Sova?
Tog min sista propavan igår kväll och zolpidemen är också slut. Undrar hur jag kommer att sova i natt. Är rätt trött så det kan ju gå. Ibland överraskar jag mig själv med sånt.
Jag flyttade första juli och har ingen läkartid här förrän 21 november. Så det bli lång tid utan sömntabletter. Är lite nervös hur det ska gå, om det går…
Men som jag skrev innan, det kan ju gå att sova ändå.
"You just have to belive…"
ärligt talat, om man inte har ett jobb att sköta,så går väl egentligen inte världen under, om man inte sover? dessutom, så är det inte livsfarligt. Till slut så somnar man.
Så resonerade min älskade Xsvärmor, hon hade gått på sömntabletter i 6 år och så åkte hon med oss ner till Skåne på en månads semester. Hon glömde att förnya sina tabletter. Den månaden var precis det hon behövde för att vänja sig av med sömntabletterna.
Efter det, inte en tablett.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har haft perioder då jag klarat mig helt utan sömntabletter. Så jag känner mig inte beroende av dem men jag mår dåligt av att inte kunna sova och då inte orka allt jag behöver orka för att må bra. När jag inte sover ordentligt så blir mina djur lidande i slutändan och det är det sista jag vill. Har visserligen min man som i så fall sköter det nödvändigaste men det är inte samma sak. Det blir lätt en dålig sömnspiral av det med, ju mindre jag sover detso mindre sover jag och när det börjar närma sig 3-4 timmar per dygn så orkar jag inte mer.
Dessutom så mår jag ju bra nu! Vill inte börja må dåligt bara för att jag inte kan sova. Men som sagt det kan hända att jag sover ändå. Svårt att säga med mig. I absolut värst nödfall så har min man propavan som han inte använder med.
Om jag inte tar propavan och stilnoct till natten är jag vaken i minst tre dygn.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sov nästan, har tvingat mig att ligga i sängen hela natten i alla fall men jag vet inte exakt hur mycket jag egentligen sovit. Det var skönt när det var lagom tid att gå upp i alla fall. Är lite dimmig i huvudet men det kan jag leva med.
#3. Tre dygn? Det kan inte vara bra för kroppen. Stilnoct och Propavan tillsammans brukar söva vem och vad som helst. Kan du ha blivit fysiskt van/dvs. beroende?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Det är inte alltid jag sover på stilnoct och propavan jag heller. Är jag riktigt hyper så behövs det mer än så. Nu var det längesen det var så men det är inte det minsta roligt. 2ml theralen brukar dock hjälpa då. Det är jag jättekänslig för.
Men oftast sover jag bra på stilnoct och propavan och ibland kan jag sova för egen maskin hur bra som helst. Det är lite olika.
Det kan tyckas vara ett "litet" problem att inte kunna sova och tänka att till slut så somnar man ju ändå om det bara går tillräckligt lång tid..
Men, vid bipolär sjukdom är det av högsta vikt att sömnen är OK för annars triggas lätt "svägningar" igång..
Alltså, sömnen är mycket viktig för när man väl kommit ur balans är det lätt att hamna i tillstånd som inte alltid är lätta att häva.
Då menar jag inte sömnen i sig, utan snarare de följder som utebliven sömn kan leda till i vissa fall!
Själv har jag turen att oftast kunna sova utan medicinering, men tar dock om det börjar bli allt för svårt med sömnen. Vill inte riskera att hamna i mani i "onödan"..
Kan du inte höra med vårdcentralen eller med psykiatrin om du kan få ett recept trots att du ej har tid förrän i november, det hade jag försökt!
Det brukar oftast inte vara något problem om man kan styrka att man medicinerar och fått slut på medicinen för tillfället!
Håller tummarna för dig!
Kram, Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Ja, jag är en sån som är så anti mot sömntabletter, som man kan vara. Anser, att du inte får den kvalitettssömn soom du så väl behöver, att sova på sömntabletter är väl egentligen lika illa, som att sova på alkohol? Hjärnan behöver ju rensa ut och det klarar den inte av om man sover på konstlad väg.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har man haft tabletterna tidigare så brukar vårdcentralen kunna förnya receptet utan problem. Annars boka tid hos en vårdcentralläkare så kan han/hon säkert hjälpa till tillfälligt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#8 Precis, förr eller senare somnar man. Det jag vill undvika är de där svängningarna i humöret som blir när man inte sover bra. Det blir så lätt onda spiraler både uppåt och neråt.
Försöker få tag på sjuksköterska som hade han om mig tills jag flyttade och höra om de fortfarande kan skriva ut medicin till mig. Har gått där i 6år så de vet ju vad jag äter och inte.
#9 Jag skulle helst sova utan sömntabletter alltid och jag gör det när jag kan.
När jag behöver mina tabletter så blir min sömn ofta bättre, drömmer lugnare drömmar, yrar inte runt i sängen och vaknar inte stup i kvarten. Är mycket mer utvilad på morgonen och behöver sova färre timmar. Jag är en sådan person som blir väldigt stressad av att inte komma upp före 8.30, hela min dag rasar samman om det blir fel.
Ibland är den konstalde vägen att sova på mycket bättre än att vara vaken och må dåligt.