remiss till vc
Jag gick hos bup förra våren, men slutade eftersom jag tyckte det var alldeles för jobbigt. Hur som helst insåg jag för precis två veckor sedan att jag inte klarar av allt ensam, ringde då och bokade en tid på bup. Fick komma dit måndagen därefter.
Efter att jag pratat med psykologen en stund tyckte hon att jag skulle prova medicin. I och med att jag blir 18 år i mars tyckte hon det skulle vara "onödigt" att jag var kvar på bup. Därför skulle hon skicka en remiss, antingen till vårdcentralen eller till vuxen psykiatrin. Jag bor ensam och har inte tillgång till någon skjuts in till Karlstad, därför kom vi fram till att hon skulle skicka remissen till vårdcentralen. Psykologen ringde upp mig två dagar efter och sa att remissen var skickad.
Nu till problemet.. Jag känner att det är ganska bråttom, och ringde därför upp vårdcentralen för att se om remissen kommit och jag om jag isåfall kunde få en tid. Inga papper hade kommit in och de kunde inte ta emot mig innan dess. Är det någon som har någon som helst aning om hur lång tid det kan ta innan remissen har hamnat på vårdcentralen? Jag menar, det känns orimligt att de inte fått den än..
tyvärr e min erfarenhet av remisser väldigt dålig. när jag var i en liknande situation så slutade det med att jag hamnade hos akutteamet innan remissen kom fram. du skulle inte kunna fråga vc om dom har något akutteam hos sej?
annars du kanske kan ha telefon kontakt med vuxen psykiatrin tills vc får din remiss?
hoppas att det löser sej för dej :)
Det värsta är att de skickar bara vidare mig hela tiden. Bup menar att de har skickat remissen och jag ska vänta på att bli kallad. Vuxen psyk säger att jag ska höra av mig till bup eftersom jag inte fyllt 18 än. Vårdcentralen skickar mig också till bup i och med att jag är under 18..
Om det blir värre får jag ringa akutpsyk.. Jag blir så himla trött och ledsen på att ingenting ska flyta på.. Hade jag varit över 18 hade jag kunnat ringa vårdcentralen på en gång utan remiss och fått en tid ganska snart..
Till vårdcentralen kan du alltid gå utan remiss. Är det samma landsting kan de rätt lätt beställa journalkopior ifrån BUP.
Till vuxenpsykiatrin behöver du oftast remiss.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Fast när jag har ringt till vårdcentralen har de sagt att jag ska vända mig till bup. De hjälper mig tydligen inte förrän jag fyllt 18 eller om de fått en remiss.. helskumt..