Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2971 ggr
RachelJ
0

svättningar

Hej

Jag är ny här och jag har en fråga.

Jag har under flera år ätit citalopran för depresjon men har nu gått ned från 40 mg till 10 mg och kommer snart sluta helt då jag inte behöver ta medicinen längre.

Min fråga är, har ni som äter citalopram märkt av att ni är varmare? Jag som tidigare i livet alltid frös har dom senaste åren varit ovanligt varm, och jag misstänker att det kan vara medicinen. Så fort jag rör på mig är jag jätte varm och det är faktiskt mycket besvärligt och jobbigt.

Har någon annan varit med om detta och om ni har slutat med medicinen hur lång tid tog det tills man inte var så varm längre?

Aviendha
0

Hejsan!

En av de allra vanligaste biverkningarna på citalopram är just svettning, och den är mky vanlig (1 av 10 får det tror jag det står på bipackssedeln).

Jag äter dem själv, och sedan jag gick upp till 40mg så är även jag varmare, direkt jag rör mig så svettas jag eftersom jag redan är jättevarm. Annars brukar jag vara den som sitter med filt framför tvn mitt i sommaren medan jag nu knappt har kläder på mig :P

Jag håller med dig, det är besvärligt och jobbigt! Hatar att svettas, och det är inte kul att känna sig ofräsch efter att ha gått till skolan bara och riskera svettlökar under armarna :S

När du slutar helt så borde ju biverkningen försvinna i takt med att medlet sätts ur kroppen. Själv får man väl bara bita ihop alt. bara i absolut torr :P

RachelJ
0

Hej Aviendha!

Tack för svar! Jag svettas inte så mycket under armarna men det känns som hela kroppen kokar Tungan ute jag hoppas värkligen det slutar snart men jag har väl fortfarande en hel del i kroppen fast jag nu bare tar 10 mg. Men om 2 dagar slutar jag helt. (har trappat ned så klart) Viste att det var en vanlig bivärkning men trodde att det var mest i början.

Vet du jag har försökt trappa ned flera gånger tidigare men då har jag nog inte varit redo för jag mådde dårligt direkt. Men din tid kommer också och det är bra att medicinen finns när man behöver det. Lycka till med att må bra! Kram

Aviendha
0

Ja, det var bra beskrivet - kroppen kokar! Städade lite igår och blev helt färdig, en hinna av svett över hela mig och varmt så jag trodde jag skulle gå upp i limningen.

Jadu, biverkningar är ju lustiga, jag hade inte samma biverkningar när jag trappade upp som när jag satte in dem. Med förra medicinen hade jag bara ett fåtal biverkningar, inga problem vid start men när jag skulle sluta med dem så var det desto värre :S

Tack så mycket! Ja, tids nog så :)