Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterstresstvångstankar
Läst 3394 ggr
Tove-
0

Rädd för flygplan

Jag vet att det är vanligt att vara rädd för att flyga, men hur vanligt är det att vara rädd för flygplanen som man inte sitter i?

Jag har världens ångest/rädsla när det gäller flygplan. Vanliga turistflygplan som flyger så högt upp att de knappt syns skrämmer mig inte, men alla sorters "fritidsflygplan" eller vad de nu är för något får mig seriöst paralyserad!
Varje gång jag ser/hör ett flygplan som flyger lågt blir jag så rädd att jag gråter, jag tror att nämligen de bär på bomber…

För bara några månader sedan var jag inte ett dugg rädd för att det skulle bli krig eller något, men nu verkar det bli värre dag för dag! Jag har till och med börjat få för mig att helikoptrar ska bära på bomber. Helt sjukt!

Jag har verkligen ingen aning om vad det här beror på, men det är verkligen ett problem! Jag mår jättedåligt över detta, och eftersom att jag ser sådana här flygplan varje dag så mår jag också dåligt varje dag!

En annan sak som också har börjat skrämma livet ur mig är åskväder. Visst, alla är rädda för att bli träffade av blixten, men jag kan ligga vaken någon timme vissa kvällar och med någon minuts mellanrum kolla ut genom fönstret för att vara säker på att inga åskmoln närmar sig. Ser jag moln som liknar åskmoln sitter jag kanske i en kvart och bara stirrar på molnen och väntar på att blixten ska slå ner i vårat hus (vilket såklart aldrig händer).

Har ni några tips på hur jag kan bli av med dessa bisarra rädslor?

/Tove 15 år.

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

[rolnor]
0

Du behöver någon proffessionel att prata med, det här är nog inget som går att lösa med några enkla tips, sök hjälp hos någon bra terapeut. Jag förstår att det här är jättejobbigt.

[Franko]
0

Jag brukar  också känna sådär. tex reaplan skrämmer livet ur mig, mitt hjärta börjar slå helt vilt så fort jag hör dom så känns det som nu är det kört, hejdå livet. När jag har varit ute o gått och hört ett plan eller helikopter så brukar jag automatiskt springa å gömma mig under närmaste träd eller tak eller vad jag kan finna , det är likadant när jag hör oskan,(brukar också tro att det ska komma kometer)  men när jag börjar TÄNKA så inser jag hur fånig jag är. Ifall det var ett plan/helikopter med bomber varför skulle dom va ute efter just lilla jag.

Det bästa tipset jag kan ge är att tänka varför just nu varför just här varför just där jag är. utmana din fobi var modig  gå helt bestämt o lungt och med självsäkra steg och visa jag är inte rädd visa att du är modig -bomba mig då, gör det då, kom igen då ..men jag tänker iallafall gå här helt coolt. (sjung en sång eller nåt). efteråt när du har klarat det kommer det kännas skitbra. Gör så flera gånger tillslut kanske det blir bra.     ?

isa
0

Jag rekommenderar KBT. kognitiv beteendeterapi. Ring din vårdcentral som kan ge dig remiss till den öppna psykiaktriska vården, där kan de ha kurser eller du får hjälp av en psykolog att sakta men säkert närma dig , det du är rädd för. Hoppas det finns sådant i din kommun. Det gjorde det i alla fall i min. :o)