Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettneuropsykiatri
Läst 3125 ggr
[aspie]
0

MINDKIND

Jag hade visst varit med i en udersökning och svarat på en massa frågor som jag inte kommer ihåg Skäms

Fick ett tack-brev idag för medverkan. Fattade inte vad MINDKIND var för något som det stod i brevet, så jag googlade på det och blev glatt överraskad.

De fick så stort gensvar i undersökningen så nu ska de starta upp (verkar det som) MINDKIND i Jönköping, Växjö och Kalmar.

Underbart säger jag baraSkrattande och grattis alla som har något npf (neuropsykiatriskt funktionshinder)

Läs om MINDKIND i länken nedan Flört

Mindkind

isa
0

Intressant läsning. En annan grej som var bra Aspie, är att jag såg i tidningen häromdagen att de ska starta särkilda skolor - jag tror det gällde gymnasium, för elever med ADHD, damp och Dyslexi. Bra va?

kram isa

[aspie]
0

Jättebra! Vet du var detta var någonstans? Det finns ju några redan men inte där jag bor (vad jag vet)

isa
0

#2 Det stod i Metro-tidningen, och jag tror det skulle vara här i Stockholms län.Men bara några få, som på försök stod det.

[aspie]
0

Jaha, ja det är ju bra för de i Sthlm, he he. Tycker det skulle finnas i varje län så folk slipper flytta från sitt trygga hem.

Tavar
0

Låter som en bra ide att fixa en sådan här hjälpgrupp :)

Det med skolorna låter även det bra, hitils har ju de med svåra problem fått gå i "hjälpklasserna" som är mer inriktade på handikap. Är flera i min skola som går i dom klasserna men som egentligen lider av tex dyslexi. Jag tycker det känns fel då man behöver olika typer av hjälp vid olika problem.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
0

Håller med dig fullständigt Tavar Flört.

Bedrövligt att det ska behöva vara så med klasserna, det går ju sämre för de med npf då oxå Rynkar på näsan

Tavar
0

Precis, dock var det bra i en skola som mamma jobbade i förut. Där hade de en speciell klass för de med ADHD, AS och liknande. Då var de alltid minst två vuxna i klassrummet med som faktiskt viste vad de skulle gära. Så när tex killarna började springa runt i klassrummet eller tigga bråk bad de dom att gå ut och springa två varv kring skolan. När de kom tillbaka var de lugna igen och kunde fortsätta arbeta Glad

[aspie]
0

Ja, det låter ju som en bra skola. Har din mamma jobbat med barn som har npf?

Tavar
0

Jo, hon var lärarassistent där och har även jobbat som personlig hjälp till olika barn med npf som haft svårt i skolan och på dagis… Dock mest med de mer "aggresiva" (därför hon har svårt att se sina egna och mina problem).

[aspie]
0

Eftersom det är så hög ärftlighet kanske hon själv har diagnos utan att veta om det eller kanske din pappa?

AS 90% ärftligt

ADHD 80% ärftligt

Det är ganska höga siffror. Vet du om någon mer i din släkt som har AS eller/och ADHD/ADD?

Tavar
0

Mor tror att hon kan ha ADD, hon funderar på att gå på undersökning. Närmast vi kommer annars är dyslexi som både jag o bror har Obestämd

[aspie]
0

Dyslexi är ju vanligt vid ADHD/ADD

isa
0

Ang. skolorna så tror jag att om det funkar bra i Stockholm, så kommer det förhoppningsvis sprida sig till övriga landet i framtiden. Jag hoppas på detta,dels för andra barna i Sverige men främst  för att min lilla systerson har eventuellt dyslexi.

Så när han blir stor sen så finns förhoppningsvis dessa skolor lite överallt och då inte bara som gymnasium.

Tavar
0

#12 Okey, har jag aldrig fått höra förut O.O Har bara fått höra att dyslexi är ganska vanligt över huvud taget bara att det inte tagits upp ordentligt.

#13 Jo, stockholm brukar ju vara försökskanin då det bor så många olika människor här :P