Litium i dricksvattnet
Hur förvånande det än kan verka så kan låga halter av litium i dricksvattnet minska eller förhindra självmord hos "normalbefolkningen", allt enligt Japanska forskare.
Litium används sedan länge vid vissa psykiska sjukdomar, till exempel vid bipolär sjukdom och andra manitillstånd.
Nu har dock Japanska forskare funnit att vid låga halter litium i dricksvattnet så får man en preventiv effekt vad gäller självmord.
På de 18 "platser" i undersökningen som hade högst litiumhalt i dricksvattnet, var det lägst antal självmord!
Detta har nu väckt tanken på möjligheten att i låga doser tillsätta litium i vattnet i förebyggande syfte, på samma vis som man tidigare gjort med fluor för att stärka tandhälsan!
Förmodligen dröjer det innan detta blir verklighet, om det någon gång blir det.
Först behövs fler och större undersökningar för att säkerställa resultaten i de studier som gjorts.
Tack och lov kanske jag ska tillägga!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Ja fy! Låga halter av narkotika lär minska på psykopatienterna med;)
Ja, vårat dricksvatten kan manipuleras ganska rejält egentligen!
Kanske antidepressiva och milt lugnande preparat kan tillsättas för att förebygga psykisk ohälsa?
Tror att det är förbjudet att ha fluor eller andra mediciner i dricksvatten, åtminstone i Sverige, blir en form av tvångmedicinering…
Föredrar nog att få ev medicin utskriven så jag åtminstånde får rätt mot rätt sak. Får man utsättningssymptom om man flyttar då?
Paulina
Denna teknik använde man redan under tidig medeltid, dock för motsatt effekt. Ska vi verkligen gå tillbaka dit och göra om samma misstag igen? Att hälla ut lithium i grundvattnet är att förgifta vattnet. Det blir tufft att ta bort det igen (vilket komunerna är för snåla för att ens vilja göra).
Låt Japanerna hållas om dem vill det.
Men förgifta inte vårat vatten! Kanske om 100-200 år när man sett lite av effekten.
Risken är också väldigt stor att människan utvecklar en immunitet.
Om alla kommer göra så här i alla länder kommer vi bli genetiskt "muterade" eller "manipulerade", vilket har hänt tidigare. Tex så började vi äta sädeslag en gång i tiden av en anledning. Detta tar iof generationer.
I Sverige har vi väldigt hårda regler på medicin. Det tycker jag är bra, och Läkare skriver inte jättegärna ut lithium i första taget, och om dem gör det så är det jättenogranna kontroller. Hur den Japanska medicinska världen ser ut vet jag ej, men det bådar ju inte gott
I några andra länder har man testat cocaine för att döda hjärnceller så man kan bota typ demens. Men jag hörde aldrig mer om det. Bådar inte gott;)

En sak jag undrar över… Lithiumanvändning kan efter viss tid resultera i försämrad sköldkörtelfunktion…
Ska de börja tillsätta Levaxin i vattnet också då? 
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag då som dricker oerhörda mängder vatten per dag, skulle till slut få läkemedelsförgiftning, och Litium som är så pass farligt också. Undra om alla ska gå var tredje månad och ta blodprover för att kontrollera status på andra organ? Blir en väldig kö till centrallabbet runt om i Sverige. 
Men varför inte, ta lite medicin av olika slag och blanda i dricksvattnet. I förebyggande syfte. Hjärtmedicin, lite värktabletter, insulin, ja… Jäklar vad mycket man kan skära ner på sjukvården då, förutom labb-personalen då 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Precis, det blir väl någon form av "coktail" till slut, det vill säga en salig blandning av olika preparat!

Hi,hi… Totalskrota alla recept, apoteket och läkare i drivor… Hu vad arbetslösheten skulle stiga…
Eller hur, Evrekaw!
Kanske nya "innedrogen" blir kranvatten?

#10 Ja! Vatten döps om till Vattnin… Ingen vill någonsin kliva upp ur…

Åh, bevare mig.. fast, det ser ju onekligen ganska skönt ut förstås!
#12. Allmänheten i Sverige lär ju bli rena i allafall! Och må väldigt gott, och aldrig några krämpor…. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Rena och friska, kan det bli bättre?