Vad är detta?
GAAAAAAHHHHH!!!!!! Jag klarar inte av mörkret och kylan, det kryper in i min själ och äter upp mig inifrån!
Vad göra? Läkarna säger ju bara att jamen det är ju bara en vanlig liten höstdepression går den ju snart över…
Jo visst till sommaren då det är ljust och varmt igen och jag får lite lättare att handskas med mig själv! Samma sak år ut och år in… sommaren mår jag hyffsatbra hösten då kommer demonerna smygandes igen i samma takt som mörkret och kylan! Då det är som värst så vill jag inte leva längre utan sitter bara och tänker på hur jag ska ordna det för de efterlevande (djuren) så att de ska få det så bra som möjligt…
Sen kommer sommaren med ljus och värme, då lättar det värsta och jag klarar att hålla de onda tankarna och känslorna under något sånär kontroll.
Detta är otroligt jobbigt att leva med och jag vet snart inte vad jag ska göra! Vad kan jag göra?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För mig är det tvärtom… när det blir ljust ute så dras gardinen för och själen gråter…
Det borde lätta för mig snart, jag borde snart vara bättre…
Men jag förstår dig för det är banne mig inte kul… avfärdad blir man av de flesta och många "ryck upp dig" får man…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#1 oh ja "ryck upp dig" har jag fått höra i alla år, "du har väl inget att må dåligt för?", men vad många inte förstår och/eller vet är att jag har väldigt många hemska/jobbiga barndomsminnen som dyker upp som gubben i lådan, jag har inget försvar mot dem för jag har rivit min mur och är helt öppen för omvärlden. Inte är det ett dugg lättare nu när jag dessutom kämpar mot mitt tvångsmässiga överätande och sockerberoende, jag kan inte längre dämpa mina känslor och tankar genom att vräka i mig några familjepack kakor, 2kg godis, X antal chokladkakor, mm!
vad kan jag göra åt detta?
_**/Mvh Anne
Jag säger meditation men det säger jag som bot mot det mesta… eller inte bot direkt, snarare en möjlighet att processa det som händer och har hänt.
Jag använder det eftersom jag motsätter mig medicinering sedan länge.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag vet att en del som har riktigt tunga höst- och vinterdepressioner får ljusterapi, och de som gjort det tycker att det fungerar jättebra.
Kanske något du kunde prova?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Du är inte ensam. Jag känner hur jag mår sämre och sämre för varje dag som går

#3 meditation är säkert jätte bra =) bara det att jag tror jag gör något fel då jag försöker för jag somnar alltid (även om jag inte känner mig trött)
#4 hur går ljusterapi till? Genom vilka kan man få det (vårdcentral eller annat)?
#5 jag lider med dig
_**/Mvh Anne
Nu har jag inte varit med om det själv, men fått det berättat för mig. Det är en slags gruppterapi, men några personer. De får klä sig i vitt, gå in i ett rum någon timme, som är helt vitt, och upplyst med "konstgjord" sol. Och upprepa det några dagar i veckan ett par veckor. Sedan klarar de flesta den mörka perioden lika bra som på sommaren.
Hos mig är det öppenvårdsmottagningarna som sköter det, men det går säkert jättebra att fråga om det på vårdcentralen, så kan de skriva en remiss.
// David

#7 tack för beskrivningen =)
En till fråga… Vad är en öppenvårdsmottagning?
_**/Mvh Anne
Det är något som används mest inom psykiatrin. Slutenvård = inneliggande (alltså när du ligger inne). Öppenvård = dit du går kanske en gång i veckan eller så och träffar din kontaktperson/läkare eller vad det kan vara.
Som en vårdcentral, fast inom psykiatrin, om man inte vill skriva sådana invecklade svar som jag alltid gör 
// David

#9 ok… Jag googlade på luleå+öppenvård men det verkade mest rikta sig mot missbrukarvården…
_**/Mvh Anne
AnneN, eftersom jag varit en del i Luleå/Gällivare, så här kommer en länk till vuxenpsykiatrin på Sunderbyn
// David

#11 tack du är en ängel =)
_**/Mvh Anne
Nja, ängel vetesjutton, men… Nä, men har haft kontakt med Sunderbyn efter att jag blev att må dåligt i Kiruna. Då blev det lite frakt hit och dit. Jag tyckte Sunderbyns akutpsyk var trevligt. Gav en lite hemtrevlig atmosfär.
// David