TV-tips, Hjärnstorm
Hej!
Tänkte jag skulle tipsa om tv-programmet Hjärnstorm som visas på SVT.
Ett sjysst program om man på ett enkelt vis vill få en inblick i vad psykologi kan vara.
Tidigare avsnitt finns att se i Play, på www.svt.se
MVH
Lesunq
När går programmet?
Vilken dag? vilket klockslag?

Hej!
Programmet går på SVT 2, torsdagar kl 21.30
MVH
Lesunq
Tackar för upplysningen 
Håller med om att det är ett spännande och absolut sevärt program!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Vad tyckte ni om programmet, där det bytte ut väggen utan att folk uppmärksammade det?
Hos oss blev det en intressant diskussion efteråt.
Byte av tankar om, hur omedveten man är många gånger av hur "hjärnan" ibland spelar oss olika "spratt", mer eller mindre omedvetet.
För er som inte såg programmet.. så skickades en person in i ett rum och ombads att lägga märke till så mycket som möjligt i rummet.
De fick sedan gå in i rummet igen för att notera vilka förändringar som skett.
Samtliga försökspersoner började genast titta på alla lösa föremål som fanns där, tavlor på väggarna osv.
Det visade sig att trots att väggarna hade en ganska markant färg så var det ingen som noterade att de helt bytte färg vid några tillfällen.
Det var inga små nyansskillnader eller skillnad i tapetmönster utan en radikal förändring från typ helfärgat grönt till rött , lila osv. Alltså helt ny färg på väggarna i hela rummet!
Inte ens fast väggarna blivit kala var det någon som uppgav att de märkt att färgen ändrats!
De var helt enkelt så inriktade på olika detaljer i rummet att de ej såg den stora förändringen som ägde rum mitt framför "ögonen" på dem.
Visst är det facinerande?
Det får i alla fall mig osökt att tänka på hur olika vi uppfattar omgivningen.
Det jag ser är kanske inte alls vad någon annan lägger vikten vid.
Ögonvittnen lämnar ofta väldigt olika bilder av skeenden och detaljer. Inte så konstigt kanske?
Våra hjärnor är nog ganska duktiga på att sortera bort viss information medan den istället fokuserar på vad den anser vara, annan för tillfället mer relevant fakta.
Ibland blir det tokigt ibland rätt
Kram, Ctronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta