Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterom-sajtenom-ifokus
Läst 4935 ggr
sorgblot
0

Utseende

Jag undrar om det är någon mera som tycker att pyskologi.ifokus ser mörk och dyster ut med sin nästan helt svarta bild? Jag undviker att gå in här ibland för att jag blir nere av den mörka bilden tillsammans hur många mår och skriver om här inne.

Jag hade ju gärna sett en ljusare bild i mitt första möte med sidan. Inte sagt för det att det ska vara överdrivet glättigt.

Jag funderar mest..

kerstinjo
0

Nej jag tycker inte att det ser dystert ut, de två händerna med svart bakgrund är en fin och stilren bild. Det är bilden som säger något och inte bakgrundsfärgen.

F.ö. hade vi många diskussioner innan vi enades om den svagt lila färgen som finns med på sidan.

Tråkigt om du skulle undvika sidan för en liten bild längst upp.

Lika tråkigt är det om du undviker sidan för att många har möjligheten att skriva av sig om sitt mående. Vi har märkt att det är något som behövs, att få ventilera sig och få lite feedback.

F.ö. är vit text på svart bakgrund mycket lättäst.

Men psykologi är mycket mer än en sajt för dåligt mående.

Psykologi innefattar så otroligt mycket och alla är välkomna att skriva om glada och positiva saker också.

Kerstin 

Aviendha
0

Vad tråkigt att du känner så! För mig är det tvärtom faktiskt, i mörkret finns här en varm hand att hålla, att dela motgång och medgång och sträva mot ljuset.

Bannern har hängt med sedan starten av sajten och den brukar inte bytas då det är administrativt småknöligt så tyvärr så kommer den antagligen att hänga med ett tag till.

Försök se den som den ljusa, hoppfulla symbol det ändå är, eller ignorera den om det inte går (om det nu skulle gå). Sajten kan tyckas dyster emellanåt men det finns många ljusglimtar, det finns mycket kämparglöd, det finns otaliga små vardagssegrar och de små framgångarna som sammantaget leder en ända in i mål.

MVH Paulina - Medarbetare på psykologi.ifokus

Bergspuman
0

#1 Jag gillar inte bilder på hundar med munnen öppen så man ser käftarna. Det får mig att rysa.

Bara ytterligare ett exempel på hur olika saker kan trigga olika slags reaktioner hos människor.

kerstinjo
0

#3 Vilken tur att vi alla inte är lika! Hur tråkig skulle inte världen vara då?

Kerstin 

Bergspuman
0

#4 Nu menar jag förstås på riktigt, att det inte är kul att se bilder med hundar med tänder och käftar. Jag fruktar stora hundar, vill inte vara i närheten av dem.

Kan du tänka dig att avstå från att lägga ut dem i trådar så att de är helt synliga och istället lägga dem som länk endast?

sorgblot
0

#2 Jo jag kan tänka mig vad tanken är med bilden av händerna. Men det kunde ju varit någon annan färg i bakgrunden, jag tänker på en lite ljusare då. Men det är bara vad jag tycker. Det är ju inte så att jag tycker det är jobbigt av det som skrivs här om hur man mår osv. Utan det var just att en ljusare bild för mig lättar upp i det jobbiga. Alla ser ju olika på saker Glad Svårt att förklara hur jag menar dock. Ja tänker nog på kopplingen mellan mörkt och mående.

Jag är mest nyfiken om någon annan hade de tankegångarna också. Den får gärna vara kvar, jag försöker som du skriver att bortse från den ibland Tungan ute Kul att få en förklaring hur du tänkt med bilden också. Glad

#5 Ja vi har alla olika reaktioner. Glad

kerstinjo
0

#5 För att hårddra det hela, så skulle vi få sålla oerhört för att få bilder, som passar alla.

Vissa bilder, som finns i artiklarna, kanske vissa upplever som obehagliga. Men vår uppgift är att hitta artikelbilder som passar innehållet i artikeln.

Ta t.ex. Edvard Munchs tavlor, många av dem kan, av en del personer, upplevas som skrämmande och någongång måste vi se verkligheten i ögonen.

Kerstin 

Bergspuman
0

#7 Men hördu, jag har bett förut om att du inte ska visa bilder på din hund, i alla fall inte öppet, utan istället lägga dem som en länk som man kan klicka på om man vill se. Är det fel? Det betyder inte att du INTE ska visa bilderna alls, bara att det görs mer diskret!

"Någongång måste vi se verkligheten i ögonen", men nejtack har ingen lust att läsa en tråd och få en bild på en hund med huggkäftar och tänder rakt i ansiktet.

Resultatet kommer att bli att jag slutar läsa trådar där du skriver. Eftersom du rätt vad det är slänger in bilder på din, som jag upplever det, skrämmande hund.

sorgblot
0

#1 Jag funderar mest. Hur andra ser på bilder och berättade bara hur jag känner. Men det hör ju också till mitt mående hur jag reagerar.

Såklart vill jag inget illa med att sajten bara skulle vara negativ. Jag skriver om mående och reaktioner som andra troligtvis också gör här. Glad

kerstinjo
0

#8 Huggkäftar? Det är absolut inga "huggkäftar", det är en hund som inte har munnen stängd.

Inte 17 visar jag "huggkäftar" om jag har munnen öppen, så att tänderna syns. Såvida jag inte är en vampyr och det är jag inte!

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

#8 Men herregud.
Då får du väl undvika trådar med henne i.

Jag skulle aldrig få för mig att be någon inte lägga ut bilder. Det har inte jag med att göra. Och skulle jag gått så långt  med min rädsla att jag blir rädd för en BILD, ja då skulle jag söka hjälp.

kerstinjo
0

#11 Behöver jag säga något? Glad

Min Avatar är ännu "värre", en Pitbull blandning. Min älskade Alfons Töntbull!

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Han e fin han Glad

kerstinjo
0

#8 Återkommer till dig och ditt inlägg. Jag ville bara visa hur en svart bakgrund kan framhäva en bild. Till det bättre.

#6 Innan sajten startade så tillbringade vi åtskillig tid till att få en stilren sida och vi tycker att vi har lyckats. Vi diskuterade också mycket om övriga färger och vi är nöjda med resultatat.

Men det är inte färgerna, som gör en sida intressant. Det är innehållet, eller hur?

TS. Psykologi betyder egentligen "Läran om själen", medans psykiatri faller som vetenskap under medicin. Så det är en ganska stor skillnad mellan psykologi och psykiatri, men de är ändå ganska närbesläktade.

Och vet du? Det är alldeles fritt fram för att skriva om glädjande händelser.

#8 Jag funderade lite. Läser du dagstidningar och ser på TV's nyheter?

Där har du den skrämmande verkligheten och inte en bild på en fina Labrador.

Kerstin 

sorgblot
0

#14 Det är bra att ni är nöjda.

Jag vet mycket väl skillnaden mellan psykiatri och psykologi och jag vet att man får skriva om glädjande ämnen också.

David
0

Jag hade missat den här tråden…

Just bilden till sidhuvudet tror jag att jag valde själv, och precis som Aviendha i #2 skriver så var tanken att även hur mörkt och svart det är runt omkring så finns det en utsträckt hand, bland annat på den här sidan.

Jag tror inte att bilden skulle fått samma effekt om det exempelvis hade varit en blå eller grön bakgrund.

Men min förhoppning är att du trots bilden i sidhuvudet stannar kvar här på sajten.

Mvh, David, Sajtvärd.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

sorgblot
0

#16 Ja då, jag stannar. Glad Jag förstår helt och fullt er tankegång. Kanske att jag nu får en annan syn efter att ha läst varför den valdes. Jag hoppas det!

Inaarah
0

Personligen tycker jag det var ett väldigt bra val, jag känner mig välkommen på något sätt när jag ser bilden. Glad