Instutionsvård
Jag skulle gärna vilja höra vad ni anser om instutionsvård? kan det vara motiverat att stänga in människor och tvångsbehandla dem?

Ja, vid akut Mani är jag glad att de kan låsa in mig mot min vilja. Jag har hunnit uppleva allt jag ställt till med som varit så destruktivt och oåterkallerligt…
I vissa lägen är det rätt!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ja, det finsn tillfällen när det är motiverat. Även om frivillig vård alltid är önskvärt. I vissa fall fungerar det dock inte.
Ja, finns inga andra alternativ, frivilligvård vägras och människan är en uppenbar fara för sig själv och/eller andra så är det faktiskt ett bra alternativ.
Paulina
Ja det här med självbestämmanderätt har gått för långt åt andra hållet. Människor vet inte alltid sitt egna bästa och när dom mår bättre så tackar dom enormt.
Jag anser att det är ett sätt att bry sig på, om man tittat från andra hållet så skulle det ju bara vara att man struntade i människor och vad skulle hända då.
Om jag mådde så dåligt så skulle jag vilja ha den hjälpen
#4 Inte bara det, men med vissa sjukdomstillstånd är du oförmögen att ta till dig den hjälp du erbjuds. Många är rädda, anser att de inte är värda den eller inser inte att de behöver den.
Paulina
Stämmer verkligen.

Sen finns det ju fall när det inte tillämpas rätt. Eller ja, bedömningen görs ju av en människa, om än läkare, så den mänskliga faktorn finns ju alltid med. Jag lades in med tvångsvård för dom tyckte att jag var självmordsbenägen, det har jag aldrig varit.

#8 Ja det är ju det. Jag är väl inte bitter, mest konstaterar att det var ett felaktigt beslut men det är ju inte så mycket att göra. Det är ju ändå människor som gör bedömningen.
Jag är tacksam över att denna vård finns. Frivillig vård fungerar inte för vissa tillstånd. Har som ex en vän till mig som åkte in på tvångsbehandling några veckor sedan pga diagnosen schitzofreni, en mycket allvarlig diagnos som i många fall kan göra honom farlig. Med sådant i åtanke anser jag att tvångsbehandlingar är en fördel.
I vissa fall, Ja,
Ja, kan bara hålla med övriga.