Elchocker?
Hej!
Undrar om nån har testat elchocker? Är lite intressead av att prova de. Läst lite om de att de ska fundera väldigt bra mot depritioner.

Har inte testat själv men har varit med när folk har fått och sett goda resultat. Var med på några sådanna beghandlingar då jag gjorde min praktik på akut psyk.
Kanske inte till mycket hjälp…
//Zmulan
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
#1 ok men då kanske du kan svara på hur lång tid de tar efteråt tills man får gå hem?
Vet bara, attd einte hjälpte min mamma. Hon fick elchocker ett par gånger och bristfällig uppföljning. Så hon tog lvet avsig. Så lita inte på det……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#2 dom som fick elchocker när jag var där var inlagda på psyk så dom hade ständig uppsyn så den ena som fick fick åka hem efter 4 veckor, han var manodeppresiv. Och var i ett stabiliserat tillstånd när han åkte hem.
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Min morfar har fått det, men det hjälpte inte honom.
Men Gunilla, När din mamma fick elchocker så var nog inte kunskapen så stor som den är idag. Idag är det inte samma sak.
Tror det är helt annorlunda idag. Åtminstone efter vad jag läst om detta
Jag har mycket blandade erfarenheter av ECT..
Vissa med mycket gott resultat andra med rent katastrofala.
Jag talar om dagsläget, tyvärr!
Anser att det går att jämföra med annan medicinering, resultatet kan variera starkt från person till person..
Personligen kommer jag EJ att pröva det! Så om jag någon gång får det kommer det att enbart att ske om jag tvångsvårdas mot min vilja, aldrig annars.
Men det är jag det och mitt val, andra kanske väljer det motsatta. Det finns knappast rätt eller fel i detta!
Kram, Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Jag skulle aldrig våga det själv och rekommenderar det inte till andra… Det kan funka fin men det kan samtidigt göra så att man inte vet hur man knyter skorna längre..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Oj Melissen, kan det bli så tokigt
Ja då får de nog tvinga mig med om det skulle bli aktuellt
Kram
Tack för alla svar, fått lite att tänka på. Har inte hittat någon medicin som hjälper mig, ätit de mesta under 11år så jag är nog ändå beredd att prova elchocker.
Varför får man det?
Ja deta var för 31 år sedan. Då fick hon bara komma in på sjukan, få sina chocker och sen gå hem…. Vidrigt va?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, riktigt vidrigt
Kan ingen svara?
Jag vet faktiskt inte varför det är så Yuki. Tror Melissen kan mkt om sånt, hon vet mkt om det mesta, ett riktigt orakel
Orakel hör till fantasyn… 
Vi väntar väl på henne. 
#14 Man kan få bla för depretion. Små elektroinpulser som ska fungera på de signalsystem man har i hjärnan. Riktigt hur de funderar i detalj vet jag inte
Jag vet att man kan det. Har läst det. Men hur det fungerar, då, vad ska det hjälpa mot? Vad händer? Undrar det…
Jag har läst en del om det nu på senaste tiden. Skulle jag få förslaget ifrån min läkare så skulle jag nog pröva.
Skulle det jämna ut måendet lite så… ja. Det kanske ska tilläggas att jag inte är rädd för att sövas eller så. För själva behandlingen kräver att man är nersövd under en kort period.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Tack. Alltid intressant att lära sig någonting nytt.

Jag fick ect under nästan två månader för ca 5 år sedan. Det var det absolut värsta jag varit med om. Jag låg inlagd på grund av depression under tre månader och jag minns inte varför jag började få ect, minns inte mycket alls av hela det året om jag ska vara helt ärlig.
Däremot minns jag ect:n, i skräckbilder. Jag är riktigt svår att sätta kanyl i så bara det var jobbigt, en gång fick de leta upp mig bakom en soffa för att jag var rädd för att sätta den. Gick på så mycket lugnande att jag ändå inte orkade protestera när de väl hittat mig.
Rummet de hade ect:n i låg nere i en källare och användes bara till just detta och det var aldrig riktigt varmt. "Sovsprutan", de kallade den det, gjorde otroligt ont och det kändes som om den kroppsdel kanylen satt i höll på att brinna upp.
Efteråt hade jag huvudvärk och ont i kroppen och orkade inte göra något på resten av dagen. Kunde inte ta emot något som helst besök för jag såg knappt att de var där. Varken åt eller drack av mig själv och kunde vandra fram och tillbaka i korridoren för jag klarade inte av att vara stilla.
Så jag säger bara det, aldrig igen. Aldrig.
"You just have to belive…"
De låter inte alls kul. Förstår att du har skräck bilder. Tycker inte att man ska tvinga på någon en sådan behandling.
Jag vill fortfarande prova men tanken att bli tvingad är skrämmande.

Jag vet ju inte exakt hur mycket tvingad jag blev eftersom jag har tappat bort ungefär ett år ur mitt minne. Kan ju vara så att jag hade gått med på det i början. Svårt att säga… Det blev min mamma som avbröt det hela när hon såg hur jag mådde.
Något år senare så testade jag ljusterapi som låg i samma korridor som ect:n. Fick jättepanikattacker och var tvungen att ha någon som stöd för att kunna gå dit. Klarade bara av att gå in där om jag fick gå bakvägen och slapp gå förbi det rummet. Kan dessutom säga att ljusterapin inte fungerade alls…
Känner du att du vill prova ect så gör det. Har faktiskt träffat på folk som det har hjälpt på. Det gjorde det bara inte på mig.
"You just have to belive…"