Psykologi + djur
Hej!
Jag och en kompis ska göra ett temaarbete i psykologi B om vårddjur och hur djur påverkar människan positivt. Jag hittar jättemycket fakta om just vårddjur (speciellt hundar) men inte så mycket om det psykologiska, typ hur människan påverkas, vad det är i djur som får en att bli gladare t.ex.
Skulle vara bra om ni kanske vet någon hemsida där det står bra om just djur och ur ett psykologiskt perspektiv gärna :) Eller om det finns någon tidigare tråd om detta. Sökte på 'hundar' och 'djur' men hittade ingenting :/
Eller så kanske ni har egna erfarenheter? :)
/Sandra & Hampus
Kolla på hundar.ifokus så får du några bra länkar.
Jag gjorde en liknande undersökning i höstas till min psykologikurs, men jag gick inte in på vad det var som hände rent fysiskt (neurologiskt) när man är i närheten av djur…
Det verkar dock som om det är närheten och ovilkorlig kärlek man får ut av dem. De finns alltid där och blir ett slags stöd.
Av undersökningen kom även fram att även andra djur har positiv inverkan, t.ex. höns och annat man kanske inte tänker på.
På Lindåsa (ett demensboende) hade man tidigare höns som de boende matade och tog hand om. Detta gav mycket bra resultat och de boende mådde bra av det…
Tips: Gör enkät-undersökningar där ni frågar varför de som mår bättre av djur gör det.
Kom ihåg att det finns inte ett enda sant svar, utan det beror på vad varje person behöver och får ut av ett förhållande med sitt djur…
Vet inte om du har återkomst till några databaser med vetenskapliga artiklar eller så, men isf är det ett hett tips.
scholar.google.com är en sökmotor för mer vetenskapligt inriktade artiklar. Vissa kan man tyvärr inte läsa om man inte prenumererar eler köper artikeln, men vissa är gratis. Kan ju vara värt att testa iaf.
Lycka till!
Paulina

#1 Haha, det är min klasskompis som har skrivit just den tråden faktiskt ;) Så det är samma arbete det handlar om.
#2 Det lät intressant! :) Tänkte mer kolla upp just vad det är som gör att man mår bättre med djur. Vi tänkte inte göra någon undersökning utan kanske besöka ett äldreboende eller liknande som har ett djur där och vad dom som bor där tycker om det.
Låter jättekul!
Du kanske redan har sett denna artikel som David skrivit tidigare?
Även här kanske du kan finna lite bra information till erat arbete?
Annars tycker jag att det låter som en bra idé att prata med någon/några på ett boende där man har ett vårddjur eller tillåter eget husdjur!
Jättekul med de boendes egna tankar om hur det är och om det påverkat dem och ökat deras psykiska välbefinnande.
Kanske även fråga någon ur personalen om deras åsikter, hurvida de sett någon positiv skillnad hos de boende?
Själv har jag arbetat på flera boenden där vi haft olika husdjur.
Har använt mig av djur i behandlingsarbete på olika sätt, om det är något du vill fråga mig om.
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Tack så mycket Citronmeliss :D Jag såg inte Davids artikel - den var ju jättebra, precis vad vi behöver :)
Manimals hemsida har vi redan varit inne på och hittat fakta ;) Ja, vi ska nog besöka ett boende och intervjua dom där.
Men vad har du använt dig av för djur och vad för arbeten har du gjort? Något som vi kan ha med kanske? Berätta mer gärna :)
På tal om att det är bra för sjukdomar att umgås med hundar och katter läste jag i senaste tidningen Land följande:
Den amerikanska myndigheten som ansvarar för att förebygga sjukdomar och olyckor har funnit att hund och katt ligger bakom 87000 fallskador i USA under ett år. Matte och husse snubblar helt enkelt över sina husdjur.
Så det gäller att se upp! Eller ner? 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#8 Snart sätter de väl varningsetikett på dem. "Varning: umgänge med husdjur kan medföra fallrisk" ;)
Paulina
hahaha!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Här i huset är det ingen ovanlighet att snubbla på en hund eller en katt, så det kan säker behövas en varning, i allafall när man köper hund eller katt.
Nästa EU-bestämmelse kanske??
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Skulle inte förvåna mig om amerikanerna sätter varningsskyllt på djuren :P de har ju i bilmanualerna att man inte får gå bort från ratten när bilen är i rullning ^^
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

alla djur oavsett ger väl samma effekt? Det behöver ju inte vara nån av våra vanliga husdjur, de räcer med att de är någon som älskar och uppskattar en och som inte ställer krav=)
Qui dormit, non peccat
#4 Ingen undersökning? Men vad ska arbetet baseras på då`?
Eller är det för gymnasiet?
#13 Precis! I min undersökning kom jag fram till att bl.a. höns (som kanske inte ses som "husdjur") har samma positiva effekt som t.ex. hundar

