Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettätstörningar
Läst 3251 ggr
MannyClue
0

Matkrångel.

Jag vet inte ens om detta är rätt plats för denna tråden, men jag försöker ändå. Ni får flytta den om den ligger fel.

Detta kommer kommer låta dumt.

Jag kan nästan inte äta något alls längre.
Kött är uteslutet. Anledningen är dum. - Det kan vara från människor. Hur ska jag veta att det inte är det?
Så fort det är något hårt i köttbullen, så är jag säger på att det är ett ben de malt ner av misstag.

Sallad, potatis, mjölk you name it.Det finns alltid någon viss anledning till att det inte går att äta maten.Jag blir äcklad utav den.

Jag har aldrig varit kräsen med maten. Möjligtvis när jag var liten, då är de mesta barn kräsna på mat och sånt(?).

Varje dag när familjen sitter runt bordet och ska äta, tvingar jag i mig maten, men vill bara spy, för att ingen ska märka något.
Jag vill inte nämna detta för min psykolog heller, för hon anser alltid att jag har någon dum idé. Och det blir alltid så lätt en stor grej utav det sen om läkaren får reda på det. Och då kommer jag aldrig komma ifrån mitt hem.

**Vad ska jag göra? Finns det någon som känt samma?
**
/M

Tatsja
0

För mig verkar det vara någon slags fobi eller fix ide. Ta och sök på google om det finns ett problem om detta.

du måste få hjälp att komma över detta.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
0

Jag känner samma äckel över kött, speciellt färs. Kyckling och en del fisk går bra.

Denna äckelkänsla började för två, tre år sen. Fattar inte varför bara. Tycker det smakar och luktar unket.

För att inte prata om hur äckligt unket det luktar om McDonalds hamburgareSkrikandes

David
0

Jag tror att det kan vara en fobi som kan/har övergått till en form av ätsstörning. Du skulle nog behöva prata med din psykolog om det.

Jag äter helst vitt kött, kyckling, vissa fiskar. Aldrig gris eller färs. (fast det har nog lite med att göra att jag jobbat inom livsmedelshandeln tidigare). Äter inte heller räkor. Det är sådana maträtter som jag får rejäla kväljningar av.

Älg och ren går också bra att äta. Så länge det är skivat helt kött (inte malt).

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tatsja
0

Har inga problem med mat på så sätt. Bara väldigt matallergi. Skaldjur och svamp kan ta livet av mig.

Väl mött, Tatsja

Yuki
0

Jag har haft lite svårt att äta kött de senaste månaderna, och att vi jobbar om första världskriget i skolan just nu, där de visade människor som sålde människokött, har inte gjort det bättre. På en bild var det en människa som var styckad från midjan och neråt.

Tatsja
0

Usch.

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

Usch, jag tror jag aldrig mer vill äta kött, Och viltkött! Jag kan verkligen inte äta det. Många har försökt lura i mig det, men det går inte.

Ett ex till mig skulle göra rådjurssadel en gång till vänner som skulle komma. GLÖM DET sa jag. Men du kan väl åtminstone smaka av såsen, bad han. Jodå, det kunde jag ju göra tänkte jag. Smakade och…

Äter hellre surströmming, vilket jag faktiskt tycker om he he he. Har fått lära mig tycka om det från jag var barnFlört

Skaldjur är jag galen iFlört

Yuki
0

#6 Ja, eller hur?

Tatsja
0

#8 håller med

Väl mött, Tatsja

David
0

Men vilt kött ifrån ren och älg är faktiskt jättegott. Det ska helst vara rökt, då blir det lite saltare och godare. Vitt kött ifrån kyckling och kalkon är också gott.

En gång i tiden malde jag rätt mycket kött på jobbet. Och därefter är det nej nej nej… Och när jag fick veta vad räkor äter så är det också nej.

// David

[aspie]
0

Vad äter räkorFörvånad Kanska ska sluta med skaldjur oxåObestämd

Nej, jag kan inte för mitt liv få ner kött från varken ren eller älg. Kanske kalopps på älg möjligtvisObestämd

Kyckling och kalkon går bra!

Tatsja
0

Jag gillar kött och sonen fisk. Men köttfärs går det mycket här hemma

Väl mött, Tatsja

David
0

#12. Då kanske jag inte ska berätta mer…

#11. Kanske inte ska berätta det heller. Kräftor och andra skaldjur går bra, men just räkor har en speciell diet Obestämd

// David

Tatsja
0

Tur jag inte äter dem då.

Väl mött, Tatsja

Karmatarerskanise
0

David berätta nu vad räkor har för diet! :)

[aspie]
0

För min del kvittar det om du berättar David. Jag har bestämt mig för att aldrig äta mer räkor ändå. Att veta de har en speciell diet som du inte gillar räcker för migFörvånad

Tatsja
0

Ja, berätta David.

Väl mött, Tatsja

David
0

Människolik. Rynkar på näsan

Det finns ju tyvärr en hel del sådana i våra hav/sjöar, och det är enligt någon forskning räkornas favoritkäk.

// David

[aspie]
0

oh oh….19 Ska aldrig mer äta goda räkmackor Gråter

David
0

Jag vet… tyckte också hemskt mycket om räkmackor och smörgåstårtor med räkor. Men inte längre. Rynkar på näsan. Det var något av våra kända labb som gjort forskningen tillsammans med någon högskola. Så det verkar vara sant.

// David

[aspie]
0

Då gör de ju bättre nytta i havet våra räkor. De borde förbjudas på mackor och tårtor. De borde inte få finnas som tjänlig föda alls juRynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

Äh, sålänge jag inte ser liken så finns dom inte ;) Kommer fortstätta äta räkor :)

David
0

Kräftor däremot verkar inte ha samma matvanor. Glad Så jag har börjat äta mycket kräftmackor.

// David

[aspie]
0

Vet inte om jag litar på kräftor heller. Har hört att de är asätare oxåObestämd

Yuki
0

Jag har aldrig ätit en endaste kräfta eller räka.

Sara
0

# 0 Jag känner igen mig jättemycket!

Som det är nu så äter jag i princip bara smörgåsar med ost och pannkakor och naturligtvis bullar, kakor, choklad, godis m.m.m. Lite frukt går oxå bra.

Enstaka gånger kan jag äta annat om jag är bortbjuden men det tar emot.

Det här är ett jätteproblem även för mig, för det är ganska tråkigt att bara äta mackor och pannkakor. Så när jag inte vill ha detta blir det rena onyttigheter istället.

Dessutom behöver jag gå ner i vikt men eftersom jag ibland behöver döva hungern och får äckelkänslor av mackorna så blir det bullar istället. Inte sååå bra.

Min dietist säger att det här är en ätstörning och det som hjälper är att tvinga sig att äta det man inte vill ha, vilket är ättare sagt än gjort..

Sara

David
0

#26. Absolut. Det är en form av ätstörning, tror att de brukar kalla den för UNS (utan närmare specifikation). Skrev en artikel om ätstörningar tidigare idag. Det är ett intressant ämne, och många som är drabbade, fast inte tänker på det.

Jag är också en smörgås-bulle människa. Det är väldigt sällan jag ställer mig och lagar riktig mat. Ska det vara riktig mat så blir det ofta om jag är bortbjuden eller äter ute.

// David

gullenos
0

jag äter bara om nån tvingar mej jag gillar inte mat helt enkelt!!

#0 min farmor är världens största djurvän och hon kan nästan inte äta nått som hon förknippar med djur!! Det är ju liknande tror jag. Hon brukar alltid ta lite för att det inte ska se konstigt ut men hon kan bara inte äta kött mm.

parisjetaime
0

Jag lever på ostmackor, Keldas soppa & nudlar. Det är i princip det enda jag aldrig varit äcklad av.

Å andra sidan går det väldigt mycket i perioder för mig.

Ibland kan jag äta vad som helst så jag har inga problem i frågan, egentligen. Jag tror nog att de flesta kan vara äcklade ibland.

Vad TS "har" verkar ju som sagt mer ligga åt fobihållet.

Anders 50
0

Är jag den ende här som äter allt som ni skriver om ?  Obestämd  

Men jag har förståelse till skälen för att ni inte allt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Salladshataren
0

#24 Jo, kräftor är allätare, precis som grisar.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet