Sluta röka!
Vad har jag nu gett mig in på?
1:a mars har vi rökstopp under arbetstid. Vi får röka på vår middagsrast, men då är vi tvugna att byta om.
I stället för att pusta och stöna allt för mycket, så ska jag ge mig in i "Sluta Röka Spektaklet"! 
Precis NU har jag tagit den första Zybanen.
Totalt livsfarligt! Nej, men jag är hysteriskt livrädd för alla slags mediciner och lusläser biverkningar. Antagligen är det därför jag alltid lyckas känna av biverkningar. 
Jag är ganska skraj för att tillsätta kroppen något. Förutom Alvedon!
Men jag ska ge Zybanen en chans, för om det är lättare att sluta tack vare dem så är det värt ett försök.
Jag har varskott mina jobbarkompisar så att de vet vad det är frågan om när jag går omkring som ett åskmoln, skäller ut patienterna och närmaste chefen hotar mig med avsked.
Den första veckan kommer jag antagligen att vara fullt sysselsatt med att leta efter biverkningar.
Vecka nr 2 ska jag äta två om dagen och då har jag säkert hunnit hitta massor a biverkningar och blir antagligen sjukskriven.
Så vecka nr 3 ska jag sluta röka. Sluta röka! 
Jösses, vad har jag gett mig in på?
Så den 11 januari ska det vara helt rökstopp!!
Hu vale, men jag får börja räkna kronor en, kronor två och tänka på vad jag kan köpa i stället.
Inte för att jag vet vad jag vill ha……………eller också köper jag 25 limpor cigaretter för alla pengar som jag kanske lyckas spara.
Fortsättning följer!
Lycka till! Strongt gjort… Blir faktiskt lite avis..
Här är en till som är lite avundsjuk
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
*3 Skiter jag i, strongt gjort att försöka! haha
ujujuj, tur man slipper sånt här elände
Var själv rökare ett tag, men jag slutade innan jag blev beroende.
Slutade år 2000 efter över 35 år av rökning. Det höll i 3 år, sen pajade mina nerver och jag tyvärr började igen. Nu vill jag verkligen försöka igen, har ju astma och den mår inte bra av rökningen.
Sonen och jag ska försöka inte till nyår men senare att sluta. Vi har dragit ner rätt så mycket. Från minst ett paket var om dagen, räcker paketet till oss båda.
Väl mött, Tatsja
Utmärkt riktigt bra förslag av Kerstin! Sluta röka tillsammans är ett bra sätt att peppa varandra.
Kerstin, om du VILL sluta röka så kommer du oxå att klara av det. Vet inte vad det är för piller du ska ta, har aldrig hört talas om dom.
För egen del slutade jag för 8-9 år sedan efter att ha varit storrökare sen 12-13 års ålder (både rökte och snusade). För min del funkade nikotinplåster kanon.
För att få tankarna på annat så sysselsatte jag mig med handarbete och storstädning vilken tid det än var på dygnet. Jag rökte inne under fläkten och efter ett par tre dagar kände jag hur det stank av rök, så det var bara att tvätta alla gardiner, soffa kuddar dörrkarmar, fönster o.s.v. Men det fick mig ju att bli ännu mer bestämd för att klara det. Ville ju inte gå omkring och stinka så illa som faktiskt rökning gör. Mitt självförtroende sköt i höjden och jag mådde bättre och bättre. Gick omkring och sjöng i ösregnet.
Stort LYCKA TILL!
"Im singing in the rain"

Håller tummarna för att du klarar av det, Kerstin! Sen är det bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls. 
"You just have to belive…"
Kanske ska tillägga att jag oxå försökt sluta tidigare och sen börjat igen. Sen blev jag skitsur över min rökning och sa till mig själv att det vore ju själva f-n om jag inte ska klara av att sluta, jag var ju helt rökfri till 12 års ålder och det gick ju jättebra. Övergången är värst men "halleluja" så gott det känns sen
Japp och det kommer du snart att göra oxå
HALLELUJA!!!!
Jag ska också försöka nu efter nyår tänkte jag!
Ja, jag tänkte den 4:e. Peppning lär ju behövas :)
Ja det gör vi
Har inhalator, nicotin tuggummi och plåster. Får se vilket som är bäst.

Hejjar på er båda två!! 
#20 Ja det är ett munstycke med ett filter som innehåller nicotin. Så man drar in precis som om man röker.

