Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 2416 ggr
Musiken
2009-11-09 15:25
0

SAD

Pojkvannen tror att han lider av SAD (Seasonal Affective Disorder), sjalv tror jag att han ar deprimerad och att det bara blir varre under vintern, men det ar ju oviktigt iom att vi bada ar overrens om att han mar mycket samre under vinterhalvaret.

Hur som helst sa ar tanken att han ska ga till lakaren och forsoka fa gratis behandling, men iom att han ar som han ar sa raknar jag inte med att han ska ta sig dit forrens det ar sommar, och da ar det ju inte sa mycket mening med det langre. Har iaf last mycket om att ljusterapi kan hjalpa. Det finns ljusskarmar att sitta framfor och det finns klockor som simulerar soluppgang och nedgang som aven har en ljusskarm inbyggd. Eftersom han ar dalig pa att ta sig tid att bara sitta sa tankte jag att jag skulle kopa en solklocka at honom. Forhoppningsvis sa hjalper den mot hans problem med att somna/vakna ocksa.

Men ar det nagon som har erfarenhet av ljusterapi mot SAD eller har provat solklockorna? Vaknar och varvar man ner lattare med dem?

HannaM
2009-11-09 16:03
0

Nej ingen erfarenhet men det finns ett inlägg här om ljusterapi och att vi ska sluta med det i sverige för att det inte hade effekt eller hur det nu var.

Musiken
2009-11-09 16:03
0

Sen ar det det har med rokning ocksa. Han vill sluta (och jag skulle ocksa bli jatteglad om han slutade), men ar det smart att gora det nar han ar sa nere i allmanhet? Ar det "battre" att vanta till sommaren da han oftast ar lite piggare och gladare? Han rokte valdigt mycket gras forra vintern (sjalvmedicinering for att kunna sova och fly fran verkligheten), men med massa uppmuntran och en hel manad i Sverige utan mojlighet att kopa nagot sa lyckades vi fa honom att sluta under sommaren. Kanske bor vi forsoka gora samma sak i sommar igen, men med rokningen? Samtidigt sa ar bidrar ju rokningen till angest da han inte vill roka. Usch, det ar sa svart att vaga for- och nackdelar mot varandra!

Musiken
2009-11-09 16:08
0

Jo, jag laste det Hanna! Andra alternativ verkar ju endast vara samtal och medicinering dock, vilket han inte ar intresserad av alls :/