Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3713 ggr
Bergspuman
0

Ny deppsvacka

Jaha. Bara att konstatera att jag ramlat rätt ner i en ny deppsvacka, låt vara inte ett regelrätt återfall eftersom jag är under medicinbehandling.

Grunden har lagts med den tunga belastning jag haft på jobbet senaste 6 veckorna, fått göra även min kollegas arbete - alltså jobbat 200%. Det har malt ner mig och min motståndskraft, så nu när det knasar lite mellan mig och särbon är den ytterligare motgången tillräckligt för att svackan är ett faktum.

Jag har inget försvar alls mot negativa händelser och motgångar!

Det är fan att behöva ha den här sjukdomen och bli så sänkt av sådant som en normal människa möjligen stönar över, men tar sig samman och löser.

Men jag blir samtidigt förbannad.

Aldrig mer att jag accepterar att sköta min kollegas HELA jobb under hennes semester. Förra sommaren fick jag ett regelrätt återfall pga stressen då hon var borta, nu denna sommar får jag en tydlig svacka. Jag ORKAR inte med sådan belastning! Jag tänker säga ifrån till min chef att de får hitta en annan lösning nästa sommar, för jag VÄGRAR, det går ut över min hälsa!!!!!

Och hur kul är det att påbörja sin semester med en rykande färsk deppsvacka????? Jag borde ta mig fan sjukskriva mig första veckan pga depressionen. Kanske gör det!

Jag hatar och förbannar denna sjukdom som ställer till så mycket för mig!

Nu tänker jag gå och lägga mig, är för trött för att göra något mer och för ledsen för att vara till någon glädje för någon. Imorgon ska jag träna, hur fan ska jag orka det? Men jag får släpa mig dit.

[YlvaP]
0

Ja det tycker jag att du skall göra. Sjukskriva dig alltså. Tråkigt att höra att du måste överta andras arbeten. Usch blir så arg att företagen tror att produktionen (eller vad det nu kan vara) skall hålla samma tempo nu under sommaren när det är många på semester. Fattar dom inte att det sliter ut folk?

Kram

LenaR
0

Det låter helt galet. Anställer de inga sommarvikarier på ditt jobb? Tror de verkligen att en människa kan utföra två människors jobb?

Jag blir arg så det ryker ur öronen när jag läser Bergspumans inlägg! Skrikandes

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tangotime
0

Det är inte mänskligt att göra två mans jobb på en person. Det borde vilken människa som helst fatta. Men chefer som sitter på sina vadderade skinnstolar i sina fina luftkonditionerade kontor verkar inte ha någon vidare verklighetsuppfattning i dag. Givetvis ska du vägra jobba så nästa år. Det dumma är att du skulle vägrat i år också. Men nu är ju saken biff så sjukskriv dig på semestern! Det är absolut inte meningen att man ska ta sin semester till sjukdagar! Inte hade du väl gått med på att ta ut en semester dag om du fått influensa??

Prata med din chef och sätt ner foten. Det är inte acceptabelt att han/hon kör över dig på det här sättet!

Hoppas svackan blir kortvarig och att du får lite vackert väder att vila upp dig i!

Kram

isa
0

Det var tråkigt att höra. Jag har medlidande. Tala med din chef, så här kan du inte ha det!

Säger jag som också just gjort 2 mans jobb under förra veckan då de andra var på semester…… ) Men det kommer jag att ta upp med min chef. Det var bara helt FÖR mycket.Jag har ju även mina egna ärenden att sköta, så egentligen var det 3 jobb. Jag höll på att krevera, och bli tokig.) Men jag gick med på det vid semesterplaneringen för vi trodde det skulle bli lugnt, på de andras ärenden, vilket det inte blev. )

Löneförhöjning ska jag ha som kompensation för den veckan också tycker jag.Begär det du med. Lite lön för mödan ska vi ha som plåster på såren.

Bergspuman
0

Liten uppdatering.

Min chef är på semester och kommer inte tillbaks förrän om en 2 veckor eller så.

Men jag har mailat honom och beskrivit situationen och sagt ifrån på skarpen att sköta kollegans hela jobb i fortsättningen, när hon är borta, och äskat att företaget måste ta in en 3.e speditör snarast, för den pågående arbetstoppen, och att de måste ha en sommarvikarie när hon och jag har semester. Plus att jag begärt en belöning för att jag hållit igång verksamheten under sommaren.

Rett ut begreppen med särbon, det var inte vårt lilla krakel som påverkade mest men däremot behöver jag honom så väl nu, när jag mår mindre bra, så det är skönt att vi är på god fot igen.

