Biverkningar
Hur länge ska man vänta på att biverkningar ska gå över innan man ger upp och drar ner dosen igen?
Startade med Setralin 50mg och skulle efter ett tag höja till 100mg. Men för att inte få biverkningar skulle jag först åka till 75mg.
Detta gjorde jag i lördags och har sedan dess mått illa nåt så vansinnigt, varit yr, blodtrycksfall, svettats och mått allmänt sjösjukt.
Pratade med min läkare idag i telefon som tyckte jag skulle ge det några dagar till annars dra ner till 50 igen. Men seriöst, hur illa ska man egentligen behöva må och hur länge?
Man började ju med tabletterna för att man mådde dåligt från början. Lite dumt att må ännu värre tycker jag väl då.
Jag brukar säga 1 vecka. Längre tid ska det inte ta att bli av med värsta initiala biverkningarna. De allra allra flesta biverkningar av det här slaget, är just initiala. De kommer de första veckorna.
Jag fick världens magproblem (diarré) och tinnitus när jag satte igång med Cipralex igen. Men det gick över på tre veckor.
Har du våldsamma biverkningar av det här slaget mer än 1 vecka, kan det betyda att din medicin inte är den rätta för dig.

När jag slutade med Sertralin, kom inte ihåg exakt hur, man jag gjorde som läkaren sa, då hade jag en konstig yrsel och liksom gungning i huvudet i 2 månader efter!
Nu ska du trappa upp men jag ville bara säga detta.
#2: Typ som elstötar i huvudet? Eller typ som att man reser sig upp för fort fast bara nån halv sekund av det?
Hade stoooora problem med det när jag slutate med serotonin-medicin.
Ett helvete.

Japp, mikro blackouts!
Det var bara att gilla läget och inte haja till varje gång det hände, då hade folk trott man var galen.
Jag spenderade första veckan mestadels i sängen, kom såna hela tiden och kunde inte sitta eller stå upp för då blev det bara värre. Enda alternativet var att försöka sova hela tiden tills det blev bättre.

Jag höjde i lördags, nu är det fredag, alltså dag 7. Jag mår lika illa fortfarande. Jag har djur att ta hand om, rensa lådor är liksom inget kul från början men nu…
Städa burar, finns inte en chans. Min ångest brukar ligga i att jag inte städar ordentligt åt djuren (fast jag städar jämt) men nu har jag inte städat på en hel vecka och det gör att jag mår sämre än någonsin. Tar mig flera timmar att ge dem mat och vatten varje dag bara för att jag måste hålla mig i saker för att inte kräkas och ramla omkull.
Börjar småtröttna. Men känns dumt att genomlida det här i en vecka, gå tillbaka i dos och sen göra om det igen vid ett senare tillfälle.
Får väl se det från den ljusa sidan, jag lär inte gå upp i vikt just nu iallafall.
Kanske inte så mycket till råd: men där du känner att det är nog. En del kan säkert plåga sig igenom hemska biverkningar längre än andra. Men alla påverkas ju olika och reagerar olika vid samma symptom dessutom. När du inte känner att du fixar det så är det nog för din del. Varken mer eller mindre.
Med det inte sagt att man ska ge upp dag 2 för en sak som man kan ta sig igenom utan större svårigheter, men ja. När livet inte fungerar alls och man inte klarar av att ge det mer tid så är det ju så.
Paulina

Det är så otroligt individuellt hur biverkningar drabbar en men inte den andra och samma, men på olika sätt…
När jag började med Lithium hade jag diarée i flera veckor. Det gick över till sist. Så försök härda ut lite till. Om det inte går över kan man ju inte hålla på i evighet - men nog skulle jag ge det en vecka eller två åtminstone.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Jag har inga problem med att härda ut. MEN då vill jag veta att det går över också. Om någon säger, du mår skit i en månad men sen är det bra, fine då härdar jag ut i fyra veckor.
Men jag vill inte må skit vecka efter vecka om det är risk att det inte går över. Känns inte så lockande.
Jag får absolut ingenting gjort på dagarna som det är, vilket är otroligt stressande men jag har iallafall stått upp emellanåt. Den här veckan har tillbringats sittandes och liggandes i stort sett enbart. Känns som om jag är på kryssningsfartyg i full storm.
Förutom underhållningen….

#9 Jag förstår hur du tänker… Har inget bra svar - men vad händer om du inte ger det en chans - vad finns det för andra möjliga alternativ? Är det vettigt att vänta någon vecka till eller?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

#10 Alternativet var ju att gå tillbaka ner till 50 och prova vid ett annat tillfälle och se ifall det gav ett annat resultat.
Poängen var ju mer att jag undrade hur lång tid man bör ge det innan man får inse att det inte funnkar. Rent medicinskt. Vissa människor funkar ju inte med vissa människor. Jag kanske inte funkar med denna. Eller så funkar jag med denna…om två veckor. Det var väl lite mer det jag luskade efter. Vad som var "normalt" i form av längd av biverkningar.
Baserat på min erfarenhet av insättningar av Cipralex: jag skulle säga 3 veckor. Har det ännu inte gått över då, eller mildrats åtskilligt, då bör du överväga att byta preparat.

Läkaren ringde idag och sa åt mig att gå ner till 50mg igen. Inga biverkningar har gått över någonting, utan jag mår otroligt illa hela tiden. Han tyckte inte det var någon idé att fortsätta.
Sista gången jag tog ett steg utanför min ytterdörr var den 17:e. Bantningsmetod i all ära, men urk!