Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 4417 ggr
Cochon
0

Gå till kurator...?

Halloj!

Jag har mått dåligt i flera år och ingen har någonsin lyckats genomskåda mig… men nu har jag börjat i 7:an och det innebär ny skola, mycket större skola… Mitt mående har rasat totalt, innan mådde jag inte bra, men nu mår jag skit varenda dag…
Nu har min metor genomskådat mig även om min "glad-mask" (hatar den) är på… Dess utom så försöker jag få bort den dumma masken, men den är där ändån…
Min mentor har därför börjat fråga mig hur jag mår, och jag som verkligen inte kan ljuga, gör bara ett mysko läte… Hur som helst så har hon pratat med mig om det och säger att hon kan ge mig en tid hos kuratorn om jag vill, jag säger att jag inte vet varför, men jag vill inte även om jag säger att jag vet att jag verkligen behöver det…

Jag är i en enda stor ond cirkel, om jag är på väg upp så vill jag ner igen då jag känner att det är något som saknas inom mig, jag saknar det som gör mig ledsen.., kan detta bero på att jag har mått dåligt länge så det har typ blivet en del av mig…? :/

Mvh "Cochon"

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[aspie]
0

Jag tycker absolut du ska gå till kuratorn eller vända dig till psyk för att få samtalskontakt. Ta ditt dåliga mående på allvar innan det blir ännu värre och sv¨rare att ta sig ur.

Hoppas det löser sig för dig

StickyKitten
0

Jag tror att det är jättevanligt att man vänjer sig vid att må dåligt, och att man på ett konstigt sätt blir fäst vid det. Särskilt när man mår dåligt i din ålder och har gjort det ett tag. Det blir ju en del av din identitet som du säger, du kanske till och med inte riktigt vet vem du är om du inte mår dåligt.

Och då blir det såklart kluvet, för å ena sidan mår man ju faktiskt inte bra… men samtidigt känns det väldigt otryggt att försöka må bättre också. Och då blir det lätt så att man stannar kvar i tryggheten, det känns bättre för stunden i alla fall. Man vet vad man har, men inte vad man får.

Lite dumt, för man lägger ju krokben för sig själv samtidigt. Men de flesta människor gör så i något sammanhang, det är mänskligt helt enkelt Glad

Men jag tycker absolut att du ska gå till kuratorn,  hon/han kommer att förstå. Ta tag i det nu, så att det inte blir värre, tänker jag.

Lycka till!

Cochon
0

#1 Idag när jag var i skolan bestämde jag mig för att få en tid hos kuratorn, men kuratorn var inte där och min mentor som sa att hon kunde ordna tid till mig hade gått hem… :/
Sen har vi ledigt på Måndag, så jag kan först be om en tid på Tisdag…

#2 Jo, jag har svårt nog nu med vännerna, om jag skulle blir en lycklig person, eller i alla fall inte olycklig så vet jag inte vem jag skulle vara… :/ Dess utom så kommer tanken upp att jag kanske aldrig kommre bli bra, för om mina vänner kommer att lämna mig när jag mår bättre så kommer jag ju må skit av det och minnas allt gammalt…

Tack för era svar :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

StickyKitten
0

#3 Jobbigt att behöva vänta när man bestämt sig. Men gå på tisdag istället Glad

Jag tror absolut att du kan bli bättre och må bra, även om det kan ta tid och ansträngning. Men att börja prata med någon är ett första steg i rätt riktning :) Hoppas ni har en bra kurator på skolan bara.

Om dina vänner lämnar dig för att du börjar må bra, så är de verkligen inga bra vänner alls Obestämd Och om du börjat på en ny skola så finns det säkert andra människor att bli vän med, även om det är lättare sagt än gjort. Men inte omöjligt :)

Cochon
0

#4 Jag vet inte, men ingen kan se framtiden, jag är bara så orolig för vem jag kommer att vara om jag verkligen vågar ta ett enda steg och ställa mig bredvid den onda cirklen…
Mina vänner vet jag inte riktigt hur det är med, men dem blir lätt irriterade på mig när jag ibland vill ha lite uppmärksamhet…