Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 27372 ggr
isa
43

Tablett mot illamående

Hej igen. Ja, som ni vet så kan man må så himla illa när man har ångest. Jag mår illa hela tiden just nu dessa dagar. Vet ni någon receptfri tablett som man kan köpa mot illamående?

Jag vet ju att jag kan fråga själv på apoteket, men då tror jag inte de riktigt fattar , vad för slags illamående jag menar.

(Vet inte om man kanske inte får nämna olika märken här på nätet? Det kanske är förbjudet? )

mvh isa.

flikkan77
3

Jag har inte ens tänkt på att det kan finnas receptfritt mot ångestillamående. Ska jag vara helt ärlig så trodde jag dessutom att det bara var jag som mådde illa när jag har ångest. Oskyldig

"You just have to belive…"

isa
3

Nej, du är inte ensam! Fy så illa jag mår hela tiden! Det lättar lite när jag promenerar, men jag kan ju inte promenera hela tiden…………………….

isa
0

litet tips från mig själv: Jag har druckit avslagen coca-cola lite då och då idag. Som man ska göra när man mår illa och är magsjuk. Det hjälper också litegrann. Synd på colan bara tycker jag………..

flikkan77
2

Det kan lätta lite för mig när jag gör saker också, bara det att när jag mår så så orkar jag inte göra saker. Blir som en ond cirkel.

Avslagen coca cola får jag inte i mig. Har testat en del gånger vid magsjuka men det smakar ju fruktansvärt! Fungerar faktiskt med oavslagen cola med. Glad

Zaphix
0

Åksjukearmband då? Som trycker på en akupunkturpunkt på handleden? Fungerar bra mot min åksjuka. Och andra använder det mot gravidillamående.

Finns att köpa på apoteket, värt att testa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

Postafen fick jag när jag var gravid mot illamående, tror det är samma som används vi åksjuka.

Jag mår oxå äckligt illa just nu, men vet att det är ångesten. Har tagit en Xanor men det har inte gått över ännu.

Igår drack jag vin och konstigt nog tog det bort mitt illamående. Vin är ju inte bra att stilla sin ångest med, men vad sjutton göra man när man känner sig desperat och inget annat hjälper Rynkar på näsan

HannaM
0

Som #6 säger, postafen. Har man tur kan man även bli lite dåsig av den och kanske få ångesten lindrad lite. När jag mår illa av ångest hjälper bara att gå ut och gå fort och tugga tuggummi…

flikkan77
0

Tugga tuggummi? Det var ju ett lite udda sätt. Tror jag i alla fall, det kanske finns fler som gör det.

HannaM
1

#8 Jag är udda=p Mitt illamående vid ångest är väldigt psykiskt och när jag tuggar blir jag lugnare av någon anledning. Kan dock inte äta så jag kör på tuggummi.

hus-musen
0

Om man mår illa för att man har psykisk ångest så brukar de hjälpa att sysselsätta sig med nånting, personligen tuggar jag tuggummi. En del röker, dricker, storstädar eller liknande.

Att ta ett medel som är framtaget för fysiskt illamående känns onödigt då de inte hjälper på det viset. Problemet sitter i huvudet, så att ta sockerpiller skulle antagligen hjälpa om man bara är övertygad om att det hjälperGlad

Att ta postafen blir många sömniga av, o då stressar kroppen ner så det fungerar ju på sätt och vis! Det är antagligen bättre än rena sömnpiller ocksåGlad

Qui dormit, non peccat

[Tassy]
1

Att tugga tuggumi funkar inte för mig då jag sväljer massor av luft när jag stressar, så får jag ont i magen och blir mer illamående Tungan ute Det handlar vel mest om att flytta fokus, personligen vickar jag på tårna i tid och otid när jag behöver tänka på annat.

mvh Tassy

flikkan77
0

Jag sitter och vibrerar med ena benet när jag är orolig. Nått som kan hjälpa mig är att jag sitter och dunkar med ena handen mot bröstbenet, på mig känns det som att ångesten sitter ungefär där och det lugnar om jag skakar om den. Det behövs inte vara så hårt utan det räcker ibland med att "tappa" lite med fingrarna. Men det går ju inte att göra bland folk, då kan de ju tro att jag är tokig. Flört

fotokrafs
0

Postafen brukar jag ta typ varje dag, blir alltid illamående av att åka med tunnelbanetågen (speciellt de "nya") brukar ta innan bilfärder också. Tuggummi funkar inte på mig, dels så har jag tuggat förut så mycket så nu har jag ont i käkarna bara jag tänker på det. Sen som Tassy säger sväljer jag luft och blir knas i magen istället. Gör som dig flikkan försöker skaka ur mig oron, men inte något man gör bland folk kanske.

ish-sha
0

Jag har läst att det inte är bra att ta åksjukepiller ihop med viss medicin mot ångest och depresson

isa
0

Tack så mycket för alla svar och tips.

Mvh isa

fotokrafs
0

#14 är det calma?

#5 Det måste jag testa, blir ju billigare i längden om det funkar sen skönt att slippa komma ihåg tabletter :)

isa
0

#10 Jag tror du har väldigt rätt där. Ett medel som tas fram för fysiskt illamående hjälper nog inte på mig , när det är psykiskt illamående som jag får.

Det är nog bara att fortsätta röra på sig, det har hjälpt för stunden i alla fall. När jag cyklar eller promenerar mår jag inte lika illa. Avslagen coca-cola hjälpte litegrann när jag satt stilla. Men det är inget vidare gott.

Kram isa

fotokrafs
0

#17 Illamående som illamående? Mår jag psykiskt dåligt så kan jag få fysiska symptom det vill säga illamående. Men det klart placeboeffekten kanske hjälper också men knappast om jag vet att det är sockerpiller :P

Jag brukar inte ta illamåendetablett när jag är hemma. Vet faktiskt inte vad jag brukar göra istället.

Fonrims
0

Gammal tråd, men själv kör jag på med calma och tycker att det funkar ganska bra…

Fonrims
0

Nevermind… det funkar ibland och ibland inte. Nu vet jag iallafall vad som triggar igång eländet :( Inget jag kan "göra mig av med" precis…

Aviendha
1

Skaka med benen och fötterna hjälper mig i massor, det lindrar även rastlöshetskänslan. Tyvärr blir det lite av ett tvång, och det händer ofta att jag "fotviftar" mig till sömns - till pojkvännens stora förtret :P

flikkan77
1

#21 Så gör jag med! Vibrerar med benen. Så fort jag är stressad, orolig, har ångest eller mår dåligt på annat sätt så kommer det.

Maken är inte så förtjust i det han heller, särskilt inte när vi ska sova. Oskyldig

fotokrafs
0

Skakar också, fast främst med höger ben och fot. Har på senaste tiden försökt att få upp farten på vänsterbenet också.. men går inge vidare. Maken brukar skoja och säga att det är därför jag är så smal, eftersom jag gör av så mycket energi på skakningar.