Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2001 ggr
Jea59
2009-02-08 13:46
0

Mindfulness

Är det någon som har provat Mindfulness?

Har det hjälpt?

Har ni skrivit någon artikel om det?

Ser att det är väldigt populärt med den terapin nu.

[Norum]
2009-02-08 13:50
0

Vad är det?

Jea59
2009-02-08 13:58
0

Det är att befinna sig i nuet, att inte ha tankarna någon annanstans när du utövar nåt, som om du skulle vilja dricka en kopp kaffe/the att du verkligen är medveten när nu dricker o smakar o känner istället för att du sitter o tänker på annat.

Eller om du möter en vän på gatan som du vinkar åt när du är glad så kanske inte den vinkar tillbaka, så tänker du inte mer på det.

Men om du har en dålig dag och samma sak händer så fastnar du i tankarna o tänker - jaha vad har jag gjor för fel, är h*n sur på mig, så kanske du går förbi flera vänner själv bara för att du är upptagen i tankarna.

Hjälper mot stress, ångest, depressioner och andra sjukdomar

[Norum]
2009-02-08 14:01
0

Ungefär som meditation? Fast jag lever nog ganska mycket i nuet.. I morgon kommer ändå. Nästa vecka likaså, inget jag kan styra.

Jea59
2009-02-08 14:14
0

Ja ungf som meditation skillnaden är att du gör det där du går o står du behöver inte, sätta dig på nån avskild plats och att du gör det du gör istället för att ha tankarna någon annanstans.

Det börjar komma väldigt många kurser om det här till o med föreläsare har en liten mindfulnessövning med sig.

Citronmeliss
2009-02-08 14:19
0

Här finns ett tidigare inlägg från vår käre David!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Norum]
2009-02-08 14:23
0

Låter lite som mina "ljusövningar".. Jag brukar krypa in i detta inre ljus när jag behöver extra energi och styrka.

Citronmeliss
2009-02-08 14:31
0

Ja, jag försöker faktiskt att tillämpa tekniken. Och även om det långt ifrån alltid funkar så är jag i alla fall medveten om hur jag bör gå till väga.

Fånga tillfället och den aktuella händelsen/detaljen utan utan att genast associera vidare i massa annat. Försöka att bara vara i nuet i just denna stund.

Det går men som vi alla vet, övning ger färdighet och jag har inte alltid tålamod nog utan blir stressad coh frustreradSkäms

Precis som du Åsa så har jag också något annat.

Istället för ljusövningar så använder jag Reiki-healing, det ger mig en stund av total närvaro i nuet och skön avkoppling där min energi fylls på…OM jag inte är alltför uppvarvad för då blir jag frustrerad och det funkar inte till min stora irritationObestämd

flikkan77
2009-02-08 15:02
0

Jag har läst en superbra bok om just mindfulness, ska se om jag hittar den så jag kan tala om vad den heter.

"You just have to belive…"

flikkan77
2009-02-08 15:13
0

Hittade den!

"Vem är det som bestämmer i ditt liv?: Om medveten närvaro." av Åsa Nilsonne

Jättelättläst och med lite roliga övningar man kan göra själv.

Citronmeliss
2009-02-08 16:04
0

Åh, flikkan. Det var ju den boken som David refererade till i länken som jag lämnade ovan.

Då måste boken vara bra. Att den både är lättläst och innehåller bra övningar är ju toppenGlad

flikkan77
2009-02-09 11:11
0

Missade att det fanns en länk. Glad

Jag läste ut boken på två dagar, vi hade den i en kurs och hade tre veckor på oss att läsa den men när jag väl börjat kunde jag inte släppa den. Har gett bort den i present till både höger och vänster sen.

Jea59
2009-02-09 12:45
0

Tycker du att du har användning av kursen o boken?

Citronmeliss
2009-02-09 13:04
0

Vilken bra present flikkan.

En sådan som jag själv hade uppskattat att fåGlad

flikkan77
2009-02-09 19:13
0

Kursen jag gick var instruktörskurs på hundklubben så den har jag användning av. Glad Hade haft ännu mer nu om det hade funnits en klubb i närheten av mig.

Boken har jag också haft användning av, lite svårt att förklara hur bara. Men jag kan bestämma lite över vilka tankar jag ska låta ta plats i mitt huvud. Lärde mig se saker på lite andra sätt och vara så öppen det bara går.

Det var nått år sen jag läste den nu men precis när jag läst den var jag helfrälst!

Jea59
2009-02-09 19:17
0

Okej måste låna den på bibblan

Citronmeliss
2009-02-12 12:26
0

Flikkan, detta låter riktigt bra, "Men jag kan bestämma lite över vilka tankar jag ska låta ta plats i mitt huvud".

Där har du kommit en bra bit på väg..Flört

flikkan77
2009-02-13 10:29
0

#16 Ja, fast det fungerar ju bara när jag mår bra och kan tänka i alla fall lite logiskt. Men det är ju en början. Flört

Citronmeliss
2009-02-13 12:30
0

Jag vet precis vad du menar, fungerar likadant själv!

Vi får kämpa på och försöka komma "snäppet" längre så det fungerar även då vi mår sämre.

Det är ju då vi behöver det som bästFlört

flikkan77
2009-02-13 14:45
0

Ja, det är ju när man inte mår bra som de riktigt dumma tankarna kommer. Nu mår jag helt okej och då är det superenkelt att sparka in dumma tankar i kulisserna. Bara att vifta lite med handen som försvinner de med ett "poff"! Glad

Jea59
2009-02-13 18:45
0

Om jag tränar min hund eller tränar själv på gymmet kan det likna mindfulness för då är jag här o nu i träningen.

Samma sak om man rider, det går inte att sväva bort i tankarna för man måste hela tiden känna hästen, händer det nåt så går det snabbt och kan bli farligt

Citronmeliss
2009-02-13 20:38
0

Jepp, vid ridningen stämmer det absolut även för mig. Total närvaro är det som gäller!

Hundträning avstår jag helt från om jag ej kan fokusera, vill inte utsätta hundarna för det!

Det får i stället bli avkopplande skogspromenader med dem!Glad

Ett gym har jag aldrig sett från insidanSkäms

flikkan77
2009-02-13 22:12
0

Ridning är det som fungerar bäst för mig när det gäller sånt här. Bara vara ett med hästen och släppa alla andra tankar. Helst sitta och galoppera på en stor volt, samtidigt som jag blundar, andas och bara känner… Eller övar piaff eller passage och riktigt känner takten… Eller galoppombyten i vartannant språng…

Gudars vad jag saknar att rida just nu!Gråter

Har inte alls lika lätt att fokusera på 100% när det gäller något annat. Vill ha det så med hunden men kommer inte riktigt hela vägen dit. Fast sista halvåret har jag varit ovanligt splittrad, och dessutom ingen tillgång till häst.

Citronmeliss
2009-02-14 03:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju helt klart en fördel med tillgång till häst för att kunna rida.

Jag har tyvärr inte heller haft det på några månader nu, synd!

flikkan77
2009-02-14 10:19
0

Jag fick lämna min häst kvar hos hennes ägare när jag flyttade. Hade haft henne i fyra år då och ridit in henne själv. När jag träffade henne var hon missförstådd och aggressiv, särskilt mot ägaren som inte ens vågade klappa henne.

Nu har hon blivit arg igen, enligt hon som har stallet. Ägaren bryr sig inte om henne mer än att han proppar i henne mängder med mat, framförallt havre. Så hon har överskottsenergi som inte kommer ut och ger sig då på det mesta som rör sig. Det är så tråkigt att det blev så!

Han höll på med henne i sommars direkt efter att jag flyttat men sen blev det sämre väder och inte så roligt längre och nu kan han knappt öppna hennes boxdörr.

flikkan77
2009-02-14 10:20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min älskade häst.