Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 2400 ggr
Tavar
0

Dyslexi

Har en liten fråga som jag inte vet om den riktigt hör hit, men är dyslexi ärftligt? Vet att det är vanligt att om ett syskon har det så har även andra syskonen det, men betyder det att föräldrarna bär på gener som framhäver dyslexi eller att det bara råkade bli så då barnens gener är lika varandra?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

kerstinjo
0

Att dyslexi är ärftligt är de flesta forskare inom området överens om. Däremot är det inte kartlagt om eller hur dyslexi går att spåra genetiskt, även om studier visat ett visst samband mellan dyslexi och gener.

Kerstin 

Tavar
0

Tack för svaret :) Tydligen har inte forskningen kommit så långt när det gäller dyslexi, är lite synd då jag skulle vilja läsa en del om det :/ Flera i min släkt har dyslektiska drag men är bara lillebror som fått det ordentligt vad jag vet

kerstinjo
0

Om du gogglar lite på dyslexi och ärftlighet så hittar du en del bra faktaartiklar.

Kerstin 

Tavar
0

Ska ta och göra det :) tack!

AnneN
0

Kanske denna sida kan vara till nytta? http://www.dyslexi.info/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

evrekaw
0

Det enda man forskningsmässigt hittat som går att se är i amygdalan där de som ej har dyslexi har assymetri på höger och vänster hjärnhalva (Det ser i genomskärning ut som ett M) På de med dyslexi är vardera halva av detta M mera symetriskt…

Detta är dock forskningsresultat som ännu ej nått sådan kvantitet att det i dagsläget får slås fast som verifierad fakta.

Någon form av ärftlighetsfaktor finns med i bilden, det vet man. Men, som sagt, något definitivt och exakt svar rent vetenskpligt bevisat finns inte än…

Då jag arbetar med detta är jag rätt "insnöad" i ämnet och slukar allt av nya rön som dyker upp…Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Hawknestgrove
0

Glömmer alltid, vad är det  när det gäller siffror?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evrekaw
0

#7 Dyskalkyli.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Hawknestgrove
0

Tack! Det var det!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....