#21 Låter som en rolig mojäng. 
Stort LYCKA TILL ska du oxå ha Hera. Och vad bra att ni kan peppa varandra. Har ni dessutom lite tävlinginstinkt så är det ännu bättre.
Ta och skriv ner alla för och nackdelar med rökningen oxå. Jag blev riktigt förvånad över hur lång fördelslistan blev.
Det där munstycket du har (inhalatorn) funkade inte alls på mig. Men som sagt, det är så himla olika vad som funkar för oss människor.
Lycka till! När jag mår lite mer stabilt ska jag nog också försöka mig på det.
_No way! Yes way!
#23 Ja, det är ju som att röka, fast utan rök :)
Tack ni som stöttar :)
Go for it! Jag hejar på er alla som försöker är jätteduktiga! Att försöka är ett STORT steg! Jättebra iniativ. Peppa varandra, det ger bra stöd.
Här är en till som har lättare astma och som tyvärr röker.
Jag har också slutat ( 3 gånger faktiskt ) sista gången höll jag upp i ett halvår, det är väl det längsta uppehållet och jag kan säga att det luktade inte gott om mina gardiner…………..Jag kände "ute på stan" på vilka folk som var rökare, fast de inte höll i någon cigarett i handen. Så då skämdes jag jättemycket och tänkte, att sådär måste jag ju ha luktat.! Fy så hemskt. När jag gick förbi en stor askkopp ute, så mådde jag illa.
Tyvärr så är jag väl en av dom som "luktar rök" igen…………..men men , man måste vara motiverad att sluta, annars går det inte.
Jag håller tummarna och min katt håller tassarna för er! 
När jag slutade så började jag med nikontintuggimmi. Tyvärr blev det också en last. Så nu använder jag det också, fast jag börjat röka igen.
Väl mött, Tatsja
#29 njaaaa, nej det är inget läge just nu.Fast det säger väl rökare jämt…… men jag måste vara positiv och det är för mycket ångest/panikångest här. Då skulle jag få ångest för rökningen också.
Men tack för erbjudandet.

Hejjar på er och håller tummar och tår 
Ja som sagt jag har nog slutat och börjat hur många gånger som helst, som längst höll jag uppe 15 månader…JA jag vet, hur dum är man inte då!! 
HEJ! JAg slutade röka den 24:e april i år med hjälp av ett annat preparat, nämligen Champix. Inbiten rökare, hade rökt i 44 år. Trodde inte ens på tabletterna, MEN DET FUNKADE!!!!!!! Inga nikotinersättningar alls, köpte mig en dosa damsnus, men den fick min sambo ta över. Köpte även en dosa nikotinfritt snus, har den liggande i handväskan ICE.
Det har gått förvånansvärt bra. Gått upp tre kilo, det är allt så de ska bort nästa år, det har jag lovat mig själv.
OCh en sak, det hjälper inte med alla tabletter och grejer i världen om du inte VILL så du nästan gör på dig.
KAn väl säga, att viljan är 99,99% och hjälpmedlet är 00,01. Jag lovar dig, det blir svårt. MEn vill du verkligen, så går det. JAg lägger dessutom undan varje vecka det jag rökte upp.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#32 är det också receptbelagda tabletter?
JApp. Men de går även de under högkostnadsskyddet. Det är det fina i kråksången.
Champix är inget för oss med psykiska problem. En av bieffekterna är nedstämdhet osv.

#34 det lät ju inte helt fel.
Aj då Hera då vart det inget sånt då, men det är inte läge för mig just nu iaf.
#36 En kompis till mig testade champix, och blev verkligen dålig. Så dom fick avsluta behandlingen.
Ok, då hade jag tur då! Allt gick bra, förutom att magen blev extra bubblig. Men jag åt inte temånaderskyuren ut, det behövdes inte
Jag har inte slutat ännu, så det går bra 
Hehe ja ;)

Ni är jätteduktiga! 
Ni har väl inte missat det här tjejer?

Det kommer att gå jättebra Kerstin och blir du attans irriterad så får du väl skriva av dig din frustration här ute…vi kan nog ta det 

Vadå tappar cigaretterna smaken av tabletterna?

