Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 6227 ggr
Citronmeliss
0

ECT - eller inte?

Jag har blivit föreslagen ECT-(elektrokonvulsiv behandling) men är negativt inställd till det!Obestämd

Vad har ni för erfarenheter av ECT?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
0

Jag har inga praktiskt erfarenheter, har läst en hel del däremot.

Jag tror att om jag skulle bli erbjuden det, så skulle jag tacka ja. Men, det är nu, innan någon ens tagit upp det med mig. Så mycket hinner nog ändras.

Har hört många som har fått väldigt positiv effekt, men också några som känt av en viss negativ effekt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
1

Jag vet flera som fått mycket negativa och bestående besvär.. därför är jag livrädd!

Tar mig friheten att klippa in Silvernalles inlägg från en annan tråd där jag tog upp ECT.

Silvernalle: "Ang. ECT; googla på biverkningar, så får du upp en hel del läsvärda artiklar! Alltid bra att skaffa sig så mycket info det går! Läkarna som erbjuder ECT har sin version, men åsikter av raka motsatsen finns hos en del läkare som är motståndare.

Jag har själv genomgått ett flertal ECT-behandlingsserier (serierna har varit mellan åtta och tolv ggr).

Att bara närminnet skulle påverkas, och att de minnena kommer tillbaka har inte stämmt för mig. Har misst långa tidsperioder (bl.a en hel vår) totalt. Långtidsminnen har också påverkats för mig, och även inlärningsminnet under en mycket lång tid efter avslutat beh(år).

Visst har jag haft effekt av ECT, men förbättringen har bara varat kortare perioder(månader).

Jag skulle aldrig gå med på ECT igen, med den erfarenheten jag har.

Hennes ord "stärker redan tidigare tvivel i migObestämd

"Neurologen John Friedberg, som har forskat om effekterna av ECT i över 30 år, konstaterar: "Det är mycket svårt att uttrycka i ord vad chockbehandling gör med människor rent allmänt […] den förstör deras ambitioner och […] deras livskraft. Den gör dem ofta tämligen passiva och apatiska […] Förutom minnesförlust är apati och bristen på energi anledningen till att [psykiatrikerna] fortfarande kan komma undan med denna behandling." (Källa Kommitén för mänskliga rättigheter)

Det är inte helt okontoversiellt..Skäms

[aspie]
0

Noll erfarenhet tack och lov (tror jag)Obestämd

Citronmeliss
0

Ja, så känner jag också!Skäms

David
0

Finns två PDF-broschyrer, dock är det väl lite "partiska", men kanske värda att läsa ändå.

ECT-behandling för patienter

ECT-behandling för läkare

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
0

Tack David jag läser för fullt!Oskyldig

Aviendha
0

Ingen själv, men jag pratade med en man som hade genomgått sin sjätte behandling. Han hade blixtrande huvudvärk dagarna efter men kunde själv märka en skillnad i sitt mående, det kändes inte lika motigt längre som han uttryckte det. Han skulle fortsätta behandlingen ett par gånger till. Han hade inte märkt av något annat än just huvudvärken..

Zaphix
0

Jag som är ett stort fan av listor skulle göra en fördel och nackdels-lista.

Rada upp alla fördelar och alla nackdelar med behandlingen så får du kabnske lite klarhet i vad du känner. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Citronmeliss
0

#7 Ja, huvudvärk får jag av alla medicinpreparat vid uppstarten så det är ju inte allra värst, om det bara stoppar vid det!

#8 Precs Zaphix, så fungerar jag också, rationellt sett.

Men sedan kommer känslorna som ibland talar om för mig *fel fel fel* även om det blev övervägande på den positiva sidan..

Dvs 1 tillräckligt skrämmande aspekt kan överväga 100 bra..Tyst

lakrits69
0

Är det samma sak som el-chocker?

I så fall känner jag en person som fick detta på 8o-talet.

Hon är väldigt disträ och glömsk och när jag skojade om detta berättade hon att hon hade fått utmattningsdepression när barnen var små, på gränsen till psykos tror jag och då hade hon fått el-chocker som faktiskt skadade hjärnan lite…men pigg och glad är hon nu i alla fall Skrattande

Citronmeliss
0

Ja, det är samma..

Det var skönt att höra att hon är pigg och glad nu!Glad

HannaM
0

Sett en hel del positiv resultat i alla fall på kort sikt. Det var när jag låg inne så jag har ju ingen aning om vad som hände med dom sen när vi skrevs ut men jag har också sett förvirrade människor som inte hittar på sjukhuset trots att dom varit där flera månader, människr som sover bort hela dagar på grund av illamående och huvudvärk efteråt..

Jag skulle inte våga och min starka rädlsa för det är en av sakerna som får mig att hålla mig långt bort från slutenpsyk och lpt, jag vet att dom skulle vilja försöka med mig och med tvångsvård har jagi nget att säga till om.

Citronmeliss
0

Precis Hanna jag har också sett den blandade "kompott" som du beskriver..Obestämd

Jag har också den rädslan att jag ska få det mot min vilja!Skäms

flikkan77
0

Har fått en ect-behandling men minns inte hur många gånger det var. Kan har varit allt från 6 gånger till över 12. Mådde riktigt dåligt under den tiden.

Orkar faktiskt inte berätta om det just nu men det var fasansfullt. Får ångest bara jag tänker på det nu. Skulle knappt vilja att min värsta fiende skulle få det… Har dessutom tappat massor i minne från både den tiden och 1½ år före, och då hade jag inte hunnit bli så sjuk så där kan man inte skylla minnesförlust på sjukdom.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
0

Ledsen att jag väckte smärtsamma minnen hos dig, flikkan!

Det du säger bekräftar vad jag hört av flera andra som inte fått den positiva effekten som man hoppas på!

Kram

flikkan77
0

Det är inte ditt fel att jag har dumma minnen, citronmeliss! Ibland försöker jag läsa om ect för att förstå varför det blev så fel för mig men det man läser känns alltid så positivt.

Jag hade problem med sömnmedlet med som jag inte tålde. Gjorde ruskigt ont när det sprutades in. Sen är jag svår att sätta kanyl på och den stressed gjorde det hela ännu värre.

Efter ect:n var jag svår att väcka och resten av dagen var jag apatisk och frånvarande och låg bara i sängen och stirrade. Nästan så de fick mata mig om jag skulle få i mig nått. Hade fruktansvärt ont i huvudet och var stel i hela kroppen. Kunde inte gå utan fick åka rullstol.

Efter x antal gånger så tvärvägrade jag att följa med dem. Tyvärr minns jag inte alls hur många gånger jag fick det men jag var inlagd i 2 månader i alla fall.

"You just have to belive…"

zmulan
0

När jag jobbade på psyk såg jag positiva effekter av ECT behandling för att senare när jag var inlagd själv såg en del negativa effekter.

Har en god vän oxå som i år fick ECT vilket hon valde själv och det hade god effekt så jag tror att det kan variera mycket i olika fall.

Själv vet jag inte alls hur jag ställer mig till det…. skulle jag veta att jag blir "frisk" skulle jag inte tveka en sekund….

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

poena
0

Jag har fått flertalet ECT behandlingar & har inga positiva erfarenheter av det. Det som påverkat mig mest negativt är att mitt minne blev fruktansvärt dåligt, det sägs att bara korttidsminnet kan bli påverkat, men för mig är det massor av saker som hänt inom de närmsta åren helt borta, ibland har det kännts som jag är 29år men redan fått alzeimers … jag skulle aldrig rekommendera nån att ta ect-behandling ….

Citronmeliss
0

#17 Nej det är just det, om man bara visste att man blev frisk så..Skäms

#18 Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter poena!