Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2432 ggr
Citronmeliss
0

Bota depression med TMS

För personer som lider av depression och ej blir hjälpta av antidepressiva preparat kan det nu bli aktuellt att ge TMS (transkraniell magnetbehandling) 

TMS innebär att hjärnbalken stimuleras med magnetpulser.

Metoden har prövats i femton år med positiva resultat.

Jämfört med tidigare traditionell "elbehandling" är den skonsammare och man behöver inte heller sövas utan denna behandling ges i vaket tillstånd.

Som tur är (tycker jag!) ska eventuella biverkningar fortsätta studeras då man ej har tillräckliga med forskningsresultat för tillfället!

Jag vet inte, men jag är lite rädd för sånt här även om det är bra att nya metoder tas fram, för de som inte blir hjälpta på annat sätt.

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
0

Läskigt:S Men om det hjälper är det värt det oavsätt bekostnaden för många. Det kanske är ett liv med bieffekterna eller inget liv alls som gäller så det skulle vara toppen som alternativt till medicin även om det visar sig vara farligare. Det tycker iaf jag!

Citronmeliss
1

Precis, medicinen är ju inte på något sätt "ofarlig" eller utan biverkningar den heller!

Men jag har alltid varit rädd för "elchocker" så det är väl där det "spökar" för mig för att det är snarlikt!Obestämd

flikkan77
0

Skulle mycket hellre testa det här nya än gå igenom ect en gång till. Fy katten vad hemskt det var! SKönt att det kommer fram mer behandlingar.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
0

Ja, flikkan, jag skulle också mycket hellre få TMS än ETC.

Men faktum är att jag är rädd för båda.Skäms

Citronmeliss
0

Här är en artikel där man vid intresse kan läsa lite mer om TMS 

Dels från en patient som fått behandlingen, samt en del fakta kring metoden.

Tavar
0

På något vis känns ändå medicin "tryggare", enda anledningen till att jag skulle någon mixtra med min hjärna sådär vore om jag hade canser eller om det var för högt tryck i huvudet på mig. Allt annat känns för läskigt…

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
0

Ja, så är det för mig också Tavar, trots att jag är medveten om att även tabletter "mixtrar" med hjärnan.

Nya förbättrade behandlingmetoder är förstås alltid välkomna, men uttalanden som det nedan får mig alltid att reagera med en viss oro.Skäms

"- En fördel med TMS är att det är en billig och snabb behandling"

Även om jag inser att det är positivt med en så billig behandling som möjligt om alternativen är likvärdiga, oroar jag mig för, att det billigaste används även om det inte är lika med det bästa!

Kan inte riktigt förlika mig med tanken, att det kanske blir rutinbehandling vid depression!Obestämd

Men, det är jag det.Tyst

Tavar
0

#7 Förstår hur du menar, kommer kännas lite som att folk kommer komma på löpande band och bara blir "friska" för de gjort den här behandlingen.

Värre är ju för dom som har situationer som gnagit sig så djupt att den mesta terapin inte fungerar, ibland tar det ju jättelång tid innan man inser att just det var problemet och så skickar man iväg personen i fråga på sådan här behandling…. Känns som ett stort Fail.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.