Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettakuta-situationer
Läst 2594 ggr
Piccabuh
0

Verkliga problem!

Måste bara skriva av mig lite.
Är så ledsen och orolig.

Det är som så att jag är 20 år. Jag bor hemma med mina föräldrar somär gifta. Har en lillasyster som är 15 år. Våra föräldrar har alltid haft problem med sin ekonomi och har alltid misskött räkningar. Det är alltid slut på pengar runt 2 veckor innan nästa lön. Då har dom, oftast, betalat någon enstaka räkning. Inte alla! Dom har skulder hos kronofogden, och har haft några utmätningar. Och dom har även lån.

Jag betalar för att jag bor hemma och betalade denna månaden, tillsammans med min pojkvän som varit här en del, 3.000 kr för stöm. Vi har egen brunn, så vatten är inget vi betalar för. Mat köper jag själv.

Nu har det gått så långt att elen kommer stängas av i morgon. Telefonen och parabolen är redans avstängda.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller säga. Känner mig helt … Ja, jag vet inte..

Någon som har tips på vad man kan göra?

Snälla. Tacksam för svar.

HannaM
0

Jadu.. Flytta hemifrån? Inte lätt men då slipper åtminstone DU problemet. Förstår dock att du inte gärna vill lämna din lillasyster kvar i skiten.

Varför har dina föräldrar problem med ekonomi? Är det så att pengarna helt enkelt inte räcker till eller struntar dom i räkningarna helt blank? Har dom svårt att oganisera runt betalandet?

Kan du föröska prata med dom, är dom medvetna om att det är ett problem dom behöver ta tag i?

kerstinjo
0

Nu är problemet att om man har skulder hos kronofogden, så lever man på exisitensminimum och det är tufft.

Det är även så gott som omöjligt att få socialen att ställa upp då.

Men är det så illa att elen kommer att stängas av, så är det bästa att kontakta elbolaget, förklara situationen och be om en rimlig avbetalning.

Kerstin 

[Tassy]
0

Flytta hemifrån! Ta hjälp av soc om du behöver i början innan ni kommit på egna fötter.

gris3n
0

jag vet precis hur du har det. jag vet hur jobbit det är för jag är i en väldigt liknande sitvation. fast mina föräldrar är skilda och pappa omgift sedan några år. för några veckor sedan så var jag ensam hemma med 3 hundar, och en morron försvann bara strömmen. pappa som jobbar i gruva gick inte att få tag på och hans fru var i grekland.

tack och lov skulle jag åka till min mamma dagen efter. och jag är fotfarande kvar hemma hos henne nu. och kommer förmodligen inte åka hem till pappa förän om ytterligare några veckor.

det du kan göra är att prata med soc. elbolagen brukar rekommendera att man tar kontakt med soc om man hotas med att få elen avstägnd. vad soc kan göra vet jag tyvärr inte då dom inte kunde hjälpa oss för min pappa har eget företag.

annars kanske du kan ta kontakt med soc och genom dom fixa egen lägenhet eller få tips på vad du kan göra.

jag hoppas att det löser sej för dej. jag vet att det är jätte jobbigt men förhoppningsvis finns det en lösning. :)

isa
0

Jag tycker du har rätt att veta, vad dina 3000 kr, går till, som du betalar för att bo där.Antagligen så innefattar det elen och då skall den vara betald.Att flytta hemifrån är inte det enklaste i dagens läge.

Det känns hemskt att säga att du bör kontrollera dina föräldrar, men om jag vore du, skulle jag varje månad kräva av mina föräldrar/dem jag bor hos att få se dem räkningar som innefattar din del i boendet och det du betalar 3000 kr för. Då kan du kanske få en överblick, och lättare påverka och försöka se till så att t.e.x elen blir betald.

Har ni skrivit kontrakt på att du bor där? om inte, kräv det. Då skriver de och du under på vad det är du skall betala för, och där brukar elen ingå.

Det bästa vore om ni kunde sitta tillsammans varje månad  , och så ger dem dig de räkningar som ni kommer överens om skall betalas, och så betalar du dom.Då vet du att det blir gjort. Fast man kanske inte vill se alla privata räkningar som dina föräldrar har,men i alla fall dem räkningar som är en del av ditt boende där hos dom.

Hawknestgrove
0

håller med ISa här… OCh har du betalt 3000 kr i en månad för ström? det verkar lite väl mycket….. För bara din och din pojkväns ström. Vatten går ju på strömmen, så du kan inte säga att det är gratis, för den måste ju pumpas upp. MEn det misnta du skulle kunna kräva, är att du får se elräkninganra och att du och din pojkvän betalar var sin femtedel av räkningen. Inte mera. OCh flytta för guds skull…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Loveferrets
0

Be socialen om att dina föräldrar behöver en "god man" som kan hjälpa dom att hantera ekonomin. Det är skandal att du o ditt syskon ska lida för deras slarv, så får de inte gå till.

Tangotime
0

Om du flyttar hemifrån kan du prata med soc om att din syster ska få bo hos dig med ekonomisk hjälp från dom. Det kan vara värt ett försök. Dina föräldrar är vuxna och har antagligen satt sig i den sittsen själva. Det du kan göra är att se till att själv aldrig hamna där och samtidigt försöka förmedla detta till din syster.

Hoppas att det löser sig för er!

Hawknestgrove
0

bra tips!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....