Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterstresstvångstankar
Läst 4999 ggr
[luneri]
0

Tvångstankar

Hejsan

Jag tänkte ta upp ämnet tvångstankar. Det pratas så lite om detta upplever jag det som, och det känns skamligt om man har det. Jag upplever det så.

Jag har aldrig pratat om tvångstankar med någon. Själv började jag få tvångstankar i hösgtadiet. I en väldigt mild grad dock. Jag insåg det inte då förrän jag fick kännedom om det efter att ha sett tv-program om detta. Jag kunde känna igen mitt egna beteende även om det inte påverkar mitt liv i den grad.

Jag har aldrig någonsin nämnt för någon att jag har tvångstankar eftersom det känns så skamligt och att det skulle vara något fel på mig. Men jag känner att det känns bra att diskutera om ämnet här där andra kanske har liknande erfarenheter och förståelse.

För egen del brukar det te sig i att om jag vill någonting så kan jag helt plötsligt få för mig att kanske putta på en penna 3 ggr för annars klarar jag inte provet tex. senare har det mer utvecklats att jag råkar illa ut om jag kanske inte flyttar den där stenen på bordet nån cm bort. och ju mer jag fortsätter tänka i dessa banor, ju mer fortsätter detta.

Jag är mycket väl medveten om detta. Därför försöker jag hindra tankar som "att jag råkar illa ut" om jag inte gör på det viset. jag ignorerar det och tänker att det bara är nonsens. Det känns jobbigt men det känns också bra att det fungerar. Men vad jag upplever är det något man hela tiden får hålla i schack för annars kommer det tillbaka och kanske i en större grad.

Oftast kan jag uppleva dem som mest när jag känner press på mig att klara något. i övrigt brukar jag inte bli så besvärad av dem, men jag är rädd att de ska bli allt mer dominerande.

Är det någon här som har liknande erfarenheter? och hur gör ni för att hindra sådana tankar?

Jag tror att tvångstankar grundar sig i något man tidigare varit med om, och jag tror det är viktigt att man vet om det för att kunna påverka.

Maria
0

Här kommer en bra länk om detta.Glad och här en till.

Det finns en viss skillnad mellan tvångstankar och tvångshandlingar med det går alla under samma benämning som "tvångssyndrom"

OCD eller som det heter Obsessive Compulsive Disorder är ganska vanligt.

Många människor har dessa tendenser men det är först när det börjar påverka det dagliga livet som det anses vara "ett problem"

Att man kommer försent till jobb/skola för att man kollar låset för länge eller tvättar sig utan att kunna sluta.

Själv har jag "spisnoja" Kan kolla spisen ett flertal gånger varje kväll fastän jag vet att den är stängd. Väldigt ologiskt.

Känner gärna på ytterdörren 3 gånger ocksåFlört och en massa annat men inget påverkar egentligen livet så att jag ser det inte som ett större problem.

Har man svåra problem så brukar KBT (kognitiv beteende terapi) fungera ofta i samband med medicinering.

/Maria

[dagdrommarn]
0

Jag har haft tvångstankar så länge jag kan minnas. Tidigaste minnnet jag har är när jag var tvungen att pussa mitt gosedjur i en viss ordning varje kväll annars skulle min familj dö.var runt 8år..mina är nog ganska milda, de styr inte mitt liv men dom kan fortfarande irritera mig..som nu i förra meningen när jag skulle skriva "8år" så skulle jag egentligen skriva "7år" men ngt tanke hindrade mig hehe…för många år sen då det var som värst tänkte jag bara en dag, "nä nu får det räcka".ingen annan i mitt umgänge behöver genomföra dessa tvångsvanor för att hålla sin familj i liv så varför ska ja?så att ignorera har hjälpt mig. för då inget händer när jag skiter i "vanorna" så bevisar det att de bara är strunt ju…sklle ngt hända min familj ändå så skulle det inte var ens fel bara för att man inte tände och släckte lampan 4ggr innan man gick hemifrån..

[luneri]
0

#1 Tack för länkarna. det har givit mig lite mer insikt:)

Det kanske är vanligare än man tror med dessa tankar bland folk?

#2 Jag försöker också ignorera dessa tankar om jag skulle avstå från att göra något av dessa. Om man tänker realistiskt som du säger så hur skulle något ont hända bara för att man inte gör något av dessa.

Lole
0

Jag har det inte tåvngstankar idag och jag har aldrig haft problem med det, men när jag var liten. Kanske 7-8 år så låg jag alltid i min säng och tänkte jag att dit min hand pekar, personerna i den riktningen kommer dö eller skadas eller sånt. Så då brukade jag alltid vinkla fingrarna år ett annat håll än min familj, typ åt grannarna, hehe x)

När jag var riktigt liten, typ 5-6 år tänkte jag alltid att de "onda" ville åt mig (som i film) och om jag inte flyttade på mig eller sånt så skulle dem ta mig. Men jag överlistade ju alltid dem "onda" (eftersom de inte fanns) och då blev jag ju glad iaf, haha.

Sen gick det över och nu har jag inga tvångstankar, bara jobbiga vanor som att flänga naglarna och sånt.

ladymiss
0

jag har inte OCD men jag känner igen mig i sjukt många tvångshandlingar jag gör! Som att ta jättelång tid på mig att göra någonting fast jag inte behöver, kolla allting typ hundra gånger, jag inbillar mig själv att jag måste hålla andan om någon bil kör förbi som luktar avgaser och försöker andas så lite som möjligt på sjukhus… men jag tror det är ganska vanligt men jag vet inte :P

www.strangegirlyouknow.blogspot.com