MBT - Mentaliseringsbaserad terapi
Är det någon här som har läst mycket om MBT (Mentaliseringsbaserad terapi) eller kanske haft turen att få prova på det (ges idag på väldigt få platser än så länge), och har lust att skriva en artikel om det?
Mentalisering, d.v.s. förmågan att förstå sig själv och andra utifrån inre mentala tillstånd, är ett
begrepp som sveper fram över psykologivärlden och tillmäts en ständigt växande betydelse.
I dag menar allt fler att de flesta psykiska störningar har samband med att mentaliseringsförmågan brister.
Detta är den första svenska kursen i mentalisering och mentaliseringsbaserad terapi, MBT, som är ett
behandlingsprogram med starkt vetenskapligt stöd.
MBT är utformat för patienter med emotionell instabli
personlighetsstörning, men mentaliseringstänkandet kan tillämpas på alla typer av psykiska svårigheter.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Enligt min psykolog har min läkare en utbildning i MBT, fast eftersom jag knappt får träffa min läkare så vet jag inget mer om det än det.
Tycker dock att det låter lite intressant.
"You just have to belive…"
Jag har läst en del, men hittar inte materialet, eftersom det var tänkt att jag skulle påbörja MBT i Borås, för idag finns det tyvärr inte utvecklade MBT-team på så många platser, även om utbildningarna ökar i stor takt.
Jag tyckte att MBT lät betydligt mer "seriöst" än DBT som är väldigt väldigt inriktad på just emotionellt instabila personer, medan MBT går att tillgodogöra sig oavsett formell diagnos.
Men kan så pass lite eftersom jag inte har kvar materialet att jag inte får ihop en artikel 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...