Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 1484 ggr
Bergspuman
0

Så var det dags igen...

… för nästa återfall, vad grymt trött jag blir!

jag har haft 3 depressioner i livet, en när jag var 18/19, en när jag var 26/27 och en som jag fick i dec 2003. Den sista har varit jättesvår att bli av med. Jag medicinerade 6 månader först, trappade ut - fick återfall efter 2 månader. Medicinerade sedan knappt 2 år, trappade ut - fick återfall efter 2 månader. Åt sedan medicinen drygt 2 år, så ledsnade jag kapitalt på pillrena i höstas (oktober) och bara slängde dem. Ingen uttrappning utan slutade rakt av. Vet att man inte ska göra så, men hade ganska lindriga utsättningsbesvär.

Det var Cipralex. Den har fungerat väldigt bra, förutom viss påverkan på det sexuella, liiite svårare att få orgasm men fick dem iofs fortfarande.  Vad som inte var så kul var en viktökning på ca 20 kg. Iofs bytte jag jobb efter ca ett halvår och började pendla 3 timmar om dagen, tror att det var största boven egentligen.

Hade Cipralex förrförra perioden utan att just gå upp nånting, då höll jag vikten.

Nu har jag sedan några veckor känt av tecken på nytt återfall, efter ca 9 månaders "friskhet". Stor suck, för jag trodde deppen var utläkt vid det här laget! Och jag känner stark oro för ny viktökning. Iofs har jag gått på Viktväktarna sedan februari i år och lyckats bli av med drygt 15 kg av de totalt 22 jag lade på mig.

Så kanske kan jag undvika ny viktökning om jag fortsätter att hålla mig till Vv-programmet?

Har ingen "stadig" läkare nu för detta, ska träffa en husläkare på min Vc måndag nästa vecka o diskutera att sätta in medicin igen. Det är inte ett fullt utvecklat återfall än, men jag känner igen signalerna.. Jag är inte f n så sjuk som när jag varit som sjukast, men bra mår jag absolut inte…

Har den klassiska bilden vid depression med värst mående på morgnarna, störd sömn, kraftigt minskad aptit, ledsen o nedstämd nästan jämt, samt tydligt dygnsbundet - mår ofta mkt bättre på kvällarna, då kan jag nästan tro att morgonens svarta stämningsläge var inbillning!

Vill inte ta till nån sjukskrivning, jag ska dra igång ett projekt på jobbet om drygt 2 veckor där jag är ledaren, skulle bara inte funka att sjukskriva mig nu…

Fler med den här historiken av återkommande egentlig depression?

Jag vet inte bergsäkert orsakerna till att jag har det så här, men gissar på kombination av medfödd sårbarhet / ärftlig disposition (även om ingen i närmsta familjen har det) och en del påfrestande omständigheter under uppväxten.

Hawknestgrove
0

ja orkar du hålla dig till VV så håller du vikten. NAckdelen är väl, att det kostar en del att hålla sig igång där…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bergspuman
0

SkrattandeMm men när man väl blivit Guldmedlem så blir det ju gratis

Och deppmediciner är rätt så dyrt det med, iaf till en början…

Hawknestgrove
0

OK, det kanske är så…. JA och det är ju bättre att gå dit och hålla sin form än att sega ner sig i tabletteländet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bergspuman
0

Fast hellre äter jag medicin än mår så här, verkligen!