Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettakuta-situationer
Läst 4458 ggr
SimplyMe
0

Behöver Hjälp!

Har varit i ett särbo förhållande i 3 år. Han har dumpat mig och dragit fler gånger än vad jag kommer ihåg. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, och är alltid villig att lappa ihop vårat förhållande. Han mår väldigt dåligt själv och ofta blir förhållande något han inte orkar med för att han mår dåligt, då drar han och behöver vara ifred. Nu känns det som att han kanske har dragit för sista gången, han orkar inte med alla bråk och all smärta, det gör inte jag heller, men jag , dum som jag är, är fortfarande villig att lappa ihop allt. Det kommer nog kanske inte att ske den här gången och jag vet inte hur jag ska klara mig hel ur det här. Känns som hela min värld rasat och det känns som jag inte kan leva utan honom. Jag vet att allt det här låter sjukt, men det är mina känslor för honom. Kan någon hjälpa mig med tips eller vad som helst. Jag vet inte riktigt vad det är jag söker efter, behöver bara hjälp att klara mig igenom det här. Måste säga att han är världens undebaraste människa när allt funkar, det är därför jag inte har gett upp. Önskar att jag kunde hjälpa honom också men vet att man måste komma till det själv.

Me

allhealing
0

Ta nu inte detta som kritik, för det är ingen kritik. Jag observerar enbart det du skriver och återberättar det med två olika utgångar beroende på hur man förhåller sig till det som sker.

Det fungerar precis som du skriver. Insikten måste alltid komma inifrån och från personen själv. Det är alltså såväl du som han som måste komma till insikt. Om man verkligen menar allvar med ett förhållande så är detta det enda sättet att få ett förhållande att fungera.

Alla andra varianter kommer att bli ett givande och tagande där man försöker att offra någonting ur sig själv för att den andra ska bli nöjd. Detta sätt blir som en våg som böljar fram och tillbaka i ett badkar. Tillslut blir vågen så stor att den rinner över kanten. Det är då som det kraschar i relationen. Direkt efter kraschen så blir det lugnt i vattnet igen tills man än en gång börjar offra sig själv för den andra. Sedan är uppbyggnaden av vågen i full gång igen.

Som du ser så är det precis detta som har skett. Du behöver helt enkelt besluta dig för om du som person vill göra det du skriver, vill du komma till egen insikt eller vill du fortsätta i det gamla mönstret?

Du behöver inte förändra honom. När du förändrar dig själv så förändrar du även din omgivning. Det är som en magnet som kan variera sin polaritet, dvs plus och minus. När du förändras så förändras alla dina förhållningssätt. Tänk dig att varje tanke är magnetisk. När du förändrar en tanke så förändrar du även dess magnetism.

Genom att förändra dig själv förändrar du ditt eget förhållningssätt. Då förändrar du även magnetismen i ditt sätt att tänka. Detta gör att du kommer att börja attrahera nya egenskaper från dig omgivning och skjuta bort gamla mindre positiva egenskaper.

Genom att föra dagbok kan man enkelt följa sin egen utveckling när detta sker. Om man inte skriver dagbok så är det väldigt svårt att lägga märke till de små förändringar som sker eftersom man som person blir förändringen och inte märker av den eftersom stegen är så små.

Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Hawknestgrove
0

Den allra viktigaste frågan, är han snäll mot dig? Ingen misshandel eller elakhet? För är det det, så skippa hela killen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SimplyMe
0

Tack så mycket allhealing!

Jättefint svar, mycket tacksam!

I jobbiga situationer eller skeden i livet så behöver man ibland hjälp att bena ut problemen, man är så ledsen och förtvivlad att man inte ser klart!

Jag har saker att jobba på, som tex att lyssna.

Har också saker kvar i bagaget som han får lida för, svårt att släppa gamla rädslor och det går ut över honom.

Men att förändras kan vara mycket svårt, även fast man så gärna vill!

Svartsjuka är en sak att jobba på!

Jag kämpar vidare!

Och han har aldrig lagt en hand på mig, vi har båda sagt elaka saker till varandra dock och det är hemskt synd :(

Me

Loveferrets
0

Har ni provat familjeterapi ? Där kan ni bena ut varför era bråk återkommer hela tiden, båda får prata ut och ni kan få underbara tips från en utomstående men båda måste ge 100% för att det ska lyckas.

Har ni själva pratat igenom allting ? Vad vill ni uppnå med relationen ? Vad ska till för att ni inte ska bråka ? Prova skriv ett brev till honom och berätta hur du känner och hur du vill ha det men anklaga honom inte för de och de, utan skriv bara om dig själv (ett tips).

Om han verkligen gett upp nu så försök hitta på nått om dagarna så du inte bara sitter hemma och grubblar.  Lycka  till !