din polares fot Förvånad. Tur att du vågade slita ut honom ur bilen så han fattade.

*Kram*Glad

[aspie]
0

David! Jag är så himla nyfiken på vad jag kan hitta i min brevlåda idagSkrattande

[aspie]
0

Mysan!

Visst är det jätte äcklia bilderFörvånad 

Man kan ju bli livrädd för mindreRynkar på näsan

Tatsja
0

aspie. Jag har haft rosfeber på båda benen. Inte skönt att ha det. Mina ben svullnade och var röda. Fötterna såg ut som några klumpar. Svårt att gå. Fick förklaring att det kan komma när man har ett sår på benet. Ont gör det också. Tog lång tid innan det försvann. Fick igen det efter ett år, sen försvann det. Har inte, peppar, peppar, haft rosfeber på fem år.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

Åhhh! Äntligen en till som haft det. (om man nu kan säga såObestämd)

Visste du att det kunde vara så farligt? Hur illa var det för dig? Fick du sår oxå?

Tatsja
0

#53. Nej inte att det var så farligt. fullt med sår på benen och de varade också tillslut, men det är olika på hur man reagerar. Mina ben har nu lätt att bli röda och prickiga. Tydligen någon följgrej. Speciellt när solen är på dem. Ont gör det också. Tack och lov att det inte kommit igen. Rädd varje gång det känns konstig i dem. Antibiotikan tog inte på mig ordentligt. Troligen för att jag äter så mycket medicin ändå. Hoppas du blir bra och inte får några följdsjukdomar och att det inte kommer igen.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

Tack Tatsja, det hoppas jag oxå. Flört

Hoppas oxå att du aldrig får tillbaka eländet.

Kram

Tatsja
0

Nu är det en massa snack om rökare igen på radion. Ska aldrig hetset ta slut.

Vi tar hänsyn till ickerökare, men det räcker tydligen inte.

Den dagen folk tar hänsyn till oss som inte tål parfym, tar jag hänsyn till ickerökare. Nu gör jag det ändå, men tycker det är hemskt att en del har svårt att gå in i affärer på grund av all parfym. Ta ett plan till exempel. Röka får du inte, men spruta parfym och ha nötter får du. I och för sig tycker jag det är bra med rökförbud på plan, men ta hänsyn till allergiker också.

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

Jag håller faktiskt med dig när det gäller parfym och nötter. På Åhlens där jag bor, kan jag inte gå in p.g.a parfymstinket. Kan knappt andas och får hostattacker. Måste jag gå förbi där så håller jag andan.

Jag har själv varit storrökare, men slutade för 9 år sedan. Dels för ekonomins skull och dels för hälsan. Hade hemsk rökhosta som jag blev av med , tack och lov!

Men, jag kan lova dig att jag blir sämre av att vara där nån röker än vad jag blir av parfymer.

Åkte hem till en väninna en gång och hennes man röker. Han var inte med oss och satt instängd i ett annat rum. Men det var så inrökt i deras hem att jag fick hemska hostattacker. Kunde inte vara inne där, var tvungen att gå ut. När jag kom hem stank det rök av alla kläder, trots att ingen rökte där vi satt.

En annan gång när jag skulle över till Danmark och stod och väntade i en jättestor sal. Där stod en man och rökte flera meter från mig, kanske 20-30 meter bort. Men, jag fick såna hostattacker att det smakade blod i munnen.

Det betyder inte att jag ogillar de som röker, men jag tål inte rök.

KramFlört

Tatsja
0

Det är olika för oss människor hur vi reagerar. Jag själv är rökare med astma. Vet att jag inte skulle röka, men gör det ändå. Fast parfym får jag astmaanfall av. Räcker med att jag är ute och någon med stark parfym går förbi.

Nu måste jag gå ut med Tatsja. Hörs senare.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Cat
0

På många ställen får man inte röka i sin lägenhet, visst de blir gult men när man inte ens får röka på balkongen. Då borde man inte få ha en ända blomma där heller.

Jag tycker förbudet på restauranger och så vidare är bra men man kan inte hålla på och jaga människor jämt. Då skulle de va förbud mot precis allt.

David
0

När jag flyttade hit där jag bor nu så hade paret som bodde här innan varit storrökare. Det satt verkligen i tapeterna. Till och med fönsterhandtagen hade blivit gulnade. Så det blev en mindre/större renovering, men å andra sidan fick jag ju det precis som jag ville ha.

Det är svårt att förbjuda någon att röka i sin egen bostad som man äger, men värdet vid försäljning blir ju lite lägre om det är stort renoveringsbehov. Och jag tycker att det är viktigt att man berättat för den som ska köpa att man rökt mycket, så att inte en allergiker flyttar dit och får allergianfall kort därefter.

Jag har ingenting emot rökare alls, har flera vänner som röker som bortsbindare, men hemma hos mig vill jag helst inte ha någon rök.

// David

[aspie]
0

Jag kan ju hålla med om att de jagar rökare lite väl mkt ibland. Speciellt när de inte får röka i sin egen bostad.

Men å andra sidan, så rökte min granne hemma, och röken från hennes lägenhet gick in i min lägenhet genom brevlådan. T.o.m mina kläder började lukta rökObestämd Inte alls bra när man är så överkänslig som jag.

Det är ett svårt dilemma det där. Hur ska man kunna lösa det så det blir bra för alla?

David
0

Något som stör mig enormt är när folk röker alldeles utanför mina fönster. Jag gillar att vädra, men vill inte ha in röken.

Har ingen bra lösning riktigt hur man ska göra. Visst ska de som vill få röka, men inte när det stör andra.

// David

[aspie]
0

Det jobbiga är ju för en rökare, att när de får röksug så har de till slut ingenstans att gå ibland. Det är ju förbud eller klagomål nästan överallt. Förstår dom.

Men jag förstår oxå de som hatar röklukten. Den smyger sig in som osynlig giftgas överallt. Förstår nu varför en del tittade surt på mig när jag rökte som en galning.

Jag själv försöker visa hänsyn till båda sidor, men hur sjutton ska man lösa problemet för både rökare och icke rökare, det har jag ingen aning omRynkar på näsan

David
0

Nä, det är omöjligt att få det bra för alla tror jag. Rökare måste ju få röka någonstans, och samtidigt finns de som är tokallergiska. Obestämd

// David

[aspie]
0

Ja, det här är ett riktigt svårt problem för alla faktisktRynkar på näsan

Mysan59
0

Men nu får vi ju inte röka på krogen heller! VAR ska vi röka? Jag försöker verkligen ta hänsyn, vid busskurer t.ex. så går jag en bit ifrån och röker…

Fast det där med att inte röka på krogen, var lättare än jag trodde det skulle vara! Och det är sååå skönt när man vaknar upp dan efter och ser att man har ett helt paket cig kvar, plus ett par st i paketet man rökte på! Glad Jag tar fortfarande med mig lika många cig ut när jag ska ut på krogen (nuförtiden = nästan aldrig Rynkar på näsan).

Cat
0

Ja visst försöker man ta hänsyn som rökare, men de är långt ifrån alla. Vet när man går på stan förbi folk och dom blåser ut röken rakt i ansiktet på än. Skulle jag aldrig göra, då väntar man ju tills människan gått förbi.

Lika att man håller undan ciggen när de kommer barnvagnar och liknande istället för att gå och vifta med ciggen. Sånt kan störa mig nå oerhört.

Hawknestgrove
0

nu pratar vi rök och inte rök. Jag slutade efter 44 år att röka den 24:e april i år. Trodde aldrig att det gick. Men hittills, så har det funkat bra! Tack vare tabletterna Champix. Ok, nu äter jag dem inte längre, körde nästan i tre månader noggrannt efter ordinationen. Måste säga, att jag mår mycket bättre. Fast Ok, trots att jag rökte, så hade vi rökförbud inne. Hatar röklukt inomhus och i bilar. dessutom, så ville jag inte tvinga mina kattter att röka.

Så även om det kom rökare hit, så glodde jag surt på dem, om de rökte inne och demonstrativt så fixade jag korsdrag så fort de kom och stängde sovrumsdörren. sen det där med att röka ute, jag försökte alltid kolla, att vinden inte blåste på andra, när jag rökte. JUst det där med rökingni lägenheteer, det måste vara supersvårt, om man har grannar runt om! Då kanske det är bättre, att röka under köksfläkten? Vet faktiskt inte, för det är ju inte meningen, att andra ska få in rök i sina lägenheter……

Mysan59
0

Oj Hawknestgrove, vad duktigt att kunna sluta efter så lång tid! :thumbsup:

Och det där med att röka utomhus, så kollar jag också att jag inte blåser rök in i barnvagnar osv.

Hawknestgrove
0

Ja, jag är faktiskt jättestolt. OCh inte har jag gått upp i vikt heller. Men alla de där fantstiska grejena, om att man ska frysa mindre, att maten ska smaka bättre, har jag inte märkt. så jag säger så här, jag slutade när jag var 57, förhoppningsvis så börjar jag inte röka igen förrän jag blir 75, hahaha!

Mysan59
0

Vi håller tummarna för att du inte börjar alls igen! Shame on you Razz

Hawknestgrove
0

Hehe, jo då, när jag blir 75, det ser jag fram emot!

Tatsja
0

#68 Att röka under köksfläkten innebär att viss rök går ut i lägenheten i alla fall. Då är det bättre att be dem gå ut och röka.

Jag är rökare, men 1994 när jag flyttade in i en ny lägenhet, så sa jag att nu är det rökförbud inne. Både jag , maken och 2 grabbar rökte. Alla sa att vi inte skulle klara första vintern. Fast det var nästan -30 grader ute, så gick vi i alla fall ut på balkongen och rökte. Folk som kom fick lov att acceptera mina krav eller låta bli att röka.

Sen märker jag att när det är kallt, så går det inte så många ciggaretter. Vi fimpar oftare och eftersom de är långa så kan vi röka mellan 3-5 gånger på samma cigarett.

Väl mött, Tatsja

Hawknestgrove
0

#73, men hur bor du då? Bor du i hyreshus, med grannar över dig, då kan det bli jobbigt om du ska ut på balkongen eller på loftgången att röka. Jag hade itne helelr problem här, att gå ut och röka. Så det var en bit, som gjorde det enklare, jag rökte inte så många cigg per dag.

Tatsja
0

#74 Den första var högst upp. Sen flyttade jag till nedre våningen.Nu bor jag i radhus.

Väl mött, Tatsja

David
0

Puttar upp den här tråden där det är fritt att prata om allt mellan himmel och jord… Glad

// David

Tatsja
0

#74 Detta radhus är i en länga av fem stycken, men i två våningar. Sonen har nedre och jag övre. Jag har tre rum och han två. Kök gemensamt och även dusch. Har fått den handikappsanpassad. Massa handtag i trappan så jag kan förflytta mig. Sen har jag trädgård både på fram och baksidan. Jag bor i C och min andra son bor tvärsöver min baksida i B. Där har jag mitt lilla gullebarnbarn.

Husen ser för hemska ut. Asbetsplattor både på bak och framsida. Men ägaren är snål. Invändigt har vi fortfarande köket i femtiotal. Men ändå trivs jag rätt så bra.

Det är tre längor med femton lägenheter.

Väl mött, Tatsja