Intelligenta lever längre
I en svensk studie har man kommit fram till resultatet att intelligenta män lever längre än de mindre intelligenta.
Anledningen tros vara att de med högre IQ lever ett hälsosammare liv med hälsosammare kost och mera motion.
(Källa: Vetenskapsradions nätsida 2009-03-16)
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Hmm ja kanske det=) Fast de träningsfreak jag känner som räknar kaorier har då inte varit alltför intelligenta om jag säger så=) Inte dumma heller, men äsch vad svårt de var att förklara intelligens
Qui dormit, non peccat
Frågan är om det kan vara så att man blir intelligentare av att leva sunt/hälsosamt eller att man lever sunt/hälsosamt för att man är intelligent? För levnadslängden har kanske inte att göra med just själva intelligensen…
Hm, jag som sett mig själv som hysftas smart kanske inte är det ändå.. Min livslängd ökas ju knappast av noll motion, oregelbundna mattider och snusning på hög nivå ;)
Paulina
Tror inte på det. Min mormor var ingen mensa utan som alla vi andra och hon blev 96 år. Men hon sa jämt att man lever längre om hjärnan är trimmad. Därför löser jag korsord varje dag.
Jag löser också korsord och tror nog det håller mig i trim.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#7 Min gammelfarmor blev 94 och bodde själv tom. de sista tre månaderna i livet och hon sade samma sak =) Hon var jätteskarp, förbannade sitt minne när hon inte kunde komma ihåg om det var fullmåne eller inte dagen jag döptes och liknande, då kallade hon sig för gammal, men ändå mindes hon liknande saker om andra dagar.
Paulina
Min farmor blev några år över 90!
Hon bodde hemma i sin egen bostad hela tiden.
Bröt också armar och ben då hon envisades med att klättra på stegar för att byta gardiner i tid och otid.. 
Vet inte om hennes höga ålder berodde på att hon var överintelligent eller vad..
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta