Vårdgarantin?
När jag blev utskriven efter att ha varit inlagd i början av maj så blev jag lovad ett besök hos min läkare i augusti. Det har jag fortfarande inte fått…
Har pratat med min psykiatrisjuksköterska flera gånger om det under hösten och hon har pratat med läkaren men jag har ändå inte fått någon tid.
Augusti är rätt länge sen nu. Min läkare är överläkare så jag vet inte hur det är med vårdgarantin då. Någon annan som vet?
"You just have to belive…"
Jag har tappat lite av kunskaperna om vårdgarantin, men, ha du träffat läkaren tidigare, så det kan räknas att du påbörjat behandling? (då tror jag inte vårdgarantin kan hjälpa dig att få träffa en läkare).
Hoppas att din kontaktperson kan hjälpa dig få till ett läkarbesök så snart som möjligt. Alla fall ge dig en tid så du har det inbokat även om det dröjer någon månad innan själva besöket.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jo, jag har ju träffat henne förr, för ungefär ett år sedan nu. Känns så himla jobbigt att det ska ta sån tid bara.
Nu är dessutom min kontaktperson sjukskriven sen en månad tillbaka och ingen vet när hon kommer tillbaka så jag står liksom utan kontakt alls nu.
Vet inte om det här kan vara till någon hjälp om du vill "bråka", men du har rätt till en fast vårdkontakt om du så begär det,
Fast vårdkontakt
I propositionen föreslår regeringen att bestämmelsen i hälso- och sjukvårdslagen om patientansvarig läkare (PAL) tas bort. Den innebär att patienter har rätt att få en patientansvarig legitimerad läkare tilldelad sig om det behövs för att patientsäkerheten ska tillgodoses. Utvärderingar har visat att samordnings- och informationsansvaret inte bör vara beroende av en läkare utan av flera professioner tillsammans. Därför föreslår regeringen att bestämmelsen om PAL tas bort och ersätts med en skyldighet för verksamhetschefen att utse en fast vårdkontakt för patienten. Detta ska göras om verksamhetschefen eller patienten bedömer att det är nödvändigt för att tillgodose patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården. Den fasta vårdkontakten är inte knuten till en viss yrkeskategori.
// David

Skulle väl vilja bråka men just nu orkar jag inte…
När min sjuksköterska är frisk så är hon bra och hon har kontakt med min läkare det är mest just nu jag känner mig… ensam.

#5 Det svåra är att jag inte har någon att tjata till eftersom jag inte klarar av att ringa. När jag träffade min sjuksköterska så kunde jag tjata på henne, men nu när hon är borta så kan jag inte mer än vänta.

#7 Tror inte det går att maila dit…

… vet i alla fall inte hur man får tag på deras mailadress. Psykiatrin i Vara är det om någon annan vet hur man gör.
Flikkan , kolla på www.vara.se
det fanns en flik som hette psykiatri, och en mailadress till en catharina, skriv till henne och så får hon vidarebefodra till rätt avdelning.
hon är i och för sig avgiftshandläggare inom social omsorg, men stod på den sidan man får upp om psykiatri, sen kan ju hon vidarebefodra, internt ditt mail till rätt avdelning
Eller så mailar du till kommunen så får de gå den "långa vägen"
hoppas det är rätt "Vara" kommun?
kram isa

Den Chatarina jag hittade verkar sitta på kommunhuset och psykiatrin är i vårdcentralen. Känns som om hon är fel person att kontakta…
Men tack för hjälpen ändå! 
#12 ojdå, förlåt! då blev det fel. Jag googlade på psykiatri i Vara och då kom det där upp.
ville bara hjälpa
kram

Det var jättsnällt av dig Isa!
Jag letade dessutom vidare och har hittat ett ställe där jag på nått sätt kan skaffa ett eget intenetkonto och förhoppningsvis få tag på vården via det sen.
Ska testa det när maken kommer in och kan hjälpa mig. Hade du inte försöka, Isa, så hade inte jag det heller! 
ps. min vårdcentral som jag går hos, kan man inte maila till heller. Det tycker jag är dåligt i dessa moderna tider. Min gynekolog, har jag efter 20 års tid, äntligen fått en mailadress till……..fast han svarar aldrig, för det är hans privata mailadress.Förstår inte varför jag egentligen fick den, när han aldrig svarar…ds
#14 tack flikkan för din uppskattning! då kanske jag kunde hjälpa lite grann i alla fall, fast det blev fel..
kram

Maken kan mejla till sin vårdcentral, men vi tillhör olika. Vi hade samma psyk.läkare först men hon bedömnde honom som så stabil att han fick en vanlig läkare på den vanliga vårdcentralen.
Jag har kvar psykläkaren fast får aldrig träffa henne… jättedumt! Fattar inte hur hon ska kunna skriva läkarintyg till f-kassan i höst när hon bara träffat mig 2 gånger på snart 2 år…
Hoppas det funkar med det där internetkontot!
kram isa

Ja, det hoppas jag med! 
Flikkan!
Via "Mina vårdkontakter" kan du kontakta vårdcentralens läkarsekretare som ska vidarebefodra det till rätt person. (oftast handlar det dock om avbokade tider och begäran om receptförnyelser)
Annars är systemet med e-postadresser uppbyggt;
Är det väldigt vanliga namn, så läggs ofta en mellanbokstav till, men om du ber din man ringa till huvudväxeln får du veta det direkt. (litet tjuvknep sådär…)
// David

Så! Nu har jag bett om en läkartid via vårdkontakter på nätet. Får se om det fungerar.
Annars kanske jag kan be min man att ringa deras växel, vill dock klara mig själv så långt det går.
Har förnyat recept med så det känns rätt okej just nu.

Vårdkontakter över nätet fungerar super! Kommer att få en läkartid i februari/mars. 
Sen hittade läkarstationen här några papper på mig sen jag var innen och tog blodprov. Så de ringde upp och pratade med min man. Sjuksköterskan som ringde blev riktigt upprörd över att det tagit så lång tid för mig att få läkarkontakt efter att jag varit inlagd. Hon var beredd att ringa Vara och skälla på dem.
Sen kanske hon kommer hit och hälsar på med eftersom min psykiatrisjuksköterska fortfarande är borta. Hon tyckte inte om att jag var helt utan kontakt även om de egentligen inte jobbar så.
Verkar vara en underbar människa!
#22. Jätteroligt att höra! =). Förstår att det känns skönt nu.
// David

Ja, nu lättade min panik över att inte ha träffat en läkare. Bara jag vet att det är på gång så är det liksom okej att vänta lite.
Sen är det väl bara att inse, ska man få något gjort ska man göra det själv. Är glad att jag upptäckte det där med vårdkontakter över nätet, det hade jag inte gjort utan Isa!

Jag har fått en läkartid den 11 februari. Inte klokt vad snabbt det gick helt plötsligt!