Citalopram - Viktigt tillägg
I Fass, både för patienter och läkare har det publicerats ett viktigt tillägg gällande biverkningar på främst Citalopram.
Viktigt tillägg från 2009-04-28
**För sjukvårdspersonal;
**Studier har visat ökad risk för suicidtankar och självmordsbeteende hos patienter som är yngre än 25 år och som behandlas med antidepressiva läkemedel. Patienter ska övervakas för tecken på detta.
För patienter;
Tillägg av biverkan: Tankar på att skada sig själv eller begå självmord.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det fanns med i min bipacksedel, samt att man bör ha talat med en närstående om detta så de kan hålla koll på en.
Känns ändå udda att det finns som "biverkning" på en antidepressiv medicin.
Paulina
**För sjukvårdspersonal;
**Studier har visat ökad risk för suicidtankar och självmordsbeteende hos patienter som är yngre än 25 år och som behandlas med antidepressiva läkemedel. Patienter ska övervakas för tecken på detta.
Hmmm, undrar jag hur den övervakningen ser ut från vården
Förmodligen är det patienten själv som får stå för den övervakningen 
#1 Jag tror inte ens att det är en ovanlig biverkning. Paroxetin, setralin, fluoxetin och cipralex har det också som eventuell biverkning vid insättning, framförallt hos yngre, exempelvis tonåringar.
#3 Jo, jag vet om det. Hade fluoxetin förr men som tur var kände jag inte av några sådana tendenser. Känns bara "fel", precis som att vissa huvudvärkstabletter kan ge just huvudvärk.
Paulina
Den biverkningen är tydligen mycket vanlig på Voxra. Detta är en skrämmande medicin men ruggiga biverkningar för många. Många jag talat med får biverkningar som är mycket ovanliga enligt läkemedelstexten i FASS. Inklusive mig själv så jag fick sluta omgående med dessa

#5 Usch ja, voxra är en otäck medicin!
Biverkningarna jag fick av dem bör jag nog inte skriva om här… Fy katten säger jag bara!
"You just have to belive…"
Vet vad du menar flikkan.Minns vad du berättat för mig. Ruggit äckligt är det med Voxra 

#7 Faktiskt så är de tankarna jag har nu lite lika dem jag hade då… Otäckt är det i alla fall. Voxran har faktisk fått mig att bli rädd för att eventuellt börja med medicin igen. Men nu blev det visst OT här.
#8 Jo. kanske lite OT men inte mindre viktigt för det. Fattar din psykolog hur dåligt du mår egentlige?

#9 Nä, för som hon sagt förut, "Tankar är inte farliga, de är bara fantasier." Sen frågar hon om jag hatade någon i barndomen för att det är från hatet som mina tankar kommer.
Hon har avfärdat mycket av vad jag tänkt och känt och sånt som barnsliga fantasier som sitter kvar. Då har jag inte reagerat på det men efter händelsen igår så kommer mer och mer tråkigheter som har sagt upp.
Ska bli spännande att se vad läkaren gör nästa vecka, om hon inte tar kontakt med mig tar jag kontakt med läkare någon annanstans.
Citalopram är den antideppressiva medicinen som jag fick.Jag kom så långt att jag hämtade ut dem från Apoteket, men de ligger fortfarande inne i mitt skåp oanvända! dessa inlägg ger mig bra ytterligare anledning till att inte äta dem. Huanimej! Själmordstankar kan jag ha ändå, de tankarna behövs inte förstärkas.
Hemskt är det med dessa biverkningar. Jag säger som flikkan, Voxra skrämde mig så mycket att jag inte vågar äta mer deppmedz 

Apropå Voxra så var det den medicinen min räddning sedan år av Citalopram/Cipralex som tog bort lusten och orken till det mesta.
När jag äntligen bytte medicin till Voxra så fick jag tillbaks en del lust och ork igen.
Äntligen orkade jag vara vaken på dagarna och få i alla fall vissa saker gjorda.
Och dessutom så kände jag mej äntligen lugnare inombords, "ej jagad längre" :)
Så det är väl tur att det finns olika mediciner så att man kan hitta någon som passar en om man inte kan klara sej utan medicin. Det vore väl det bästa egentligen om man klarade sej utan eftersom kanske för nästan alla mediciner har ju någon form av biverkningar.
Men jag ville bara berätta att Voxra kan fungera väldigt bra också :)
Min mamma åt citalopram, inga biverkningar vad jag vet, hon funkade bra på det
Helena
#13 Jo Voxran funkar nog på vissa. Jag har hör tre bra responser av Voxra och fler med samma biverkningar som jag. Men jag får tydligen ovanliga biverkningar av de flesta mediciner. Bra att det funkade på dig.
Jag kanske ska börja med Voxra.. Men nu blir jag ju rädd. Vad är det för biverkningar ni har fått? Är det värt att testa den medicinen trots biverkningarna? Eller borde jag vägra?

