Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 1905 ggr
Citronmeliss
0

OT - Byte av namn

Av ren nyfikenhet undrar jag om någon av er har bytt namn, någon gång?

Förnamn eller Efternamn?

Jag tänker inte på vid giftermål, utan tagit ett helt nytt?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Citronmeliss
0

Jag har inte gjort det, men funderar så smått på det ibland..Obestämd

Citronmeliss
0

Mitt Efternamn då..Flört

LenaR
0

Japp! Tog min mammas flicknamn eftersom jag inte ville ha något med min far och hans släkt att göra.

Idag står jag mycket närmare min fars släkt än mammas!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
0

Se där ja!Glad

Det fick en oväntad vändning!Flört

LenaR
0

Man vet inte vad som kommer att hända! Varför vill du själv byta namn?

Citronmeliss
0

Jag tycker att "dotter" namn är fina och skulle således vilja heta Erlingsdotter efter min far!

Har alltid tyckt att det var tilltalande..Tungan ute

fridaas
0

Inte direkt bytt namn, men däremot la jag till pappas efternamn när jag började skolan, hette bara mammas efternamn först.. men nu heter jag båda :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

David
0

Jag skulle behöva ändra ordning på mina förnamn. Av någon anledning fick jag mitt andranamn som förstanamn. Och det skapar lite förvirring allt som oftast.

Men annars har jag haft samma namn sedan urminnes tider. Ungefär på den tiden som de knackade in namn i stentavlor. Skäms

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
0

Jag tog bort ett av förnamnen förut ( Harriet! ) Skäms Det är inte mitt tilltalsnamn, som tur är! När jag blev äldre har jag lagt till det igen, inte för att jag tycker det är snyggt, utan för att det är ganska ovanligt. Det är från min farmor som heter det i tilltalsnamn.

Aviendha
0

#8 Jag har också andranamnet före tilltalsnamnet, det lät helt enkelt bättre så även om jag många gånger kallats Hanna pga det ;)

Jag bytte efternamn när jag fyllde 18. Trivdes inte alls med det jag hade, så jag tog pappas istället. Det är ju en ren härva att byta namn, och man får ju inte ta vilket som hellst som någon annan kan ha, men i släkten fanns det (med mitt gamla) 4 att välja på så det fick bli pappas "eriksson". Det duger.

isa
0

#8 Jag har också mitt andranamn  som kommer före mitt tilltalsnamn i ordningen av tre. Därför får jag brev ibland från diverse företag som börjar den hemska meningen med:

"Hej Harriet" SkämsSkäms

Jag tror det är såna företag som har massutskick, och inte orkar/har tid att bry sig att ta reda på vilket mitt tilltalsnamn är . För det är ju ganska lätt nuförtiden att ta reda på det.

Citronmeliss
0

Spännande att se att flera av oss faktiskt "ändrar" om i namnen..Tungan ute

Är det någon som vet hurvida man får ta dotternamn, numera?

Förr kunde man det men nu vet jag inte om det "bara är de namn somfanns bakåt på föräldrarnas sida som ogifta som gäller om man inte vill söka på patent och registreringsverket?

Förnamn har jag förstått att man får, både ändra bland de befintliga och ta nytt, såvida det inte är stötande eller på något annat sätt olämpligt..

LenaR
0

Ja just det, jag har också strukit ett förnamn. Om David haft sitt namn sen babylonisk tid så hade jag väl mitt någon gång under jura, när dinosaurierna härskade över jorden och vi människor bara var bytesdjur. Då hette jag - håll i er! -  Ulla-Lena. Jag tror min far valde det namnet för att det var det fulaste han kunde komma på.

Hjälp, hoppas ingen heter så! Tyst Jag rår inte för det, jag avskyr det namnet…

Melissen, Erlingsdotter är jättevackert!

Zaphix
0

Min bror har bytt efternamn till min mors flicknamn, mina föräldrar var inte gifta när han föddes och mamma hette det namnet då, så min  bror fick byta gratis.

Jag vill byta efternamn jag med, till samma sak som min bror. Men kostar pengar, har liksom inte tagit mig för det. Men snart så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

isa
0

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.

Citronmellissen , kolla på ovanst.

Eller så ringer du imorgon till "Upplysningen" och frågar.

tele: 0771-567 567 tryck val : folkbokföring

Citronmeliss
0

Tack, Lena!Glad

Jag blev lite full i skratt när jag läste om ditt namn eller ska vi hellre säga ditt förra namnFlört

För ett antal år sedan satt jag på mitt jobb och vi kom in på det här med namn och att namn är olika populära vid olika tidpunkter. (som du och David vet, hihi)

Ett tag var det sk filmstjärnor som det var populärt att döpa barnen efter..

Men, förövrigt var det ganska ordinära och vanliga namn när jag var barn, Elisabeth, Lena, Peter, Carina och ja, även Ulla iblandFlört

Nåväl, där sitter vi och pratar och jag säger skämtsamt till min unga kollega, vid namn Karin (som hon tyckte var ett gammaldags namn).

Vem döper sina barn till Ulla.. sen jag föddes, knappast någon! (trodde jag)

Då tittar hon lite dumt på mig och säger, mina föräldrar, jag heter Ulla-Karin!

Herregud jag visste inte ens att det fanns någon som hette så..

Ungefär Som Ulla-Lena.. för mig är det helt otippade kombinationer! Skäms

Anders 50
0

Tillhör också gänget som har mellannamnet som tilltalsnamn. Lite jobbigt ibland men nu bryr jag mig inte längre.

Tycker också det är vackert med "dotter"-efternamn och hade gärna hetat "son"-namnet efter min fars förnamn.

Tycker det var smart som de hade det förr när man fick efternamnet son/dotter efter sin far.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Citronmeliss
0

Jag tycker också om den gamla "seden"..Glad

Emelie-E
0

Även jag tycker om "dotter" efternamn. Hade gärna hetat det själv om inte min pappa hade så fult namn och att det redan finns en sån här där jag bor..

[aspie]
0

Jag har lääääänge funderat på att byta efternamn. Vill inte heta samma som min far och bror och vill inte heta samma som mitt ex. Så jag funderar på att ta min mors flicknamn. Problemet är att det kostar så mkt pengar som jag ine harRynkar på näsan

Aviendha
0

#20 Vet inte om det är ngt speciellt med att ta moderns flicknamn, men att byta till min pappas efternamn var gratis för mig 2005.

[aspie]
0

#21 Jo, att byta till sin pappas eller mammas namn är gratis i sig men sen kostar nytt körkort och en massa andra saker samt allt jobb med alla nya bankkort m.m är skitjobbigt

Aviendha
0

#22 Ah, sorry, tänkte inte riktigt så långt Skäms

Jaghade ju tur på det viset att jag kunde använda mitt gamla leg (vem visste liksom?) men jag hade med lappen som intygade att jag bytt efternamn, sen tog jag körkortet så då blev det nya namnet automatiskt.

Uttagskortet var jag ändå tvungen att byta eftersom det bara gällde till jag blev 18, så samma sak där. Jag hade omedvetet tur i timingen!

[aspie]
0

#23 Ja, det kan man ju kalla för flyt he he

Citronmeliss
0

Förstår dig Emelie, det känns kanske inte så kul att byta till något som man förknippar med en trist granne..Tyst

Ja, att byta till mors respektive fars "namn" är gratis. 

Vill man ansöka om ett helt nytt Efternamn så kostar det däremot för då är det genom Patent och registreringsverket man får gå och risken finns dessutom att det blir avslag, men kostnaden kvarstår!

Sedan tillkommer ju som aspie säger vissa "omkring" utgifter som nytt id, körkort osv.. 

Så skönt med flyt i rätt riktning Paulina, sånt gillar vi!Skrattande

Saga85
0

Jag började kalla mig Saga när jag fick chansen att börja om på nytt (ny klass, nya vänner) på gymnasiet. Förknippade alla dåliga år med mitt namn (Josefina). När jag sedan fyllde 18 några år senare bytte jag namn "på riktigt", men behöll Josefina som mellannamn.

Sara var f.ö. mitt mellannamn innan, men jag ville inte byta till det pga jag förknippade namnet med människor jag inte tyckte om. Så det blev Saga istället Glad

imilija
0

när jag var liten ville jag desperat byta namn, emilia var så ovanligt och alla kompisar hette anna, carro, sofie och såna vanliga namn.

nu är jag nöjd med mitt namn och vill inte byta, blir lite trött på folk bara som kallar mig emelie, orkar eller bryr sig folk inte om vad man presenterat sig som? :P

jag har också mitt andranamn innan mitt tilltalsnamn, enda gångerna det är lite krångligt är på sjukhus tillexempel då nån sköterska står och ropar och ropar och jag ingen svarar, då har dom visst menat mig.. :)

Saga85
0

#27 Så hade jag också, mitt mellannamn innan tilltalsnamnet - Sara Josefina. Fast jag råkade aldrig ut för att någon trodde jag hette Sara. Numer är det dock "rätt" - Saga Josefina.

imilija
0

#28 hihi, mitt andranman är också sarah ;)

flikkan77
0

Jag har ändrat stavning från ett s till ett z i mitt tilltalsnamn, sen har jag lagt till ett mellannamn och bytte efternamn när jag gifte mig.

"You just have to belive…"