Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 2699 ggr
Bromelia
0

Glad när det regnar

är det någon mer än jag som blir glad när det regnar? När jag mår dåligt och det är fint väder får jag ofta skuldkänslor för att man borde vara ute och njuta av det fina vädret samtidigt som man bara vill sitta inne och vara ensam.

när det regnar så är det ju tillåtet på något sätt att vilja vara inne…

bara en tanke

Jenahbella
0

jag har faktiskt samma tanke som du ibland! 
känns så himla dumt att sitta inne när solen skiner.
därför e de skönt när de regnar å man har en anledning till att sitta inne :)

Bromelia
0

ja det är helt underbart och då mår man ju bättre oxå eftersom man inte behöver hitta på någon anledning till att men vill vara inne.

HannaM
0

Jag gillar regn. Så länge man inte blir iskall är det härligt att gå i regn…

[aspie]
0

Ja, jag tycke rom regn, det blir så frik luft att andas då

flikkan77
0

Jag kan känna som du, Bromelia. När det är fin väder borde jag ju gå långpromenader med hunden och fixa i trädgården, men oftast orkar jag inget av det. Vid sämre väder så försvinner dt kravet.

Dessutom vägrar nästan ena hunden att gå mer än nödvändigt om det regnar. Utan kopppel så kan hon vända och försöka gå hem då, fast så är hon 11 år och gör lite som hon vill nu mera. Oskyldig

Sen tycker jag om riktiga oväder med. Gärna så rutorna nästan skallrar och det knakar i huset. Helst ska det åska med. Då kan jag tycka om att gå ut och känns hur vädret riktigt sliter i mig, tycker om den känslan.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
0

Jag gillar också när det regnar,fast med samma resvervation som Hanna..inte om man blir kall!

Blåst gillar jag inte om absolut inte ihop med regn!

Åska är mysigt på ett sätt så mäktigt, men jag är rädd för brandrisken så jag hoppar gärna över åskoväder!

Solen gillar jag allt också, men bara i lagom dos och gärna med regn nattetid om det är sol på daganarna!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
0

Oj så rätt du har. Gillar inte sommaren alls, för dessa "måsten", man "måste" vara ute i solen när det är fint väder osv… Hösten däremot, då är det helt tillåtet att sitta inne och titta på film, utan att en enda människa säger något klämkäckt om att man ska vara i solen.

Regn gillar jag! Oavsett årstid. Även om jag håller mig inomhus just under regnet, så blir luften så mycket klarare efteråt. Ett riktigt åskväder står också väldigt högt upp på min önskelista. Tror inte jag sover så bra någonsin som jag gör efter åskan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
0

Jag håller med er allihop. Ja, ni har ju säkert läst om min "solångest" som jag kan få när det är fint väder.

jag älskar när det regnar. Det är så skönt och kravlöst.Så sover jag gott på natten om det regnar då också.

#5 jag tycker också om när det är riktigt busväder, ordentlig åska och blixt och dunder. Det är ett naturens skådespel. Då är vi människor minsann inte så kaxiga längre! : Jag tycker det är fascinerande och samtidigt lite skrämmande om hur vädrets makter styr över oss människor.

Lite OT: Fast när det blir som Tsunamin , då går det lite väl långt. Men det är heller inga naturliga inslag i naturen. Det har ju blivit sådär kraftiga naturkatastrofer sen växthuseffekten och alla avgaser och utsläpp. naturkatastrofer har även hänt förr i tiden. Det hände, men det hände inte lika ofta, och inte lika kraftiga.

Bromelia
0

jag tyckte det räckte med stormarna gudrun och pär. jag var riktigt rädd vid bägge stormarna

under stormen gudrun var jag på väg hem ifrån krogen och min bror och sambo fick gå och hålla i mig för det blåste så mycket så jag lyfte från marken riktigt läskigt, vr överlycklig när jag väl kom hem.

under stormen pär satt jag hemma i vårat lilla hus helt ensam 4 km rakt ut i skogen, alltså skog runt hela huset, då var jag inte heller så katig bara väntade på att det skulle komma en tall genom fönstret

så jag tror jag håller mig till regn

isa
0

#9 Oj, nej sådana där kraftiga busväder skulle jag nog inte tycka om. Vad läskigt. Tänkte inte på att vi ju faktiskt har haft dessa stormar Gudrun och Pär hos oss här i Sverige. Fy vad rädd du måste ha varit.

I det fallet, skulle jag nog också hålla mig till regn.

