Medberoende
Någon annan här som är medberoende? Jag växte upp i en stökig miljö med missbruk. Min pappa är alkoholist, även min syster med hon är dock nykter alkoholist. Hade velat bolla med någon som sitter i samma sits som jag. Hur påverkar det er? För mig påverkas allt. Jag kan inte fungera normalt.
Jag fick låna en artikel tidigare ifrån Gitte, Medberoende.
Gissar att du känner igen dig rätt mycket av det som står där. Jag själv tycker att mycket stämmer på mig också, även om jag som tur är slapp missbruk av alkohol eller narkotika under uppväxten.
Tror många här inne har någon form av medberoende med i bagaget.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag är less på att leva med mitt medberoende. All min ångest och nedstämdhet är nog p.g.a mitt medberoende. Jag vill bli fri. Vad gör jag?

Jag är barn till alkoholister (är nu snart 28år) så du är välkommen att PM:a mig om du vill.
Du kan även skriva inne på http://beroenden.ifokus.se/ för där finns det fler som är medberoende.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja hjälp…
Växte också upp med en alkoholiserad far. Fast jag vet inte om det var hans värsta problem, han är en elak en vare sej han dricker eller är nykter.
Någon gång måste man börja ta ansvar för sitt eget liv. Det är svårt. Det är många bitar i mitt liv som inte fungerar särskilt bra än, och då är jag ändå nästan 40 år.
Vad gör du redan nu för att bli kvitt medberoendet?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag är också barn till en alkoholist, dvs min pappa. Han dricker fortfarande, men det har ändå blivit lugnare på senare tid.
Det går jättebra att PM:a mig också, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och bollar tankar och så.
Inte för att verka ego på något sätt
…men kolla in dessa länkar, där finns lite att läsa….förra sommaren var jag med i en artikelserie i Expressen som handlade just om "Spritens offer"
Barnen får svårt att ta emot kärlek
På bloggen (är inte aktiv där just nu) som ligger länkad på min sida här inne på iFokus finns även en del bra lästips…och kanske mer att läsa.
Ha det fint/Camilla
KadjaNina, jag har ingen personlig erfarenhet av att växa upp i en missbrukar familj.
Men jag tycker att du har fått många bra "råd" från de här inne som har det!
Camillas inlägg och länkar tycker jag var mycket informativa, tack för att du delade med dig!
Hoppas att du finner stöd i det som skrivits och som Anne skrev, titta gärna in även på beroendsajten!
Där kan du säkert hitta en hel del som kan vara till din hjälp!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

#6 Det var så lite, jag är bara glad om jag kan bidra med något
#7 Det betyder mycket!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta