Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 18148 ggr
Zaphix
5

Sobril.

Har fått Sobril utskrivet som jag ska äta under min uttrappning av Venlafaxin.

Men jag känner inte att Sobrilen fungerar alls mot ångest eller elstötarna jag får i huvudet ifrån uttrappningen.

Någon som ätit Sobril? Fungerar det bra på er? Vilken dos har ni ätit?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jezzz
0

hej

jo, jag har käkat sobril (annat namn för samma tablett är oxascand) Det är ett benzo-preparat som har bra effekt på ångest. Har ganska snabb verka, efter ca 20 minuter.

Mig funkade den bra på i början, men eftersom det är en vanebildande och toleranshöjande medicin, behövde jag snart ta mer. Det är den stora nackdelen. Normalt tar man 5-15mg, men det finns 25mg-tabletter oxå.

Jag har alltid varit medicin-tollerant i största allmänhet, jag började med ca 15 mg, men sen är det ju det förrädiska… jag behövde (dock har jag använt benzo i många ÅR) tillslut 150mg för att få nån svag effekt. Det är INTE bra. Att sluta med den kan vara trixigt om man ätit den länge. Helst ska man bara ta den några veckor max. (jag lovar att abstinensen inte är av denna världen…)

Många får väldigt bra effekt av sobril, andra kan behöva byta till annan benzo, då brukar man få stesolid, som har samma effekt men kanske passar bättre.

Hoppas det gav ett svar :)

/Jezzz

Zaphix
1

Tack för svaret!!

Jag ska bara äta dom i drygt en vecka, och läkaren sa att jag inte hinner bli beroende då.. Men jag känner ju inte ens av dom.
Men får försöka någon dag till, annars får jag ringa läkaren igen.

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

Jag  har Sobril. Fick det fösta gången vid 16 års åldern. Som Jezzz säger är den vanebildande och jag känner oxå att jag behöver mer för att få effekt.

Nu har jag kombinerat både Sobril, Xanor samt Atarax i nödfall en längre tid, men på senare tid har det inte hjälpt så jag fick ännu en medicin för att dämpa ångesten, Fluanxol heter den.

Sobril tog jag 2x10 mg om dagen samt 2x50 mg Atarax, samt 0.25-0,50 mg Xanor som komplettering vid behov.

Zaphix
0

Så du kombinerade atarax med sobril? Fungerade det?

Min och Dackes blogg

Jezzz
0

Att kombinera atarax o sobril går bra. har oxå gjort det ganska länge (ps, äter inga benzo just nu, men jag har gjort det i många år och har kombinerat det mesta.) theralen, lergigan, nozinan osv går oxå bra att kombinera med benzo(sobril, stesolid, xanor osv)

/Jezzz

Zaphix
0

Okej, tack. Har atarax hemma, så då vet jag att jag kan testa kombinera ifall det blir akut.

Min och Dackes blogg