Ergenyl?
Finns det någon som fått Ergenyl utskrivet av läkare mot Humörsvängningar (för att stabilisera humöret)?
Jag blev väldigt konfunderad när läkaren sa att det var ett prepparat mot epilepsi?! Och även dem på apoteket blev förvådnade.
Finns det någon? Skriv gärna isåfall, känner att jag inte är 100 % säker, trots att läkare (vet bäst).
Det stämmer det läkaren gjort. Apoteket borde veta det! Många epilepsipreparat funkar vid humörsvängningar!
Med vänliga hälsningar Lisa
#1 - Tack för ditt svar. Jag hade hoppats på att han faktiskt gjort rätt. Konstigt nog var hon på apoteket fundersam varför jag fick det preparatet. Men då kan jag lugna mig, *pust*!
Ja, ta det lugnt och följ anvisningen. 
# BaraLisa : Ja, jag följer läkarens ordination. Om två veckor ska jag få börja med nya anti depressiva också. Jag bara inväntar viktökning och illamående, det är min vanliga tur det! Ha ha!
För jag fick ont i magen av dem, men jag hade fått för stor dos för snabbt. Problem med minnet också. Men som sagt, med rätt dos ska det nog gå bra. Säg till läkaren direkt om du mår dåligt.
jag har ergenyl och har haft det länge nu, för svägningarna.
Äter 1200 mg om dagen, hade mer förut men då var tydligen koncentratet i blodet för högt för att det skulle vara bra.. annars funkar den väl helt ok tycker jag!
# tearsandrain - Okej, hur lång tid tog det för din del innan du märkte större skillnad på humörsvängningarna?
Jag äter änsålänge bara 900 mg Ergenyl om dagen.
jag kommer inte riktigt ihåg, det tog väldigt lång tid att få rätt dos, sen har jag behövt lägga till abilify också för att få bäst effekt. Men kanske några veckor?
Jag käkar för både epilepsi & för måendet
Inte kännt av att ergenylen hjälpt so far, dessvärre. Men idag har jag bara kunnat ta en tablett, 300 mg. Eftersom jag klockan ett åkte iväg till psykakuten eftersom jag fick remiss dit från min läkare på öppenvården i min by.
Hejohå, känner att allt börjar falla isär. Finns liksom inte något hopp om framtid ö.h.t
p.s - smugglade med mig en liten kniv in på psyket, endast för dämpande av ångest. Eftersom jag idag inte får någon medicin. Utan får se vad de säger på läkarsamtalet imorgon.. yey!