Vilken djävla dag!
Idag har varit en sån där otroligt laddad dag då det har hänt mycket och orken inte funnits ens direkt på morgonen.
I onsdags skaffade jag mig två nya fiskar till akvariet. Två st som var tjocka båda två, honor alltså som var gravida, levandefödare. På torsdagen ramlade soen in i byrån som akvariet stod på så det bara knakade så jag tömde akvariet på vatten och fiskarna stoppade jag i en hink. När jag ömt akvariet ser jag ett yngel på botten av hinken som fiskarna är i. Jag räddar det ynglet och flyttar sen över alla honorna till ett durkslag som jag lagt i en annan hink. Durkslaget hade jag då för att ynglen skulle kunna falla igenom ner till botten i säkerhet från de stora fiskarna som äter upp dom annars. varför jag flyttade över alla honorna var för att jag inte visste vem det var som höll på att få bebisar.
Det gick bra, Över 30 yngel fick hon(kunde inte räkna alla). Så jag gjorde iordning akvariet och stoppade ner alla fiskarna. Började senare på kvällen undra var en hona var men tänkte att hon säkert bara gömt sig som dom gör ibland. Då och då hittar dm gömställen som man inte hittar själv förrän man tömt hela akvariet och lyft på varenda pinal, så jag slutade leta.
Natten gick, pojken vaknade upp och var förkyld och hostade så han kräktes klockan 5 imorse så vi klev upp tidigt, alldeles för trötta båda två. Han håller på och pottränar så det blev en olycka i soffan så jag ställde in honom i duschen. Väntade besök av min särbo som skulle äta middag hos oss så det var rätt ont om tid. Jag ställde honom i duschen och bredvid stenarna jag lagt ut för att skrubba rent. När jag så föste undan stenarna för att göra plats åt sonen, gissa vad jag fick se?!
Jo, den saknade honan… VID LIV!
Det hade samlats lite vatten bland stenarna där så hon hade klarat sig hela natten och hela dagen där. och inte nog med det… hon hade dessutom fött yngel där som alla dött. =(
Hon lever då än.
Mitt i alla den soppan med stressen att rädda yngel med en snorig grinande son i hasorna, svett som bara rinner och en särbo som plingar på dörren som förväntar sig mat som inte var klar, gav mig migrän på fläcken. Heeemsk pulserande huvudvärk.
Sonen har varit odräglig idag för han har varit sjuk men ändå såpass att han kunnat bli uttråkad av att vara inne men för snorig för att gå ut. Åh. Och så i treårstrotsen och kansjälv-perioden. Blä.
Hur som helst så såg jag strax efter maten att den andra nyinköpta honan börjat stressa upp sig och tänkte att nu är det nog dags för henne att föda. Så jag flyttade över henne till hinken med durkslaget tillsammans med 2 andra honor som höll henne sällskap. 2-3 timmar senare kollar jag till dom och får se henne ligga på sidan uppe vid ytan flämtandes och sprucken nå hemskt i kloakerna. På botten av hinken låg några yngel, en del fullt utvecklade men döda, andra bara halft utvecklade med buken öppen, en del mitt i övergången från ägg till yngel och en massa ofärdiga ägg. Åhjust ja, ett siamesiskt yngel också, två huvuden. =(
Jag blev tvungen att springa och hämta en kniv och hugga huvudet av henne, med sonen som såg på. Han tyckte nog mest att det var spännande men jag hade gråten i halsen. Har redan sen imorse haft en sån där dag då panikångesten suttit i bröstkorgen hela dagen och det kommit en tår då och då. Nerverna utanpå dessutom.
Och så dog det en annan fiskhona som var alldeles för gammal.
Och pojken som pottränas men varit för trött och virrig idag har kissat på sig säkert 10 ggr idag, på tyger allra helst som i soffan då, på 3 filtar, i min säng och så spydde han ju ner hela sin egen säng imorse dessutom.
Och nu i paniken över fiskhonan där, när jag satte mig ner och bad om råd på Akvariefisk så lyckades jag göra så texten blev jätteliten. Det är som om hela bilden har förminskats i explorer. Det har uppstått en vit tjock kant till höger om allting här på iFokus som inte varit där förrut. Någon som vet hur man åtgärdar det? Har försökt förstora texten i visa-menyn men då blev det bara fuckat och överlappande.
Usch, sen är det fullmåne så jag vet inte om jag kommer kunna sova inatt. Brukar inte gå så bra när det är fullmåne tyvärr.
Är heeeelt slut nu men helt sönderstressad och totalt uppe i högsta varv. Migrän, förkylning och lite feber, mellanblödningar som inte vill ge med sig och nu kommer ångestvärken.
Utbränd och allt…. hehe… rena medicinen för mig va?! Hehe
Vilken djävla dag alltså!
Ha en bra dag! // Pernilla