Hahaha..,det har du nog rätt i jag tänkte inte så långt 
Hejjar också på allt vad jag orkar 
Idag är dagen som jag sa sluta röka.
Men hamnade i en svacka igår och viljan tryter .. Känns inte som jag kommer klara det, men jag försöker trots att allt säger emot.
Lycka till Hera och tänk på allt positivt du kommer att vinna när du klarat det 
har själv inte rökt(mer än några gånger som barn)men snusade mellan -82 fram till -94 varför jag började vet jag själv inte faktiskt.försökte sluta några gånger utan att lyckats,o anledningen till det tror jag var att jag intalade mig att jag måste sluta snusa.senare försökte jag ändra tanke mönster,jag sade till mig själv att jag måste inte sluta snusa,men jag behöver inte snusa heller o då blev det inte så mycket tvång involverat,jag tänkte "jag kan ta en prilla,men jag kan också låta bli o då blev det inte lika spänt.tog kanske 2 mån då jag tuggade lite tuggumi,sen har jag inte tagit en prilla.det var den 21 januari -94 jag slutade.

Jag tror på er så hejja på, det är viljan det hänger på 
Massor av styrkekramar

Ja du vet den som bara brukar infinna sig ibland, men du ska se att nu infinner den sig 
Klart ni fixar det tjejer. Ni kommer att känna en oerhört underbar frihetskänsla när ni har lyckats.
Dumt att ens börja.
Är inne på andra dagen nu. Men jag har verkligen inte viljan. Tänker på cigg hela tiden.
Och ikväll blir det nog någon cider, får se hur det går.
Köpte munspray också, så nu har jag allt utom sugtabletter 
Menar du Sonic munspray eller? Hera, dricker du cider ikväll så kan jag nästan garantera att du åker dit igen.
Varning nr 1 när man slutar röka är att indvika all alkohol åtminstone de 3-4 första månaderna
Oooh fy bövelen! Den där sonnic munsprayen är ju farlig!
Men nog tappade jag räksuget! Höll på att kräka flera min, men kom bara en massa saliv.
#62 Jag har en kompis som klarade att dricka samma dag som hon slutade. Så vi får la se. Ska ut o käka med mamma o jag vill inte göra henne besviken. Hon betalde ju den härliga sprayen 
Ja, jag önskar dig lycka till Hera. Hoppas du kan stå emot ciggen 
När det gäller munsprayen så var det med all säkerhet nikotinet du spydde av. Jag får den effekten av nikotintuggummi och nikotintabletter. Hemska känsla 
JAg spydde aldrig på riktigt, bara klöktes. Och ja det måste vara nikotinet som fastnade på mandlarna. Men det hjälpte faktiskt mot röksuget. Så man kanske får stå ut med några min klökande efter användande.
Hua ja. Man måste stå ut med skiten för att ha en chans att klara det. Som jag sa tidigare stort LYCKA TILL
Tur att du inte spydde
Tack aspie 

Hera du är för härlig jag har suttit och skrattat i 5 minuter för jag har aldrig hört ordet klökningar 
Men jag säger som aspie…hoppas du klarar cidern utan att röka, hejja på du klarar det och du vet jag håller tummar och tår 
Och du försök att inte klökas nå mer i kväll *asg*
V-lang; vad kallar man det hos er då? När man nästan spyr? 

Kväljningar :) och jag kan lova att jag har det ofta för jag är oerhört känslig för lukter
Och lika om nån sitter och pratar om slem och snor ingående huaaaa…
Haha så heter det ju 

Menar du att du skrev fel i sånna fall skrattar jag ihjäl mig…jag lovar 
Men NEJ? jag skrev inte fel.

Jag tänke väl jag också..en snoris kan väl endå inte ha blivit så snurrig 
Har det blivit nån mer klökning då? 
Önskar er lycka till och tänk om jag vågade nu. Men så som mitt liv ser ut nu, vet jag inte om jag orkar
Väl mött, Tatsja
Ähum… Här i den nedre delen av Sverige brukar nog de flesta säga att man klöks vad jag vet. Tror nog att även jag säger klökas och inte kväljas 
Men Kerstin goa lilla vän. Det heter inte klöka utan klökas 
Det heter ropa på Ulrik. OCh så är man Flåmagad i Norra Bohuslän när man är äckelmagad.
MEn på riktigt så heter det väl att man får kväljningar?
Klökas är snäppet värre än kväljningar, iaf här på bygda.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Precis. Bra svarat! 
Där ser du Kerstin 

Akta så jag inte hulkar och spyr och ropar på ulrik och allt vad det heter….men erkänn visst låter det väl helfestligt KLÖKAS! 
Och Kertsin jag är väldigt flåmagad 

Ni är ju inte kloka någon av er! 
men roligt har de
Väl mött, Tatsja

Jag har också roligt! 
Ulrik brukar lägga pizza 

Kalva är också ett ord för att kräka.
ha ha ha, så sant så flikkan 

Flikkan har alltid rätt! 

Usch! Är glad jag inte är så jättekänslig. Minns när jag städade toaletter inne i stan ett tag. Lördagar var mindre roliga… Sen fick man alltid knacka på för att eventuella uteliggare skulle få en chans att vakna och packa ihop sig innan jag kom in med moppen.
Han både la en pizza och hade racerbajs, stackaren. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
här kallar vi det att be till porslinsguden 

#92 Åhhh fy där kan man prata om sörja…tur att jag inte kände lukten när jag öppnade bilden för då hade mitt tangentbord legat risigt till 
#95 Okay racerbajs…men dra inte in pizza i det där 
Det går sådär. Har rökt ett par cigg, men dragit ner kraftigt.
Så snart tar jag det stooooora steget. Ska börja träna också, och då måste jag sluta röka så jag får upp flåset.
Jag slutar med ett annat beroende just nu också, som känns lite viktigare, så jag fokuserar på det just nu.
HElt klrat HEra. MAn får ta en sak i taget och man kan ju inte sluta röka i en svår situation. MAn får ta till det, är allt är lugnt.

Ni kommer klara det, envisa är ni båda två så det räcker och täcker 

kerstinjo, så här ska det se ut:
Ni kommer båda att fixa detta!
… och skulle ni inte göra det så har ni i alla fall försökt och det är bra bara det.

Jag säger som flikkan…ni kommer att fixa det 
Hejar på er. Önskar jag var lika stark i sinnet och kunde sluta.
Väl mött, Tatsja

Ja jag säger som dig Tatsja men en dag kanske man orkar ta tag i det 
Hejja på er tjejer!
Hejja hejja 

Hur går det med rökningen tjejer, kan vi få en uppdatering?
Ja, jag vill veta. Så kan ni gnälla på oss som inte tagit oss i kragen än. Speciellt jag som egentligen inte skulle röka. Är ju astmatiker
Väl mött, Tatsja

Jag har också astma, fast konstigt nog så har jag klarat mig från att medecinera astman sedan jag slutade röka sist. Jag slutade ju förra nyårsafton och började efter 7 månader….visst är jag smart INTE 
Jag la av 2000 och höll upp i 3 år. Sen var jag lika smart som du.
Väl mött, Tatsja

Jag har aldrig rökt så min fråga är kanske dum, ta inte illa upp bara.
Men varför börja man röka igen när man har hållt upp så länge som 7 månader eller 3 år? Har man fortfarande kvar ett sug?
Ja, suget finns där. Sen att jag började var för att jag mådde så dåligt. Psykisk misshandel och var väldigt nära att ta livet av mig. Tog en cigg istället. Valde mellan pest och kolera
Väl mött, Tatsja

Usch då, tatsja, tycker nästan en cigg lät bättre än att ta livet av sig. Jobbigt att suget kan hålla i sig så länge med. Trodde att det gick över efter ett tag.
Har en kompis som rökte mycket och när hon slutade så sa hon bara att hon gjorde ett uppehåll. Hon tyckte att sluta lät lite otäckt och gör man bara ett uppehåll så känns det inte som så stor misslyckande om man börjar igen. Det kanske kan vara nått för er som tänker sluta?
#116 Ja, ciggen var ju bättre. Jag var så dålig att jag hade tagit fram alla tabletter. Smärtstillande och sömntabletter. Det var bara att ta, fick tankarna på mina barn och djur. Det hjälpte mig. Enda gången jag någonsin har haft de tankarna. Tack och lov.
Nyss inkommen efter att ha tagit 2 steg fram och ett bak. Jobbigt när det stormar så. Vi kom till radhuset som är efter oss och där kom en trädgårdstomte farande.
Fick tag i den och Tatsja skällde ut den för att den smet från grannen.
Väl mött, Tatsja