Biverkningar..
Om man får några biverkningar från någon medicin. Hur länge kan de hålla i sig då? Är det bara i början eller är det så under hela tiden man äter?
Började med fluoxetin i torsdags.. Har tappat matlusten och fått problem med magen. Äter jag något åker det ut lika fort igen.
Har haft problem med magen och sånt innan, men har inte kopplat ihop det med fluoxetinet. Utan det är först nu som jag har förstått det.. Det är ju bra att man vet varför magen blir som den blir, men det är ju jobbigt också..
Det här kan jag ju faktiskt svara på utan att ens gissa
.
Har själv ätit Fluoxetin, och biverkningarna brukar avta inom 1-2 veckor.
I början av behandlingen kan ökad nervositet, ökad ångest eller ökade sömnsvårigheter uppkomma. Illamående, diarrer är också vanligt i början av behandlingen.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Sist jag åt dem så hade jag problem med magen väldigt länge.. Vågade inte äta någonting någon annanstans förutom hemma. Och ja, så var det läänge..
att matlusten kommer tillbaka det vet jag, för det brukar den. Har bara inte tänkt på hur länge det brukar hålla i sig..
Kan ju också säga att jag hade problem med magen länge (nästan hela tiden) jag också, mådde allmänt illa och gick väl på toa lite oftare än vanligt… 
Så här står det i Fass för läkare om biverkningar just i mag- och tarmen:
Gastrointestinala rubbningar (t ex diarré, illamående, kräkningar, dyspepsi, dysfagi, smakförändringar).
Men det är en bra medicin, så jag tyckte att biverkningarna var värda eftersom jag mådde bättre (tills jag började kombinera två olika mediciner som inte passade ihop)
// David

Ja, medicinen är bra.. Fjärde gången jag äter den nu.. Så jag borde väl veta sånt här..
men det är först nu som jag har kopplat ihop magen med fluoxetinet.. Sist trodde jag att jag hade blivit gluten eller liknande.. Då jag fick så ont i magen efter jag ätit.
Prata med din läkare så får du säkert byta sort till någon som inte ger dom biverkningarna du har. Finns så många likvärdiga så de kan helt klart vara värt att prova nåt annat.
Jag har precis börjat med fluoxetin på prov för att se om jag tål dom. Har fått kraftiga biverningar av andra antidepressiva så de här blir 5 tabletten iår jag provar.
Ätit dom en vecka och har inte fått några biverkningar alls förutom ändrad smak uppfattning
Fluoxetin är en av de mediciner som oberoende rekommenderar mest just nu när det gäller antidepressiva, eftersom de inte har den här viktökningen som biverkning (de har äntligen konstaterat att den inte är bra).
Men jag vet att det finns någon tilläggsmedicin du kan få som tar bort illamåendet och magproblemen.
// David

Ja, fluoxetin går man inte upp av. Och det är jag glad för.. Det enda som är dumt är ju att man tappar matlusten, men godis går bra att äta ;S Så det blir inte så bra ändå.
Hade väldigt ont i magen inatt. Den kändes helt konstig. Men vi får se om det blir bättre.. Annars får jag väl prata med min läkare igen. I höst någon gång, mars-april. Som han sa..