Inte för att vara oförskämd, men fokuserar du inte på fel sak? Att sonen är sjuk, ledsen, trött och mammig måste ju vara viktigare än ynglen? Speciellt som du ofta inte har honom hos dig (har du skrivit tidigare.) Jag har också fiskar. Och barn.
"Mitt i alla den soppan med stressen att rädda yngel med en snorig grinande son i hasorna"
"Sonen har varit odräglig idag för han har varit sjuk men ändå såpass att han kunnat bli uttråkad av att vara inne men för snorig för att gå ut. Åh. Och så i treårstrotsen och kansjälv-perioden. Blä."
En saga i en varm famn brukar vara ett bra trick när barnen är sjuka! Hoppas det går bättre för er!
Nej det lät värre än det varit. Jag har suttit och läst med honom hela dagen. Har gått igenom alla böcker två gånger. Sen har vi suttit och sett på TV och byggt med hans tåg. Klart att han har gått först. Det var en sväng nu på kvällen på max en halvtimme som det var panik med ynglen men då var han med.
Man måste väl få tycka att det är jobbigt? Men jag visar ju inte det för honom.
Jag vill bara häva ur mig mina känslor och gör det i ord här och nu. Stressade ihop den här texten och drog det bara upp och ner nu. Drog det som varit dåligt, men det har ju inte pågått hela dagen.
Ville bara lufta lite då jag sitter och försöker varva ner inför kvällen då jag ha sömnproblem. Uttryckte mig klantigt bara.
Jag menar, resten, att ta hand om sonen är ju en självklarhet. Jag har fokuserat på honom hela tiden i princip. När jag skrev t.ex. att han ramlat in i byrån som akvariet stod på så att det knakade så kollade jag först och främst så att han mådde bra. Men sånna grejer orkar jag inte skriva när jag ska lufta för det är en självklarhet.
Fiskar må vara fiskar men är man djurvän så är man. Dock måste såklart barnen gå först av allt!
Du har haft häcken full idag o sjuka barn är i sig mycket stressande då man själv mår dåligt av att se dem må dåligt. Har själv mindre barn, husdjur o alltid är ngt sjuk…i vårt hus dock oftast jag men det är ju också ngt; ta hand om friska o livfulla ungar när man själv har feber o bihåleinfl.
Hetsa inte upp dig över potträningen när det blir mkt av annat. Är han 3 år? Han dör inte av att ha blöja en dag när det blir mkt av annat. Alla blir visa på sitt sätt. Vi har aldrig pottränat våra barn, de har fått ha blöja tills de själv velat gå på toa o kissa mm. Det fick fort för Sonen, Mellis var väl mellan 3-4 år men Minstan har nyss börjat vara utan på dagtid o hon fyller 5 i slutet av december. Nr 2 vill hon fortfarande göra i blöjan men vi är halvvägs på väg till toan där med. Blir du stressad så blir gossen stressad o då händer det olyckor.
Hoppas att du kan varva ner o ta nya tag. Imorgon är en ny dag o jag är säker på att den blir jättebra! Kramisar till dig!
Men ärligt, om du hittar en fiskhona som är sprucken i kloakerna och en annan bland stenar på golvet i duschen och yngel därtill, låter du dom bara ligga då bara för att sonen/dottern är ledsen? Han har haft min uppmärksamhet hela dagen, han överlever att jag prioriterar fiskarna ett tag, men fiskarna överlever inte det omvända.
Du hann skriva mer medan jag skrev. Självklart ska inte djur plågas…det var mer riktat till Katarina.
Hoppas att din lördag blir bättre! Söta drömmar inatt!
Jag har försökt att inte pressa honom så mycket idag och han ville verkligen inte ta på sig en blöja. han slåss och sparkas och skriker och därför lät jag honom gå utan för det är en sån lång kamp och det mår ingen bra av, allra minst han som har astma och hostat nå hemskt hela dagen.
Nu känns det som om ni tycker jag skulle gjort allting fel bara för det här. Drar igång en massa skit.
Känns som om jag måste förklara mig men det måste jag egentligen inte för jag skrev det jag skrev för min skull, inte för att bli utvärderad i mitt föräldraskap.
Jag vet hur jag ska ta hand om honom, det var inte därför jag skrev!
Får man inte tycka inom sig att barnen är jobbiga ibland, även om det finns en anledning?
Ajaj…var inte meningen att såra ngn, skriver för dåligt, trött. Avslutar här. Godnatt!

Menade inte att hacka på dig. Skrev först och tänkte sen.. Tror säkert du är bra på alla vis, kommenterade situationen- lite för snabb med tangenterna bara.
Godnatt!

Vad har min tråd med detta att göra? (tänker på bilden på min tråd i första inlägget)
Usach! Att avliva ett djur, om så "bara" en fisk är hemskt! Tom min ancistrus, som jag var rädd för sörjde jag när killen var tvungen att avliva honom för att han var dålig och inte hämtade sig.
Stackars dig!
Ang storleken (har inte läst hela tråden) så testa att trycka Ctrl +. Min ena iller hade förminskat en sida genom att komma åt Ctrl - men det gick att återsrälla på det viset. Kanske fungerar det i IE ockå?
*kram*
Paulina
Det enda jag ville med inlägget var att lufta innan jag gick och la mig för jag var orolig och uppstressad och lite tyngd av att ha måstat döda en fisk och klantat mig så¨kvällen innan. och då med migrän ovanpå det och en förkylning.
Jag har sömnsvårigheter och hade slut på attarax och låtit bli att hämta ut nya för att vara hemma med sonen.
Det kanske inte var meningen att såra mig och jag vet att jag överreagerar på kritik mot mitt föräldraskap då jag har varit så pressad på den punkten sen jag sepparerade med pappan. Kanske uttryckte jag mig klantigt också.
Men det drar igång så mycket ångest-känslor hos mig så natten blev tyvärr inte nå bättre av att jag skrv det här inlägget. Mådde tyvärr mycket sämre när jag gick och la mig än vad jag hade gjort utan den här tråden. Men det sitter nog lika mycket hos mig som i kommentarerna. Så kan det bli….
Missuppfattade säkert en del igår också då jag var rätt stressad och förvirrad. ber om ursäkt för det.
#11. Jo det var precis som #12 säger, det blev fel med textstorleken och jag satt precis inne på din tråd när jag bestämde mig för att ta en print screen och fråga hu man kan åtgärda det. Ber om ursäkt om du tyckte att det var fel.

#14 Ah, jag fick förklaringen hehe.
Det är ok!