Bromelia
0

man känner sig kanska så liten i de situationerna jag var övertygad bägge gångerna att det skulle gå åt fanders men jag lever och huset förblev helt,

men det är inget som jag gärna vill vara med om igen.

[aspie]
0

Bromelia, betyder det att du bor i Småland eller? Men tanke på stormen Gudrun menar jag. Där jag bor föll alla träd som plockepinn. Jösse så ororligt jag var för min dotter den dagenRynkar på näsan

flikkan77
0

Ja, gudrun var spännande… lite väl spännande för mig med. Vi var ju tvungna att gå ut med hundarna på kvällen också men det var minsann inte lätt att ta sig fram. Fick försöka gå när vinden hämtade andan och sen hålla i sig när det blåsta på igen…

Fast… jag bodde inte så det var någon fara för träd eller så utan vi bodde mitt inne i en stad då. Så jag kände inte att det var någon direkt fara.

LinnB
0

Haha, känner igen mig så mycket i vad många skriver här.
Jag blir otroligt lycklig av regn, det har jag alltid blivit. :) Brukar sätta mig i sängen med fönstret på vid gavel och bara andas, eller så går jag ut på promenad.
Regn är underbart!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

flikkan77
0

Tycker också om lukten av regn, särskilt på sommaren på solvarma gator. Ibland känns det som om naturen öppnar ett fönster och vädrar när det regnat ett tag. Underbart!

Bromelia
0

stämmer bra det. men just trädmässigt hade vi ändå en väldig tur vi fick inte så stor förstörelse men däremot var vi ju av med både ström och telefon väldigt länge. men som tur är så har jag bott på landet i nästan hela mitt liv och när jag var barn hade vi fasligt mycket strömavbrott på vintrarna så man vet ju vad som gäller. sånt som alltid finns hemma är:

*gasolkök

*fotogenlampor

*massa batterier

* minst 500 värmeljus

när man vet att det ska bli något oväder så spolar men ju oxå upp en jäkla massa vatten i hinkar och dunkar.

David
0

Under både Gudrun och Per bodde jag ju lite neråt, var väl inte så jättedrabbade som i Smålandsskogarna, men något träd här och där föll.

Tror att jag är lite knepig, men tyckte det ändå var lite mysigt. Strunt i att vi inte heller hade ström något dygn. Det var bara skönt tyckte jag. Fram med stearinljus. Hade inga tvång alls, för jag kunde helt enkelt inte göra något. Och inte skulle man ut och åka heller, för risken fanns att träd skulle falla över vägarna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
0

Att bo mitt i vildmarken i Dalsland var ingen hit precis, när "Gudrun" drog fram!

Jag var övertygad om att vi skulle få något stort träd över huset eller att taket skulle blåsa av!

Trots allt hade vi tur jämfört med andra för vi blev inte av med ström och telefon månadsvis, som vissa andra blev!

Reste i samma veva på utbildning till Växjö och det var nästan surrealistiskt att se hur träden låg strödda som "plocke pin" överallt, riktigt skrämmande!Rynkar på näsan

Tacka vet jag regn!

Bromelia
0

när jag var hemma här i huset under pär så tyckte jag nog att det var skönast att det var skönt att det var kolsvart ute när stormen kommit igång på riktigt så jag inte såg vad som hände för då höll jag mig väldigt lugn iallafall. men på morgonen innan det kom igång ordentligt så satt jag och åt frukost och hörde en rejäl smäll, gick och tittade ut genom fönstret och såg då att en bit av mina föräldrars tak (vi bor grannar) flög iväg då satt jag bara och gapade sen var det bara att ge sig ut och jaga tak så att inget annat förstördes helt sjukt.

men som sagt det är ju bara att göra det bästa av situationen man kan ju inte göra så mycket annat.

Citronmeliss
0

Nej, man rår inte på natures krafter, det är bara att inse!

Jag skulle ut på längre en bilresa när Pär härjade.

Att fastna under ett nedfallande träd lockade mig inte så jag ställde in och satt hemma i "tryggt" förvar istället!Skäms

imilija
0

jag gillar regnet också.

det är enkelt att andas och man slipper höra folk säga "satt du inne heeeela dagen när solen sken!?"

isa
0

#21 Håller med dig. Då slipper man få den där jobbiga frågan. Bra att du återupptog det som tråden handlade om från början också.

Vi kan bli lite OT ibland, ( dock så handlade ju oväder och naturkatastrofer om väder ) , jag tror det var jag själv som började bli OT. Skäms

Bromelia undrade just, om det var någon mer än hon som blir glad av regn, pecis det du har svarat på.

mvh isa