Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettundersökningar
Läst 5601 ggr
pernillaa
2009-11-16 23:52
0

Grupptryck?

Hej

Det här med grupptryck är en svår sak. Min första känsla är att det är någontig dåligt.
Tänker mig en snubbe som agerar chaufför åt sina polare som ligger på och tjatar på honom att köra fortare. Driver på och säger att han är feg. Eftersom snubben är rätt osäker i sig själv och vill att polarna ska gilla honom så sätter han plattan i mattan…. och kör åt helvete för att han inte kunde hantera situationen.

Men grupptryck kan också vara någonting bra. Man kanske behöver ryckas med ut om man är dyster, muntras upp. Man kanske vågar någonting som man inte hade vågat annars och har gott igen av det.

Jag är en sucker för det här med grupptryck. Jag faller för det jämt, även i situationer där det bara handlar om en enda person och i situationer där det inte ens uppstått grupptryck utan det bara riskerar att uppstå. Jag fäller mig själv liksom. Letar hintar i allt folk säger så att jag ska veta vad jag borde tycka, tänka, känna och göra.
Jag säger att jag inte gillar personer som jag faktiskt gillar osv. Enbart för att jag vill passa in. Dumt va?!

Hur gör ni?

Faller ni lätt för grupptryck?

Ha en bra dag! // Pernilla