#16 Jag tycker att du ska testa Voxra i alla fall. Mina biverkningar var tvångstankar om att jag skulle mörda hela mina familj så det var inte så roligt men de försvann när jag tog bort medicnen.
Själv är jag inne på min tredje medicin sen årsskiftet nu. Hittar som vanligt ingen som riktigt fungerar men jag vill ändå testa det som läkare kommer på. Man vet ju inte, tänk om just den nya medicin är den som gör mirakel.
Och blir man "knäpp" och mår dåligt av biverkningarna så är det ju bara att sluta.
Det "roliga" i det hela är att jag inte får någon som hellst medicinsk uppföjlning, trots upptrappning. Jag fhar frågat efter det men bara fårtt svaret att det går att ringa receptionen om det är något. Om jag då sittter med allvarliga själlvmordstankar, är det då mitt ansvar att se till att läkarvården får veta om detta?
Paulina

#18 Det där är en mycket bra fråga. Jag får inte heller någon hjälp. Finns inga läkartider att få förrän efter sommaren. Fick gå på dagsjukvården 4 gånger och därifrån fick jag genom kontaktperson byta medicin, men jag får inte prata med läkaren själv.
Jag har relativt allvarliga självmordstankar men det är ingen som tar dem på allvar.
17: Oj.. Låter läskigt. Men är ju sant som du säger, kan ju bara sluta om det inte fungerar.
#19 Oj, jag har ju inga alls, som tur är för utan nåonsomhellst koll från deras sida så kan det ju gå åt hel***e. Även jag får nytt recdept och liknande via samtalskontakten. Det är skrämmande egentligen.. Jag hoppas du får hjälp flikkan! Såhär ska det bannemig inte vara!
Paulina

#21 Min kontakt med dagsjukvården blev avslutad igår för det är bara till för akuta fall under semestern… Får en sista kontakt med läkare genom dem på måndag men sen vet jag inte.
Kontaktpersonen trodde att jag nog kunde skriva brev till läkaren som ska finnas på öppen psykiatrin, de har dock bara stafettläkare… och det är inte alls säkert att de har tid med brev men eftersom jag inte kan ringa så har jag inget val.
Kanske ska börja med en ny medicin på måndag men det känns inte så säkert att göra det helt utan uppföljning av läkare och utan att ens ha någon att kontakt om det krisar.
Man ska helt enkelt inte vara sjuk på sommaren här.
Nej, oh nej. Sommaren är för jäklig, de tar ju semester hela högen och läkare förän till hösten kan man bara drömma om.. Men det gör ju inget, alla är väl friska på sommaren? ;)
Hoppas brevmöjligheten finns, du kan ju testa det "västa" som kan hända är ju att du inte får något svar.
Paulina

Ja, blir det jobbigt så testar jag att skriva ett brev och ser vad som händer. Men jag håller tummarna för att jag klarar mig till hösten. Det är ju trots allt redan Juli.
Har precis börjat med Citalopram och jag är lite nervös för vilka biverkningar jag kommer märka av, om några alls. Är tillräckligt tufft just nu utan ytterligare tankar på att skada mig själv. Sökte vård nu i veckan för jag litar inte på mig själv längre. Fick information att jag skulle få kallelse om några veckor. Var inte i något skick att protestera heller, så jag tackade och gick därifrån. Min chef däremot blev skogstokig och ringde till akuten som lyckades få en tid till mig samma dag och kvinnan jag pratade med då fixade en tid dagen efter så jag får börja prata med någon. De ville även lägga in mig, men jag ville inte. Vacklar väl fortfarande mellan om jag orkar bli bättre eller om det inte bara är bäst att ge upp. Hursomhelst, hade inte min chef ringt akuten så hade jag fått vänta flera veckor på hjälp…. synd att inte vården förstår att folk mår dåligt året runt.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

#25 SKönt att din chef reagerade så! Man ska ge katten i att vara sjuk på sommaren nämligen, för då har hela sjukvården semester.
Hoppas du mår bättre snart. Styrkekram!
#26 Ja, min chef är verkligen guld värd. Trist att det ska hända något sådant här för att jag skulle inse det. Stort tack för kramen, den behövdes kan jag tala om.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Hej Zaphix!
Ge Voxra en chans är mitt råd till dej för som det sagts tidigare så kan man ju bara sluta om den inte funkar eller ger obeagliga biverkningar. Många eventuella biverkningar går ju över efter ett tag så man får ju själv avgöra hur man gör.
Men är ju bra om man inte är helt själv under tiden man provar in den nya medicinen. Gäller väl i och för sej de flesta psykofarmaka.
Själv så bytte jag från Cipralex till Voxra förra hösten och jag fick börja med 150mg men kände bara en liten förbättring så efter cirka en och en halv månad så höjde vi till 300mg och då märkte jag större förbättring :)
Jag tar fortfarande 300mg Voxra om dagen och mår numera mycket bättre än på mycket länge.
Alla är vi ju olika och har olika besvär så man får väl helt enkelt prova olika mediciner tills man finner en som gör nytta.
Lycka till Zaphix och hoppas att du finner rätt medicin