Xanor?
Är det någon här som äter/ätit Xanor?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag hade Xanor vid behov en kort period tidigare i livet. Tyckte att den hjälpte väldigt bra.
Senaste läkaren jag träffade berättade att Xanor är 10 gånger så starkt som Stesolid, och den allra mest beroendeframkallande benzo-medicinen. 1 mg Xanor är som 10 mg Stesolid.
Det jag funderar lite över är om det är värt att lindra stark ångest, men istället bli beroende, och få kämpa med det sedan? Det är ett övervägande, som både patient och sjukvården får kämpa med.
När ångesten är som värst skulle jag utan tvekan tacka ja till Xanor utan att tänka så mycket mer på följderna. Men när jag är mer stabil så funderar jag. Vet ju hur hemsk ångesten är, men också vilket "skitjobb" det är att ta sig ur ett beroende.
// David
Jag har Exanor vid behov och tyckte den funkade bra på mig, förutom tröttheten förstås.
Har oxå fått höra att den är MYCKET starkt beroendeframkallande, men min läkare sa att det inte är så stor risk för detta med tanke på hur liten dos jag äter.
Däremot har andra läkare ,samt min psykolog bett mig att inte ta Xanor
Nu har jag inte tagit Exanor på flera veckor. Gick över till Atarax och Sobrlil till natten istället.
Har nu mest symtom av hjärtklappning och intensiv klåda över HELA kroppen samt mycket stor irritation med ilskna utbrott. Somnade nog framåt 3 tiden i natt pga av intensiv klåda

Jag äter xanor har gjort det i säkert 15 år jag har nu dom senaste 3 årena trappat ner på eget bevåg för att jag kände att jag inte mådde bra för mycket abstinens symptom m.m så efter att ha varit starkt beroende utav dom varje dag .så kan det nu gå flera dagar innan jag tar en xanor..
Stesolid testade jag en gång då jag inte hade någon xanor hemma..men den funka inte på mig..tog inte bort min ångest
jag har inte ätit just Xanor, men kan utan att blinka svara: Nej. Hur hård och svår ångesten än är, så länge ditt liv inte svävar i direkt livsfara, undvik massa piller. Jag har själv brottats mot diverse olika beroendeframkallande preparat, tillslut knäckte dom mig mer än själva ångesten.
Det är min åsikt i det hela 
#4. Är också inne på den banan. Men när ångesten i säg blir så stark att den framkallar fara för mig själv, då kanske det vore "bättre" att ta en medicin som hjälper, men som ändå kan ge mig ett helvete att komma ifrån sedan. Men jag är i allafall vid liv. Tror det är en problematik som många inom sjukvården också brottas med.
// David
Hjälper Xanor oxå om man känner sig "HYPER"? Just nu känns det som jag vill slå nån på käften. Är super-stressad och super-irriterad inom mig.
Det kliar överallt, t.o.m inne i ögonen, Kan knappt ha kläder på kroppen för det känns som jag sätter på mig glasull.
Funderar starkt på att köpa hem lite vin för att se om det lugnar ner mig lite
Aspie. Det är lite det jag är intresserad av också. Om Xanor kan hjälpa när man känner sig väldigt impulsiv/hyperaktiv. Vet ju en ADHD-medicin som fixar det, men frågan är om man kan ta den endast vid behov??
// David
ADHD medicinen, är det zipramil du tänker på då eller?
Ja, jag tror det. Minns inte riktigt namnet på den, men det var en medicin som dämpade hyperaktiviteten.
// David
När jag tänker efter så är det nog Zipramil som är ångest och depressionshämmande.
Minns inte vad den medicinen heter som min dotter får för sin hyperaktivitet, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det är den jag behöver
Ritalin heter medicinen jag tänker på. Är det den du menar David?
Det stämmer ju… Zipramil är mer ångest/depressionsmedicin. Huvudet är inte riktigt vakat idag.
Ska kolla fass… Den är långtidsverkande, och inget man kan ta vid behov. Dessutom var det varning för detta: Kraftig ångestladdning eller uttalad spänning och oro, eftersom läkemedlet kan förvärra dessa symtom 
// David
VA! Pratar du om Ritalin eller Zipramil nu eller?
Aspie. Det var Ritalin… 
// David
David!
Ojdå! Får de med ADHD samma symtom då eller? Min dotter har endast positiv erfarenhet av Ritalin, förutom att håret börjar ta stryk tyvärr
Det är en vanlig bieffekt som läkare varnas för. Att skriva ut Ritalin till de som har ADHD och samtidigt har stark ångest = starkare ångest och självmordstankar.
(har övergett patientfass, använder proffsupplagan, många svåra ord, men mer ärligt)
// David
Hur har du fått tag i proffsupplagan då? En sån vill jag ha.
Ärlighet varar längst, eller hur?!
Jag håller mig alltid till proffsupplagor av allt. Litar inte på något annat 
Självklart, ärlighet är en av de egenskaper jag värderar allra högst, när det gäller allt.
Proffsupplagan av Fass hittar du på www.fass.se. Välj "För förskrivare" så kommer betydligt mer och fylligare information upp. Där kan du t ex söka på en sjukdom och få upp lämpliga mediciner.
// David
Åh! Tusen tack David. Detta ska jag komma ihåg
Förresten David!
Jag tog en Xanor igår för att kolla om det dämpade klådan och irritationen, samt mitt hyper och DET FUNKADE! 
Kände mig inte ens yr eller trött, utan blev bara lugn och klåd-fri