#14 Nej, det är psykologi B i gymnasiet så vi behöver inte ha med någon undersökning (förutom att vi ska fråga på äldreboendet, eller vad det nu blir, vad just dom tycker om att ha ett djur där)
OK!
#1 Åh vilken gullig bild! Tittut! Jag kan bara säga att min katt har räddat mig , många, många gånger. Så även min Golden Retriever som jag hade i 15 år. Han var min allra bästa vän och stöttesten, då han levde.
Här säger Lina tittut också:
( Lina är min älskade katt, som också är min bästa vän och stöttesten )

Sök på "terapihundar" så kanske du hittar nåt!

#18 Ja det kan jag, men nu har vi faktiskt all fakta vi behöver! :) Tack för alla länkar och tips :D
Jag har bland annat arbetat på demensboende där hund fanns dagligen. På detta boendet var det en ur personalen vars hund var med som terpi för de gamla.
Den var mycket omtyckt och även de som inte var riktigt kontaktbara i vanliga fall, lyste upp av hundens närvaro. De klappade gärna på henne och följde med intresse hennes förehavanden på avdelningen!
Det fanns också boende som blev mer benägna att prata med varandra och med personalen, om olika saker som rörde hunden.
De började också att minnas och prata om sina egna husdjur, episoder som hänt tillsammans dem och så vidare.
De flesta väntade ivrigt på att hunden skulle komma när hon inte var där.
När hon var frånvarande blev det istället ofta samtal om det, om henne och om hur fin hon var och hur uppskattad hon var!
Samtal och en ny känsla av gemenskap som förmodligen uteblivit utan vovven!
På ett annat äldreboende levde två katter.
Där var det lite piggare, ej dementa personer som bodde. De var mycket måna om "kissarna" och engagerade sig i hur de mådde, utfordring, gick ofta runt och letade efter dem om de inte var framme, de "kivades" nästan ibland om att få ha någon av katterna i knät för att prata och kela med dem.
De flesta tyckte att det var så lugnande att ha en spinnande katt i sitt knä eller sovandes vid sina fötter. Både de som tidigare i livet själva hade haft katt, men även de som inte haft några husdjur innan var positiva till dem!
Jag har också arbetat på boenden för barn och unga med olika funktionshinder samt med tvångsomhändertagna barn och ungdomar där vi använt oss av husdjur i behandlingssyfte!
Hos barnen med funktionshinder var det kaniner.
Vi hade två kaniner, en hona och en hane.
De barnen som var tillräckligt friska och kunde fick hjälpa till att mata och sköta deras burar.
Vi hade både inomhus och utomhus burar som barnen noggrant tog hand om.
De åkte med och handlade mat och annat till dem. Gick ut och plockade kvistar och maskrosblad till de två kelgrisarna.
Naturligtvis kelade och umgicks vi och barnen med dem, de var väldigt tillgivna båda två!
De fick vara med och se kaninungar födas och växa upp, de älskade sina kaniner!
På boendet för de omhändertagna ungdomarna var djuren en form av daglig aktivitet som var schemalagd.
Det var bland annat kaniner, hönor, getter, några får och en hund som fanns där.
Dessa djur skulle dagligen skötas, matas, städas efter, släppas ut och in. Plocka äggen från hönsen och så vidare.
Ett syfte med djuren här, var att träna de boendes förmåga till ansvar och kontinuitet i sysslor, något som är nödvändigt då det gäller andra levande varelser, djuren!
De flesta var förtjusta över att få vara med och få hålla på med djuren, dock ej alla! Här var det som sagt ingen frivillighet att delta, utan det var en del i behandlingsarbetet med ungdomarna!

Tack Citronmeliss för dina berättelser! :) Det är helt otroligt vad djur kan göra skillnad. Har läst en massa berättelser om djur och man blir bara mer och mer förvånad, men ändå inte eftersom jag vet att jag själv mår bättre när jag träffar mina hundar. Mer djur i vården! :D

De perioder som jag mått som bäst är när jag hållt på med ridning, var där i flera timmar och tog hand om hästarna trots att jag inte var tvungen för de var ju ridskolans. Sen var jag tvungen att sluta plus att de slaktade min favorithäst, då kom jag ner i en svacka igen.
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Fick MVG på uppgiften så det blev samma betyg på hela kursen :D
Tack alla så mycket för hjälpen! 
#25 Härligt! Bra jobbat!

#25 Grattis! Hoppas du vill fortsätta arbeta så det blir lättare att ha djur i vård och skola.
Kul att det gick så bra Yaeko!
Får också instämma i alla GRATTIS! Kul att det gick bra, och roligt att du valde att skriva om ett sådant viktigt ämne.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...