Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettakuta-situationer
Läst 2191 ggr
kerstinjo
0

OT. Dödsfall.

Jag har haft under året som gått, sett så många unga människor i min närhet som har avlidet.

Nu har 5:te dödsfallet inträffat och en liten tjej gick bort alldeles för tidigt. Hon gjorde en dumhet som kostade henne livet.

Jag lider så otroligt mycket med hennes föräldrar, som mister sitt andra barn p.g.a. "idiotgrejjor".

Jag har vankat fram o tillbaka, jag känner inte familjen så väl. Men jag har tillbringat en årslång behandling med tjejjens mamma. En behandling där man lär känna varandra på djupet. Vi har träffat på varandra lite sporadiskt och varit glada över att det har gått bra för oss båda.

Men, nu händer detta!

Jag vill inte störa i deras förtvivlade sorg, men jag vill ändå på något sätt höra av mig.

Ge mig ett råd.

Kerstin 

isa
0

Jag beklagar sorgen.

Jag tycker du kan ringa dem. Jag tror inte de tar det som att du stör. Det brukar bara vara en själv, som tror så, och ofta visar det sig att den man hör av sig till blir glad.Så ring du. Ring för att bara säga att du tänker på dem. Det tror jag de uppskattar.

Många stöttekramar från isa.

Citronmeliss
0

Det var tragiskt, Kerstin!

Jag tycker som isa, att du gott kan höra av dig till dem, visa att du finns där och tänker på dem.

Däremot är det inte självklart för mig att ringa utan jag hade nog gjort olika, beroende på hur nära jag stod dem.

Ringa eller skicka ett litet kort..

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
0

Jag gjorde som ni sa, och det som jag känd var rätt också. Jag ringde upp.

Nu är jag väldigt glad för att jag gjorde det. Så lerdsen, så under isen. Det här är andra barnet som hon förlorar.

Vad hände lilla tjejen, hon hade gått till bilen klädd i trosor, t-shirt och barfota och bara kört.

Så tragiskt att förlora en 17-årig tjej, utan att veta varför.

Men jag är glad för att jag ringde, för mamman blev glad för att jag hörde av mig.

"Glad" att få dela sin sorg med någon.

Det gör ont i mig!

Kerstin 

Aviendha
0

Åh, beklagar så! Det är så oerhört sorgligt!

Glad att du hörde av dig, precis vad jag tänkte råda dig till. Att visa stöd i de svåraste av stunder är mycket värt, många försvinner ju då eftersom man inte riktigt vet hur man ska hantera det..

Jenahbella
0

Va bra av dig att ringa! Det är nog många som inte vill störa och inte vågar ringa för att de inte vet vad de ska säga.

Tragiskt med död i förtid.

När de kom ut att min pappa gått bort var de många av mina vänner som inte hörde av sig på väldigt länge för att de inte visste va de skulle säga. Jag kände mig faktiskt väldigt ensam.

Stor kram till dig kerstin å många styrketankar går till familjen!

kerstinjo
0

Jag vågade trots allt ringa. Jag vågade säga att jag inte vet  vad jag ska säga.

Jag vågade säga att jag är helt maktlös, för jag vet inte vad det innebär att ha förlorat två barn.

Jag vågade ändå att vara medmänniska.

Kerstin 

Bromelia
0

Beklagar kerstin!

väldigt fint av dig att höra av dig till familjen. tror dom tyckte det var skönt att veta att de ändå hade ett stöd i dig.

Kram till dig och tankar till familjen.

Citronmeliss
0

Bra att du vågade Kerstin! Glad

Hawknestgrove
0

en variant är att skicka de klassiska blommornamed en liten kommrnatar om att personen abslout ska ringa. Då har du inte riskerat att störa. Många blir lättade, när någon ringer, men ne del orkar bara inte, då kan den diskreta förfrågna med blommor vara bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Citronmeliss
0

Det håller jag med dig om Gunilla, en fin gest utan att riskera att störa, om personen i fråga inte orkar just då!