Släpp taget!
Det är ganska bra att testa att släppa taget om sig själv för att se hur det känns, testa med små enkla saker och vänd det till något positivt.
Jag skulle inte ha ätit upp den där chokladbiten, tänk istället vilken god o nyttig antioxidant.
Nej, nu har jag sovit bort hela dagen, tänk istället vad skönt att jag fick sova ut.
Jag måste börja träna och gå ner i vikt, tänk istället finns det någon motion som jag tycker är rolig? Jag kanske kan gå en promenad i helgen om det är fint väder, eller cykla till arbetet någon dag.
Lär dig att sätta gränser, gå inte på en fest eller träffa någon du egentligen inte vill träffa men säg nej i god tid, så du inte gör någon besviken.
När det ringer i telefonen måste du inte alltid svara, du behöver inte heller svara genast på sms:et som piper.
Om du tänker framåt, ger dig själv valmöjligheter, så stänger du inte in dig, eller låser fast dig, de positiva tankarna är också bra att ha med sig, för de fungerar som en skyddsmatta. Du får också ”luft under vingarna” och mer ”rörelsefrihet” med dig själv och ditt tänk.
När du gör saker du mår bra av, strömmar det till endorfiner i kroppen och det är som ett livselixir. När du gör saker du mår dåligt över blir du dränerad på livskraft.

Ja det där är ett skönt tänk! Lever lite så faktiskt… Jag promenerar med hunden - hatar gym och simbassänger…
Jag har nummerpresentatör - känner jag att… Nää, den orkar jag inte prata med nu - då svarar jag inte.
Jag vet oftast redan när frågan, om man ska med på något, dyker upp om jag vill eller inte - så jag ger dirket svar.
Och jaa - jag sover bort hela dagar ibland - men det är inte för att jag är lat, utan för att jag har så många sömnlösa nätter att jag faktiskt behöver sova igen mig emellanåt!
Det är nog bara det där med chokladbiten jag inte kan instämma i…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Vilka kloka ord, jag tror absolut på det du skriver.
Jag säger ofta att jag "syndat" efter att tex ätit en chokladbit. Mina barn blir irriterade på mig o säger att det har jag inte alls. Barn är ofta väldigt förståndiga.
Jag är även lite av en perfektionist så jag övar ibland. Hänger jag tvätten så utmanar jag mig själv o hänger tex en tröja åt "fel håll". Ja, man kan utmana o träna på mycket. Min terapeut säger att jag måste träna på att vara busig.
Men det är svårt många gånger.
Jag har även börjat fr mig själv om jag VILL. Ordet vill är viktigt. Det fanns inte i min värld förut. Jag gjorde bara det jag trodde att alla andra ville att jag skulle göra.
jättefint skrivet…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tänkvädra ord Kerstin!
Om man gör en del saker annorlunda än man brukar har man skaffat sej en ny erfarenhet. Och det är ju inte dumt.
Skulle det bli fel, får man börja om igen! ;-)
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

#4 "I took the road less traveled by and that has made all the difference."
"There is nothing more despicable than respect based on fear."