MBT, Mentaliseringsbaserad terapi?
Efter att ha provat i princip alla psykoterapiformer som finns (och jag har lärt mig en massa nyttigt), men inget som direkt "hjälpt" mig, så är vi inne på att prova något nytt, MBT, Mentaliseringsbaserad terapi.
Eftersom min läkare insett att jag ändå tar reda på läkarinformationen fick jag en bok om det, och har läst igenom den och tycker det låter kanon.
Någon som hittills har provat på detta? En rätt ny metod i Sverige.
Tror att jag kommer hoppa på det tåget faktiskt, även om tåget är 18 månader långt, så tror jag äntligen att det här kan vara rätt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Berätta mer?
Vad härligt om det visar sig att du har hittat någonting som fungerar för dig. 
Hera, det här är en vidareutveckling av DBT, den dialektiska beteendeterapin, fast istället för att fokusera på "färdigheter" som att be om ett glas vatten på en restaurang, eller växla en femhungring på en buss, så är det mer psykodynamisk terapi, där både bakgrund, nutid, och framtid hänger ihop.
Tänkte försöka skriva en artikel om det här sedan, för efter vad jag har läst verkar det här vara den absolut optimala behandlingsformen för många. Problemet är som sagt, pengar, och att det idag verkar bara drivas på 5-6 platser i Sverige.
// David
Har läst allt som går att läsa om det här nu.
Jag kommer självskrivet hoppa på det här.
Finns bara på tre platser i Sverige än så länge, såklart Karolinska, en mottagning i Lidingö, och i Borås.
Allt material jag hittat verkar tyda på att det här är verkligen det rätta! Precis det jag behöver. Ska absolut skriva en artikel sen om det.
// David
MBT och DBT? Här i västerås kan man inte ens få KBT
KBT är ju grunden, sen vidareutvecklade de vissa delar till DBT, men upptäckte att det inte var "tillräckligt" för de som inte hade problem med "allt". (i DBT kan man t ex få sådana hemläxor som jag berättade om ovan). MBT är engelskt och kom till Sverige 2006 på prov på Karolinska. Sen testade Lidingö det på en mindre grupp patienter, och nu har Borås hängt på.
Om du vill kan jag scanna in informationen om MBT om du vill läsa. Tror det finns lite lite på nätet om du söker på Mentaliseringsbaserad terapi.
// David

Ohh, jag håller så tummarna för dig David att det ska fungera för dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars