Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 5239 ggr
[Ai-chan]
0

Dystymi

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni med dystymi, hur får ni dagarna att rulla och livet gå frammåt? Hur ser era liv ut? Hur lyckas ni hantera dagarna och allt med sjukdomen?

[rolnor]
0

Öl och musik hjälper mej….

ladymiss
0

jag är inte diagnoserad med det. Men det stämmer in mycket väl på mig så vet inte hur dom skulle hjälpa mig  även om jag fick diagnos på det.. Rynkar på näsan Ibland får jag  djupa deppresioner men dom är alltid återkommande nästan jämt fast inte så djupa oftast.

Musik får mig på bättre humör, även att shoppa och baka,göra musik och försöka hålla mig sysselsatt… Jag försöker ständigt hitta adrenalinkickar i vardagen. Försöker göra saker jag nästan inte vågar liksom.

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[Ai-chan]
0

#1 Ja, musik är väldigt bra lösning. Öl tycker jag inte är så bra lösning för min del, dels för att jag inte dricker öl. Men sen så vill jag inte använda det som glädje och sånt och fastna i något missbruk. Som jag säkert lätt skulle kunna göra.  Har du något mer?

#2 Ja, som jag skrev ovan - musik… musik är en väldigt bra lösning. Lixom, vad skulle man ha gjort utan musik? Jag hade inte klarat av alla motgångar allafall. Jag skulle ofta behöva hålla mig igång med, men jag har jätte svårt för att komma igång och göra saker. Speciellt om det är nya saker, eller som jag sällan gör - det är jätte jobbigt. Men ja, jag skulle behöva hålla mig sysselsatt för att tänka på något annat och sånt 

Hur gör ni mot irritationen? om ni har den att känna irritation nästan mot allt. Lyckas ni nå bra att hålla vänlig ton mot andra människor och sånt me bemötande, och ja, funka socialt? Sover ni bra? Och hur gör ni för att slappna av? Hur funkar er självförtroende och sånt? Får ni någon hjälp?

Jag har själv dystymi och har nu haft det sen -06 eller -07. Men har säkerligen haft det längre än så (jag är 25 år nu, 86a). Men jag har svårt att få ihop mina dagar att funka någorlunda. Så som rutiner och sånt. Det har funkat någorlunda men ändå inte jätte bra. och jag börjar bli mer och mer less på det hela. :/ Tanken på knark och sprit och allt sånt skit för att slippa undan vardagen blir allt mera.

Så vore roligt och veta hur denna sjukdom funkar för er andra och hur ni lever era liv och sånt.

ladymiss
0

Jag har också väldigt svårt att komma igång med saker och så! Har fått en remiss av läkare och ska även göra en utredning ang. add.. Jag brukar göra "kom ihåg" listor i mobilen. Det är inte alltid jag följer det som jag skriver där men det underlättar att "få tummen ur röven" om man som säger så.. Jag får pusha mig själv, försöka ibland även fast jag kanske känner att jag inte vill, försöker spela glad musik som kan peppa mig Flört Och försöker göra "roliga" förberedelser för att inte göra det tråkiga/roliga/vad det nu är som ska hända allt för ogenomlidligt… Brukar även växla mellan att göra olika saker för att inte tröttna, fast då kan jag ha problem med att avsluta saken men jag försöker Obestämd

Jag försöker skämta om min irritation.. som om jag vore en seriefigur.. Det är inte alltid jag orkar hålla vänlig ton mot alla och kan ofta säga "opassande" saker på impuls.. jag funkar ganska bra i sociala situationer beroende på hur jag känner mig (ofta av folks reaktioner och sätt att se på mig osv). Håller mycket inom mig, det är inte bra. Då är musiken min räddning, som liksom kan "uttrycka" saker åt mig och stänga av omvärlden när det blir för jobbigt. Jag sover alldeles för mycket oftast, ca 14h, men känner mig ändå inte utvilad… Jag är underaktiv men samtidigt har jag mycket oro i kroppen. När jag vill slappna av lyssnar jag OCKSÅ på musik och sprutar på någon lugnande parfym Kyss inte alltid det hjälper men ibland.. Jag har kraftiga humörsvängningar. Jag har kasst självförtroende och självkänsla och får jobba med det dagligen för att inte gå under. Försöker hitta alla motsättningar som jag kan hitta åt det negativa som pågår i min skalle.. Jag får ingen särskild hjälp faktiskt… men folk försöker förklara att jag duger och ger mig komplimanger och det kan stärka mig! Ibland tror jag inte dom och tar inte till mig dom men jag försöker. Eller jo min mamma finns där som stöd men det är inte alltid jag känner att hon förstår, jag kan ha så otroligt många omkring mig och ha många vänner men ändå känner jag mig ibland så fruktansvärt ensam.

Har problem med rutiner. Jo jag älskar rutiner men har svårt att få det gjort. Försöker även där med listor i mobilen osv, som enkla saker som t.ex. hygien.. Försöker tänka att alkohol inte är lösningen utan bara förvärrar problemen…Får hitta ett annat beroende/intresse/hobby, har redan hittat musiken, mat,sötsaker och shopping. Funderar på att börja någon sorts träning men lessnar snabbt.. På min nya skola ska jag få tillgång till simning, gym och klättring, och olika danspass vilket jag hoppas kommer till nytta och att jag kan variera mig.

www.strangegirlyouknow.blogspot.com