Jag känner mig bättre, men har fortfarande en svacka, det är tydligt. Symtomen är att jag är som nedstämdast på morgnarna, en kvävningskänsla av ångest, energilös, ingen aptit, för att må bättre på kvällarna. Dessutom vissa utmattningssymtom som koncentrationssvårigheter, magen har pajat, huvudvärk.

Jag kommer nog att repa mig men det kan ta sin tid.

Har pratat med en väninna, vi tänkte göra en kortare bilsemester nästa vecka till Karlskoga, och jag kanske fortsätter till Karlstad och Hagfors efter det. Behöver miljöombyte.

Mest oroande är det trots allt att jag får sådana starka depressionssymtom trots att jag äter medicin! På något sätt har jag trott att medicinen skulle "skydda" mig från att för evigt få nya depressionssvackor. Det är tydligt att så inte är fallet. I och för sig har jag fått genomgå oerhörda påfrestningar. Men ändå.

Jag får se tiden an.

Tack alla ni som skrivit och sänt uppmuntrande hälsningar!

[YlvaP]
0

Tummen upp för dig. :D

Tangotime
0

Väldigt strongt gjort att sätta ner foten så där! Hoppas din chef visar lite uppskattning och förståelse sen!

Bergspuman
0

Ni kloka människor: vad bör jag i första hand göra? Jobbet jag har är ju väldigt påfrestande emellanåt. Ska jag framför allt försöka få ner belastningen på mig, på nuvarande arbete, så att jag inte behöver trilla ner i depression igen?

Jag trivs annars väldigt, väldigt bra på det där jobbet, frånsett att jag avskyr VD'n som hoppade på mig en gång.

Eller bör jag byta arbete till en arbetsplats med lugnare tempo?

(Och förmodligen bli uttråkad! Förvånad)

Är det "bara" det faktum att det blev för mycket för mig med 200% belastning och till och med mer än så, under 6 veckors tid, som gjorde att jag fick depressionssymtom, eller är det arbetsplatsen / företaget som är fundamentalt fel för mig?

Jag har inte kunnat släppa jobbet än, är fortfarande i nedvarvningsförsöksfasen. Men något måste göras.

Tyvärr har min chef visat sig vara inte fullt så benägen att hjälpa mig tidigare. I våras när VD'n hoppade på mig, sökte jag min chefs stöd för att bli av med en väldigt betungande arbetsuppgift. Det slutade med att jag fick hota honom med att vända mig till facket, om han inte hjälpte mig…!

Sorry, tankarna snurrar, jag hoppas jag snart kan börja koppla av!

evrekaw
0

#8 Jag skulle låta skiten rasa! Gör ditt jobb, vad som är rimligt. Det är inte DITT ansvar! Om din arbetsgivare inte är riktigt klok - jamen låt honom "betala" priset då. DU ska inte betala priset!!!

Åhhh vad förbannad jag blir!!!Skrikandes

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Hawknestgrove
0

Alla här talar ju för dig. Jag med. Du ska inte ta sån skit. och se det så här, rasar företaget bara för att det hänger poå en person, dvs dig, då får det väl rasa då. Då har ju VD:n delegerat dåligt. Du ska inte vara nåt ankare för allt, det går ju inte……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

HannaM
0

Varför jobba 200% även om det kanske inte timmässigt är så mycket. Att sköta mer än en persons jobb är inte rimligt. Jag är av åsikten att om man har jobb för två personer som måste göras när en har semester så får man plocka in semestervikarier. I min värld är det vansinne att sätta allt på en, det blir jobbigare för företaget i slutändan eftersom det kör ner även den mest ambitiösa i botten efter ett tag.

Bergspuman
0

Ni har rätt allihopa.

Jag har en tendens att köra över mig själv dessvärre.

Det måste jag jobba med.

Men nu har jag satt ner foten och förklarat att jag i fortsättningen vägrar sköta kollegans hela arbete när hon är borta.

Jag är för trött och nedstämd just nu för att orka uppbåda ilskan, som trots allt finns där, och som jag borde känna. Den kommer nog att bubbla upp så småningom, när jag hämtat mig.

Idag ringde jag och sjukanmälde mig och har även kontaktat läkare, väntar på att vårdcentralen ska ringa.

Nu är det vila som gäller, vila och återhämtning.

Åker iväg en 3 dagarstripp imorgon med en kompis, ska bli skönt med lite miljöombyte.

Tack för uppmuntrande kommentarer! Glad

Hawknestgrove
0

hoppas de ger dig styrka. KRam

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

LenaR
0

#12 Det gläder mig att du säger ifrån. Ha det så bra på resan!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

evrekaw
0

#12 Bra att du sagt ifrån!!! Hoppas du får en trevlig resa och kan samla kraft! Kram!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
0

Jättebra att du sagt ifrån! Hoppas du får en skön vila och återfår dina krafter. Kram!